Ruska mornarica koristila je mini-podmornicu uz trasu plinovoda Nord Stream nekoliko dana prije eksplozija. Ovo otvara pitanja o dosadašnjim istragama
povezane vijesti
Dugi niz godina poprište napada na plinovode Nord Stream (Sjeverni tok) sjeveroistočno od danskog otoka Bornholma nije bilo ništa drugo nego nasumično mjesto u Baltičkom moru. Smješteno je neposredno izvan danske i švedske radarske zone.
Nema ničega osim vode dokle god pogled seže. A ispod njega, na dubini od gotovo 80 metara, četiri plinovoda za čiju su točnu lokaciju znali uglavnom samo upućeni.
Uzbuna prije napada
Danski patrolni čamci tamo gotovo nikad nisu zalutali. Kad je švedski radarski zrakoplov poletio s vojnog aerodroma Malmen otprilike u isto vrijeme svako jutro kako bi preletio Baltičko more, posada je nastojala osigurati strateški važan otok Gotland. Sjeveroistočno od Bornholma, očito je bilo malo toga za kontrolirati.
To se promijenilo nedugo prije eksplozija 26. rujna 2022. koje su probile cjevovode plinovoda Sjeverni tok 1 i 2. Označile su nagli prekid vrlo ekskluzivne njemačko-ruske energetske suradnje. Uvečer 21. rujna tamo su se počele događati neobične stvari, otkriva istraga novinara njemačkog t-onlinea.
Patrolni brod “Nymfen” Kraljevske danske mornarice neočekivano je napustio Rødbyhavn u 19:50 sati. i odredio kurs za Bornholm.
Točnije: na mjesto koje će samo pet dana kasnije postati poznato kao poprište sabotaže Sjevernog toka. Nešto je tamo očito trebalo hitno pregledati.
Kada je brod stigao na svoje odredište 22. rujna ujutro, ubrzo su mu se morem i zrakom pridružile švedske vojne snage. Kurs jednog od švedskih progonitelja u nadolazećim danima? Ruska eksklava Kalinjingrad na Baltičkom moru.
Lov na duhove
Pretpostavlja se da su patrolni brodovi jurili za ruskim ratnim brodovima. Kako t-online doznaje iz izvora u sigurnosnoj zajednici, jedinica ruske mornarice navodno je djelovala pod strogom zaštitom u području kasnijeg mjesta zločina.
Rečeno je da je jedinica djelovala “kao duh” tako što na primjer nije odašiljala svoje podatke o položaju. Riječ je o brodovima koji bi imali potrebnu opremu za postavlanje eksplozivnih naprava na cjevovode. Javno dostupni podaci ukazuju da su ove informacije točne.
Aktivnosti ruske mornarice u danima koji su prethodili eksplozijama mogle bi biti važan trag u misterioznom kaznenom slučaju: napad na plinovode u jeku ruskog agresorskog rata protiv Ukrajine.
U isto vrijeme dovodi u pitanje neke teorije o drugim mogućim krivcima koji su posljednjih tjedana izazvali svjetsku pomutnju.
Jedna od teorija kaže: SAD je bio glavni mozak iza sabotaže Sjevernog toka. Ali mnogi detalji izvješća Seymoura Hersha u međuvremenu su opovrgnuti.
Nedavno je, međutim, zajednička istraga njemačkih medija ARD-a, SWR-a i Die Zeita te također članak New York Timesa upućivao na drugačiji slijed događaja.
Njemački savezni tužitelj pratio je trag vjerojatno proukrajinske skupine koja je, tvrdi se, mogla izvesti ove napade na plinovode, i to koristeći unajmljenu jedrilicu “Andromeda” i dva ronioca. Naime, njemački savezni ured kriminalističke policije pretražio je sumnjivi brod.
Stručnjaci sumnjaju na operaciju pod “lažnom zastavom”
Međutim, teorija o terorističkom jedrenju u privatnoj ukrajinskoj misiji tjera stručnjake da na to odmahuju glavama. Nije baš uvjerljivo, kažu. Drže da je tu riječ operaciji pod “lažnom zastavom”, koja bi služila za podmetanje tragova i prikrivanje pravih počinitelja.
