General Kanamat Botašev snimljen pokraj jurišnog lovca SU-34, prije nego je izbačen iz ruskih zračnih snaga / Foto Screenshot Twitter
Botašev je ruski pilot najvišeg ranga koji dosad poginuo u Ukrajini. Svi dokazi upućuju na to da je letio za plaćenike Wagnera.
povezane vijesti
Umirovljeni general bojnik ruskog ratnog zrakoplovstva Kanamat Botašev poginuo je nakon što je oboren na nebu iznad Ukrajine.
Informaciju o smrti pilota za BBC Russian potvrdila su trojica bivših podređenih Botaševa, koji su s njim ostali u kontaktu nakon završetka službe. Zatražili su anonimnost iz osobnih sigurnosnih razloga.
Botašev je ruski pilot najvišeg ranga koji dosad poginuo u Ukrajini. Prije umirovljenja bio je zapovjednik zrakoplovne pukovnije.
U nedjelju, 22. svibnja, Glavni stožer Oružanih snaga Ukrajine objavio je da je na nebu iznad regije Lugansk oboren ruski jurišni zrakoplov Su-25. Pilot nije imao vremena za katapultiranje, stoji u izvješću.
Jedan od bivših kolega Botaševa potvrdio je za BBC da je umirovljeni general izvršavao zračne zadaće u Ukrajini na jurišnom lovcu Su-25.
Stinger, eksplozija u zraku i to je to
“Danas je Kanamat umro! Okrug Popasnaya, 8:25 … Prvi poziv NAR-a (nevođene zrakoplovne rakete – BBC ), drugi – bombe …
Stinger na izlazu iz napada, eksplozija u zraku i… To je to”, rekao je sudionik u raspravama na jednom od ruskih telegram kanala.
Administrator je izbrisao ovaj komentar, ali su ostali članovi nastavili raspravu koristeći inicijale K.H.B.
“Zbogom, zapovjedniče… Malo je ljudi na ovoj planeti koji su živjeli na nebu koliko i vi.
Nebo uzima najbolje, a danas je vas uzelo”, napisao je Fighterbomber, telegram kanal autoritativan u krugovima ruskih vojnih pilota.
Pilot snajperist
Na temelju otvorenih izvora, BBC je upoznat s pogibijom najmanje 31 ruskog vojnog pilota u Ukrajini. To su osjetljivi gubici za zračne snage, iako stvarne brojke mogu biti veće.
Botašev je bio pilot snajperist, ovu značku u ruskim vojnim zračnim snagama dobivaju samo oni piloti koji imaju najvišu razinu stručnosti.
Prema ruskom Ministarstvu obrane, obuka takvog pilota traje 10-12 godina i košta oko 8 milijuna dolara.
No, na ruskim vojnim forumima može se naići na izjave da status pilota snajperista nije toliko pokazatelj vještine koliko priznanje zaslugama, te da se češće daje ne onima koji pucaju precizno, već onima koji imaju više zvjezdica na naramenicama.
Tko je general Botašev?
Kanamat Botašev rođen je 1959. godine u Karachay-Cherkessiji, diplomirao na Visokom vojnom institutu za zrakoplovstvo Yeysk i kvalificirao se kao pilot lovaca-bombardera. Uzdigao se od poručnika do generala.
Botašev je zapovijedao pukom Gardijske zračne baze u Voronježu.
Njegova vojna karijera prekinuta je u lipnju 2012. kada je optužen za rušenje lovca Su-27 u blizini Petrozavodska.
Kako je pisala Novaya Gazeta, general je zamolio svog prijatelja, pukovnika, da poleti lovcem Su-27, na kojem nije imao dopuštenje za let.
Zračna akrobacija i suđenje
Uzletjeli su, a tijekom leta Botašev je odlučio izvesti akrobaciju, ali je izgubio kontrolu. Lovački avion se srušio, a piloti su se katapultirali.
“Samo sam htio upravljati lovcem ove vrste, ali nisam uzeo u obzir da takav zrakoplov ima svoje karakteristike”, objasnio je Botašev na suđenju.
Pritom se pokazalo da je Botašev već imao sličan službeni prekršaj: godine 2011. je bez dopuštenja upravljao zrakoplovom Su-34.
Botašev je proglašen krivim za pad zrakoplova i osuđen na četiri godine uvjetno i novčanu kaznu od 5 milijuna rubalja.
Nakon suđenja, Botašev se povukao iz oružanih snaga i radio kao zamjenik predsjednika DOSAAF-a Sankt Peterburga i Lenjingradske regije za zrakoplovstvo.
BBC je uputio zahtjev ruskom Ministarstvu obrane sa zahtjevom da komentira informacije o mogućoj smrti Botaševa, ali zasad bez odgovora.
