Foto Screenshot Twitter
Ostaje samo jedno objašnjenje: snažan SVBIED detonirao je na mostu. Mnogo je znakova koji upućuju na to..., analizira Hugo Kaaman
povezane vijesti
U 6 ujutro 8. listopada snažna eksplozija srušila je dijelove cestovnog Krimskog mosta i također oštetila susjedni željeznički most, ozbiljno onesposobivši rusku logistiku za i s Krima. Cijenjeni neovisni istraživač i analitičar Hugo Kaaman, koji se fokusira na dizajni i taktike SVBIED-a (bombaša samoubojica u vozilu) od strane nedržavnih aktera, iznio je svoje viđenje napada i zašto smatra da je Krimski most napadnut samoubilačkom autobombom. (SVBIED).
Analizu je objavio na Twitteru, a prenosimo ju ispod:
[Thread] At 6AM on October 8, a massive explosion collapsed sections of the Kerch road bridge & also damaged the adjacent railway bridge, severely incapacitating Russian logistics to and from Crimea. Here's my take on the attack, and why It was likely a suicide car bomb (SVBIED) pic.twitter.com/59ldl6B8al
— Hugo Kaaman (@HKaaman) October 12, 2022
“Satelitske slike objavljene u danima nakon napada pokazuju razmjere štete, sa željezničkim tračnicama koje još nisu u funkciji i jednom preostalom trakom na cestovnom mostu. Na početku su postojale dvije suprotstavljene teorije: SVBIED na mostu i VBIED (improvizirana eksploizivna naprava) na brodu ispod mosta.
Teorija je zvučala dosta ludo, ali…
U početku nisam želio isključiti potonju teoriju, uglavnom zbog toga koliko je ludo zvučala teorija mosta SVBIED. Međutim, postoji više razloga zašto VBIED na brodu nije mogao biti korišten.
Druga perspektiva nadzorne kamere korištena je kao ‘dokaz’ plovidbe čamca ispod cestovnog mosta baš u trenutku kada je došlo do detonacije. Valovi u donjem desnom kutu snimke identificirani su kao dokaz postojanja broda, unatoč tome što se brod ne vidi.
A second CCTV perspective was used as 'evidence' of a boat being driven under the road bridge just as the detonation happened. The waves in the bottom right corner of the footage were identified as proof of a boat's wake, despite no boat being seen. pic.twitter.com/QZHhTX17CB
— Hugo Kaaman (@HKaaman) October 12, 2022
Iako je vjerojatno ukrajinski USV opremljen eksplozivom (čamac samoubojica na daljinsko upravljanje) otkriven od strane ruskih snaga na obalama Crnog mora u blizini Sevastopolja krajem prošlog mjeseca, vjerojatno je bio namijenjen za upotrebu protiv brodova. Premalen je za Kerč.
***UPDATE***#Ukraine's deadly jet skis#OSINThttps://t.co/YqHKLNB6yL
— H I Sutton (@CovertShores) October 11, 2022
Korišteno do 2 tone eksploziva
Procjene pokazuju da je težina eksploziva korištenog u napadu oko 1.000-2.000 kilograma što je preteško za zaplijenjeni ‘samoubilački’ čamac.
Osim toga, da je doista detonirao čamac, nastala bi velika oštećenja, tragovi eksplozije, ali i čađa na donjoj strani srušenih dijelova cestovnog mosta. Nije bilo nijednog. Nedostatak uznemiravanja vode u drugom videu nadzornih kamera također govori protiv korištenja čamca.
Ostaje samo jedno objašnjenje: snažan SVBIED detonirao je na mostu. Mnogo je znakova koji upućuju na to. Veliki tragovi čađe na vrhu cestovnog mosta + bočni tragovi eksplozije i savijene ograde/svjetiljke ukazuju da je nešto detoniralo na mostu
Nadalje, čini se da ova slika pokazuje vrlo primjetnu depresiju u dijelu cestovnog mosta neposredno uz mjesto gdje je SVBIED detonirao, kao da je snažna sila (npr. SVBIED) pritisnula s gornje strane.
Furthermore, this picture seems to show a very noticeable depression in the section of the road bridge directly adjacent to where the SVBIED detonated, as if a powerful force (e.g. an SVBIED) pressed down from on top. pic.twitter.com/oLLxg29lTi
— Hugo Kaaman (@HKaaman) October 12, 2022
Ne baš tradicionalni bombaš samoubojica
Sad kad smo ustanovili da je nešto detonirano na mostu, dopustite mi da objasnim zašto i kako je SVBIED korišten da se neutralizira most. Prvo, ovo vjerojatno nije bio tradicionalni SVBIED u kojem se ideološki uvjeren bombaš samoubojica žrtvovao svoj život za cilj.
SVBIED napadi ne zahtijevaju uvijek voljnog pokretača. IRA je popularizirala takozvane ‘proxy bombe’ gdje su ljudi bili prisiljeni pod prijetnjom da voze SVBIED-ove prema neprijateljskim ciljevima, gdje su detonirani daljinski po dolasku.
Međutim, ovo je vjerojatno bio ‘nenamjeran’ SVBIED. 52-godišnji vozač kamiona koji je eksplodirao, Makhir Yusubov, vjerojatno nije imao pojma što se događa. Snimke nadzornih kamera pokazuju kako ruski vojnici pregledavaju kamion SVBIED prije prelaska Yusubova, a da nitko ne diže uzbunu.
Pravu uzbunu predstavlja činjenica da je kamion prelazio Krimski most iz Rusije prema Krimu. Ima li SBU (ukrajinska tajna služba) složene pogone za proizvodnju SVBIED-a unutar Rusije? Vjerojatno ne. Vjerojatni odgovor je prilično genijalan.
The real alarm bells are represented by the fact that the truck was crossing the Kerch bridge from Russia to Crimea. Does the SBU have intricate SVBIED manufacturing facilities inside Russia proper? Probably not. The likely answer is quite ingenious pic.twitter.com/X5kcclyWnS
— Hugo Kaaman (@HKaaman) October 12, 2022
Kako je eksploziv stigao u Rusiju?
Kako prevesti velike količine eksploziva, a da ne izazovete previše sumnje? Amonijev nitrat (gnojivo). Iako je vodeća teorija da se korišten eksploziv temelji na amonijevu nitratu, vjerojatno je od početka bio kombiniran s ubrzivačem.
Eksploziv je vjerojatno miješan i sakriven u Ukrajini, prije nego što je kamionima preko Kavkaza prevezen/prokrijumčaren u Krasnodar, u Rusiji. Vozač je navodno dobio online nalog za prijevoz amonijeva nitrata iz Rusije na Krim.
A little late – the imagery just came back – but a nice clear view of the damage on the #KerchBridge attack from Saturday via Airbus Pleiades Neo. pic.twitter.com/Jvk27BfodL
— Tim Ehrhart (@ArtisanalAPT) October 12, 2022
Pod pretpostavkom da je Ukrajina imala operativce na mjestu, lažna tvrtka u području Krasnodara mogla je ugovoriti sada pokojnog vozača za isporuku na Krim, utovariti robu na kamion i također spojiti mehanizam za daljinsku detonaciju na već pojačani amonijev nitrat.
Dakle, ‘nesvjesni’ SVBIED. Kamion je detonirao neposredno nakon početka uspona na cestovnom mostu, zapalivši i vagone na gornjem željezničkom mostu. Bilo koji od ovih (nagib/vlak) mogao se koristiti kao referentni cilj ako je detonacija bila upravljana ‘na daljinski'”, analizira Hugo Kaaman.