Norwegian reporters have fact-checked Seymour Hersh's one-source story about the pipeline explosions in the Baltic Sea. His fairytale can now safely be buried on the scrap-heap of journalism. https://t.co/7QuapmI77F
— Øystein Bogen (@oysteinbogen) March 15, 2023
No, najvjerojatnije su u napadu na Nord Stream korištene podmornice ili podvodne ronilice, a upotrijebljeno je stotine kilograma vojnog eksploziva. Sve to govori da iza ove akcije stoji državni akter.
Neki članovi Parlamentarnog nadzornog odbora njemačkog Bundestaga, koje su tek nedavno izvijestili njemački istražitelji, vjeruju isto.
S indicijama koje su do sada otkrivene u medijima treba biti “maksimalno oprezan”, rekao je predsjednik panela Konstantin von Notz (Stranka zelenih). Moguće su i namjerno obmanjujuće indikacije.
Sumnjivi manevri ruske flote
Istraga koju je proveo t-online sada sugerira da bi iza operacije moglo stajati mnogo više od jedne jedrilice.
Tjedan dana prije eksplozija, 19. rujna započeli su opsežni manevri ruske Baltičke flote, koji bi mogli poslužiti kao pokriće za pravu misiju.
Ronioci 313. postrojbe specijalnih snaga Spetsnaza iz baze Baltiysk u Kalinjingradu također su službeno otišli kako bi se pridružili manevrima.
Oni su elitni vojnici obučeni za podvodne diverzantske operacije. Sljedećih dana ovi su sumnjivi brodovi otkriveni na području mjesta eksplozija iznad plinovoda Sjeverni tok.
Mini podmornice i teretne dizalice
Oprema na brodu je eksplozivne prirode: uključuje vozilo za spašavanje za duboko uranjanje i teretne dizalice za podizanje teških tereta.
Fregata, korveta i manji špijunski brod bili bi sposobni pružiti vojno pokriće operaciji. Koristeći baze podataka o položaju i satelitske slike, t-online je uspio u određenoj mjeri pratiti kretanje određenih brodova.
Patrolni čamac danske mornarice isplovio je na kasnije mjesto zločina u 19.50 sati. 21. rujna. U to su vrijeme tamo već stigla tri broda za koja se sumnja da sudjeluju u ruskoj operaciji.
U isto vrijeme, također u taj sat, komunikacijski brod Zapovjedništva ruske flote napustio je bazu u Kalinjingradu – kasnije se trebao susresti s dva broda na njihovu povratku s ove misije.
Brodovi u noći
Vrijeme navečer 21. rujna bilo je povoljno za vruću fazu tajne operacije: noć je padala na danski otok Bornholm. Mrak je otežavao vizualni nadzor.
Konvoj američkih ratnih brodova prošao je kroz to područje nekoliko sati ranije na putu prema Atlantskom oceanu.
Radarski zrakoplov švedskog ratnog zrakoplovstva nije ponovno poletio do sljedećeg jutra. To bi omogućilo konvoju da djeluje tijekom noći uglavnom neometano.
Uvjerljivo najvažniji brod u formaciji za operaciju bio bi brod za podršku podmornica “SS-750”. Redovito sudjeluje u obuci simulacije nesreća na morskom dnu.
Njegova posebnost: Na brodu se nalazi takozvani “Projekt 1855”, uključujući i duboko potopljeno spasilačko vozilo pod nazivom “AS-26”, koje bi trebalo evakuirati posadu srušenih podmornica u hitnim slučajevima. Ima hvataljke koje pod vodom mogu pomicati teret težak do 50 kilograma.
“Najuvjerljivije objašnjenje”
Upravo takve mini-podmornice mogle su postaviti eksplozivna punjenja koja ga pričvršćuju na cjevovode, sumnjali su stručnjaci od samog početka.
