U trenutku svijeta kad mnogi, posebno mladi, dokolicu i svaki slobodni trenutak prikraćuju beskrajnim skrolanjem, uglavnom kratkih sadržaja na Instagramu ili TikToku koji je stvorio netko prosječan ili čak – da se izrazimo grubo – gluplji od samog korisnika, „brain rot“ kao riječ godine teško može biti aktualnija
povezane vijesti
Izdavač prestižnog Oxfordskog engleskog rječnika, Oxford University Press tamošnjeg slavnog sveučilišta, tradicionalno je izabrao riječ godine. Točnije, između njih šest biračko tijelo od 37 tisuća glasova izabralo je zapravo dvije riječi, „brain rot“ iliti u slobodnom prijevodu „trulež mozga“. Ova gruba sintagma definirana je kao „pretpostavljeno pogoršanje mentalnog ili intelektualnog stanja osobe, promatrano kao rezultat prekomjerne konzumacije sadržaja (u današnje vrijeme osobito online sadržaja), koji se smatra trivijalnim ili intelektualno neizazovnim”.
U trenutku svijeta kad mnogi, posebno mladi, dokolicu i svaki slobodni trenutak prikraćuju beskrajnim skrolanjem, uglavnom kratkih sadržaja na Instagramu ili TikToku koji je stvorio netko prosječan ili čak – da se izrazimo grubo – gluplji od samog korisnika, „brain rot“ kao riječ godine teško može biti aktualnija. No, sintagma nije izmišljena nedavno, prvi ju je još 1854. u svojoj knjizi „Walden“ spomenuo, odnosno skovao Henry David Thoreau, dakako ne u smislu digitalnog zaglupljivanja.
“Pojam je stekao novu važnost 2024. kao izraz koji se koristi za izražavanje zabrinutosti o utjecaju konzumiranja prekomjernih količina online sadržaja niske kvalitete, posebno na društvenim medijima” – dodatno su pojasnili izbor iz Oxford University Pressa.
Casper Grathwohl, direktor u Oxford University Pressu otkrio je u The Guardianu dodatnu zanimljivost vezanu uz riječ/sintagmu „brain rot“. Naime, njemu je fascinantno da je riječ usvojila zajednica iz generacija Z i Alpha, dakle onih čije pripadnike zapravo najviše pogađa nešto što bi mogli nazvati kao „trulež mozga“ vezan uz često besmisleno i beskrajno skrolanje sadržaja intelektualno praznih sadržaja s interneta.
Spomenimo i pet ostalih riječi u konkurenciji. „Demure“ (skromnost), je također vezan uz internetski trend influencera na TikToku koji propagira pažljivost, ljupkost i nenametljivost kontra prevladavajućim trendovima na društvenim mrežama. „Dynamic pricing“ označava politiku dinamičkog formiranja cijena ulaznica, posebno online kupovine ulaznica za koncerte; što je potražnja veća cijena ulaznica raste umjesto da ostane fiksna. „Lore“ je riječ koje bi mogli doslovno prevesti kao znanje, u ovom kontekstu riječ je o cjelokupnom skupu činjenica i pozadinskih informacija o nekome ili nečemu. „Romantasy“ je „žanrovska“ složenica koja spaja romansu i fantaziju. I peta riječ u konkurenciji je također aktualna, „slop“ predstavlja sadržaj loše kvalitete koji je generiran uz pomoć umjetne inteligencije.
I „konkurentsko“ sveučilište Cambridge ima svoj rječnik i svoju riječ godine. I ove godine izbor je bio daleko od onog iz Oxforda. Njihova izdavačka kuća, Cambridge University Press izabrali su prošli mjesec sviju riječ godine – „manifest“. Nema u novom kontekst ono klasično značenje kakvo poznajemo, već pomalo metaforički u smislu da „zamišljamo da postižemo nešto što želimo, u uvjerenju da će to zamišljanje učiniti vjerojatnijim da će se to i dogoditi“.