“Nije mogao ostati po strani”
Kako je 63-godišnji umirovljeni general završio pilotirajući Su-25 u Ukrajini, nije do kraja jasno. Bivši Botaševovi podređeni sugerirali su da on “jednostavno nije mogao ostati po strani”.
Od početka ožujka, ruski vojni uredi, domoljubne organizacije i PMC Wagner aktivno vode kampanju za privlačenje ljudi za borbe u Ukrajinu.
Wagner je privatna tvrtka ruskih plaćenika koju vodi “Putinov kuhar” Jevgenij Prigožin, a njihovi pripadnici postali su zloglasni po ratnim zločinima i masakrima koje su počinili po Siriji, Libiji i više afričkih zemalja.
Wagner Group shares a video of a Su-25 attacking 🇺🇦 positions in Popasna. However, they claim this is not 🇷🇺 Air Force. The cryptic message hints at 'mercenary' (?) plane which has also been seen in Africa. Three translations with a TG message chain below linking to the Group.🧵 pic.twitter.com/F1odpwJNpW
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) May 10, 2022
Zadnji masakr pripadnici Wagnera počinili su u Maliju prije nekoliko tjedana.
Prema otvorenim izvorima, BBC je otkrio da je najmanje devet umirovljenih ruskih vojnika starijih od 50 godina poginulo u Ukrajini.
Jedan od njih, umirovljeni bojnik padobranaca Valery Statilko, koji je, kao i Botašev, imao je više od 60 godina.
Oboren kod Popasne
Prema podacima Glavnog stožera Ukrajine, SU-25 je oboren u blizini grada Popasna, a zasluge su preuzeli ukrajinski padobranci iz 80. zračno-jurišne brigade.
Upravo se na tom području sada vode najžešće borbe, budući da ruska vojska s jedne strane pokušava napredovati prema Kramatorsku, a s druge strane doći do administrativnih granica Luganske oblasti i opkoliti ukrajinske trupe.
Prema informacijama austrijskog analitičara i autora brojnih knjiga na temu moderne vojne povijesti, Toma Coopera, Botašev je letio za Wagner tijekom leta koji je završio njegovom pogibijom.
Wagner ima svoje jurišne lovce
“Važnost redovnih Oružanih snaga Ruske Federacije opada, a Wagner postaje sve važniji. To nije samo zato što je Wagner istjerao ukrajinsku 24. mehaniziranu brigadu iz Popasne i tako ostvario prvi veći prodor preko utvrđene ukrajinske linije obrane na staroj linjii razgraničavanja na istoku.
U međuvremenu se čini da je masa rezervista koju je Moskva regrutirala zadnjih nekoliko tjedana, zapravo regrutirana, ili barem ‘preusmjerena’ na Wagner.
Kao što je poznato iz njihovih operacija u Libiji od 2019., Wagner nije ograničen samo na kopnene snage: Botaševa smrt potvrđuje umiješanost njihovih zračnih jedinica u Ukrajini.
Možda neke od tih zrakoplova dijele s ruskim zračnim snagama, ali vjerojatnije je da Wagner ima svoje jurišne lovce Su-25.
To bi barem objasnilo zašto se na nebu nad Ukrajinom mogu vidjeti ruski Su-25, bez nacionalnih obilježja ili s onim velikim bijelim ‘Z’ na repu”, napisao je Cooper.
Nema ruske dominacije na nebu
Prema britanskim obavještajnim službama, ruska ofenziva ne napreduje onako kako se Putin to nada.
Jedan od razloga za to je nedostatak dominacije ruskog zrakoplovstva na nebu. Unatoč činjenici da je u prvim tjednima rata ruska vojska pokrenula masivne napade na ukrajinske vojne objekte, Ukrajina je izdržala napad i aktivno koristi i dalekometne sustave protuzračne obrane i ručne protuzračne sustave.
Prema podacima Glavnog stožera Ukrajine, od 24. veljače već su oborena 204 ruska vojna zrakoplova. Rusko Ministarstvo obrane ne komentira ove brojke i nije ažuriralo informacije o svojim gubicima od kraja ožujka.
Iz otvorenih izvora poznato je o smrti u Ukrajini najmanje dvojice aktivnih generala ruske vojske. Rusija je potvrdila smrt general-bojnika Andreja Sukhoveckog i Vladimira Frolova.
Ukrajinske vlasti izvijestile su o smrti još sedam ruskih generala, ali se pokazalo da su najmanje dvojica – Magomed Tushaev i Andrey Mordvichev – živi, povremeno se pojavljuju na videosnimkama i nastavljaju sudjelovati u neprijateljstvima na teritoriju Ukrajine, piše BBC Russian.