Foto: iStock
Kalifornija svojim bogatim stanovnicima naplaćuje neke od najvećih poreza na dohodak u SAD-u, dok Teksas nema porez na dohodak. Austin je jedan od najsigurnijih velikih gradova u SAD-u i liberalna oaza u konzervativnom Teksasu
povezane vijesti
Izvršni direktor Tesle, Elon Musk je u četvrtak tijekom godišnje skupštine dioničara izjavio da tvrtka seli svoje sjedište iz Silicijske doline u Austin u Teksasu, gdje nešto više od godinu dana gradi novu tvornicu. Međutim, bez obzira na promjenu adrese sjedišta Tesla će nastaviti proizvodnju u tvornici električnih vozila u Fremontu u Kaliforniji gdje je sjedište bilo dosad, te planira tamo povećati proizvodnju za 50 posto.
“Da budemo jasni, nastavit ćemo širiti svoje aktivnosti u Kaliforniji”, rekao je Musk. “Namjera nam je povećati proizvodnju u Fremontu i Giga Nevadi za 50 posto. Dakle, ne radi se o tome da Tesla napušta Kaliforniju“ – naglasio je Musk tijekom sastanka u tvornici za sklapanje vozila koja se gradi na imanju koje graniči s rijekom Colorado, u blizini austinske gradske zračne luke.
Što se tiče te nove tvornice u Austinu, Musk je napomenuo kako će trebati neko vrijeme da se postigne puna proizvodnja čak i nakon što se dovrši. Primjerice, Teslina tvornica u Šangaju izgrađena je za 11 mjeseci, no trebalo je godinu dana da se dosegne velika količina proizvodnje.
Potez preseljenja sjedišta se na prvi pogled čini iznenađujućim s obzirom da je tvrtka od svog osnivanja 2003. godine generalno imala ogromnu podršku države Kalifornije u vidu dobivanja bespovratnih sredstava, poreznih olakšica, poticaja i povoljnih politika od strane raznih odbora i komisija. Međutim, Musk je u travnju 2020. godine prijetio povlačenjem cijele Tesline operacije iz Kalifornije, zbog toga što se žestoko protivio odluci vlasti da radnici ostaju kod kuće na početku pandemije, nazivajući takve odredbe fašističkima.
Kao jedan od razloga preseljenja Musk je naveo jedan po kojem mu je na pameti prije svega dobrobit njegovih zaposlenika. Naime, platiti stanarinu ili priuštiti kuću ili stan u Teksasu je puno jeftinije negoli u Los Angelesu, odnosno rubovima Silicijske doline gdje su cijene nekretnina skočile u nebo. Prosječna najamnina stana u Austinu iznosi 1730 dolara, u Los Angelesu 2.665 dolara. Medijan prodajne cijene nekretnine u Los Angelesu iznosi 883 tisuće dolara, u Austinu ipak bitno manjih 551 tisuću dolara.
Ipak, mnogo važniji razlog preseljenja sjedišta je nešto sebičnije prirode. Naime, Kalifornija svojim bogatim stanovnicima naplaćuje neke od najvećih poreza na dohodak u SAD-u, dok Teksas nema porez na dohodak. Razumno je onda za pretpostaviti da se upravo zbog smanjenog poreznog tereta Musk prošle godine osobno preselio u područje Austina iz Los Angelesa, gdje je živio dva desetljeća, makar neosporna je i njegova želja da bude bliže i samom postrojenju druge „igračke“ Space X-a, koji je dramatično povećao svoju prisutnost na južnom vrhu države Teksas.
Foto: Reuters
Nadalje, preseliti se u Austin nije neka kazna. Austin je s vremenom izgradio vrlo zanimljiv društveni i noćni život, kulturna scena je tako vrlo jaka, Austin i okolica puni su glazbenih festivala (Austin City Limits i South By Southwest su svjetski poznati), i drugih društvenih događanja. Nije nevažno što je Austin jedan od najsigurnijih velikih gradova u Americi, što u njemu vlada liberalna atmosfera gdje pobjeđuju demokrati i čine Austin političkom enklavom sasvim različitom od ostatka konzervativnog i republikanskog Teksasa. Na kraju, Austin ima vrhunsko tehnološko sveučilište Texas Tech University (TTU).
Nije ni čudo da je u posljednjih 20 godina Austin narastao za prilično nevjerojatnih 300 tisuća stanovnika (sad ima gotovo milijun), i da u njega sjedišta sele neke druge velike američke tvrtke poput Della, a prošle godine su to učinili Hewlett Packard i Oracle. S gomilom drugih high tech tvrtki Austin je već neko vrijeme pandan Silicijskoj dolini. Dapače, ta gomila tvrtki u metropolitan okrugu Austina već nosi ime Silicon Hills. Musk s Teslom samo nastavlja trend.
Pomalo je ironično da dom Tesle više neće biti savezna država u kojoj su njegova vozila najpopularnija, već će sjedište biti u državi u kojoj ne može legalno prodavati svoje automobile izravno potrošačima. Naime, Teksas zabranjuje izravnu prodaju automobila. Umjesto toga, automobilske tvrtke prodaju svoja vozila putem tamošnjih neovisnih, franšiziranih prodajnih salona. U drugim državama u kojima se primjenjuju slični zakoni Tesla se borio za promjenu pravila ili je iskoristio neke rupe, na primjer, postavljanjem vlastite trgovine i servisnog centra na plemenskim teritorijima u Novom Meksiku. Ipak, mislimo da je nemogućnost online prodaje Tesle u Teksasu mala cijena za ono što Musk za uzvrat dobiva. Nema tu tajni, manji porez je prevelik izazov za odoljeti, a ima nešto i u tome da će zaposlenici Tesle s plaćom koju zarađuju objektivno biti bogatiji u Teksasu negoli u Los Angelesu.