Kad bi se potvrdilo da je “SS-750” bio na mjestu nesreće, ruska mornarica bi od tada vjerojatno bila glavni osumnjičeni za napad na Nord Stream.
“Imalo bi apsolutnog smisla koristiti nešto poput ‘AS-26’ za takav napad”, rekao je za t-online o ovom pitanju kapetan danske korvete i vojni analitičar Johannes Riber.
“To bi do sada bilo najvjerojatnije objašnjenje za ono što se dogodilo s plinovodom Sjeverni tok.”
Obično je “SS-750” stacioniran u bazi Baltijsk u Kalinjingradu u sklopu Baltičke flote. Međutim, satelitske snimke pokazuju da je napustio luku u noći 21. rujna.
The ships reportedly near the site prior to the sabotage include the SS-750 which is equipped with the AS-26 rescue submersible and two Russian Rescue tugs. pic.twitter.com/eaT0lOwP9N
— Oliver Alexander (@OAlexanderDK) March 25, 2023
Pri brzini od devet čvorova, mogao bi stići na mjesto događaja do 19:50. Takozvani “automatski identifikacijski sustav” (AIS), koji prenosi podatke o lokaciji, bio je isključen.
No, njegova duljina od 95 metara odgovarala bi dimenzijama tamnog broda koji je otkrila američka tvrtka SpaceKnow bez signala položaja u blizini mjesta zločina.
U sličnom vremenskom okviru – između ponoći i 1 sat ujutro – luku Kalinjingrad napustila su, prema satelitskim snimkama, još dva broda za koja se sumnja da su sudjelovala u ovoj operaciji: tegljači za spašavanje “SB-123” i “Alexander Frolov”.
Svaki od njih na palubi ima teretne dizalice koje bi bile sposobne u vodu spustiti stotine kilograma eksplozivnih naprava ili mina.
Iako su u početku isključili AIS, poslijepodne su poslali podatke o poziciji daleko prema zapadu, pokazujući kurs prema Bornholmu i brzinu od devet čvorova. Do tada su brodovi bili samo pet sati udaljeni od mjesta kasnijeg napada.
Nešto kasnije, američki vojni helikopter stacioniran u Gdanjsku u Poljskoj prešao je njihov kurs. Je li to upozoravalo Dance na približavanje brodova s isključenim AIS-om?
U svakom slučaju do 19.50 sati dva su tegljača mogla stići na mjesto događaja. Nije jasno je li ih njihova kratka dužina od 45 metara zaštitila od otkrivanja u analizi satelitskih slika SpaceKnowa. Tvrtka nije odgovorila na zahtjev za komentar.
No, prema informacijama koje je prikupio t-online, ovoj jedinici ruske mornarice su bila dodijeljena još tri broda.
- Špijunski brod “Syzran”: Satelitske slike sugeriraju da je i ovaj brod napustio luku u Kalinjingradu 21. rujna, ali oblaci ne dopuštaju točan zaključak.
- Korveta “Soobrazitelny”: Prema ruskom Ministarstvu obrane, bila je uključena u protupodmorničke vježbe u Baltičkom moru najkasnije od 18. rujna. Dana 22. rujna – istog dana kada su ga danski i švedski brodovi počeli progoniti – Ministarstvo je kasno navečer objavilo izvješće da je “Soobrazitelny” ispratio konvoj brodova u svrhu obuke.
- Fregata “Yaroslav Mudry”: Prema službenim najavama, pridružila se manevru pratnje s brodom “Soobrazitelny” i svojom sestrinskom korvetom, “Stoikiy”. Satelitske slike snimljene 22. rujna pokazuju brod te veličine kako leži uz obalu Poljske, zajedno s jednom od korveta. Obje su imale isključen AIS.
Njihov položaj omogućio bi fregati i korveti da isprate brodove koji su se vraćali s mjesta događaja sve do Kalinjingrada, ili da ih barem zaštite od NATO manevara na poljskoj obali. Međutim, postoji razlog za vjerovati da je fregata također prije toga uplovila u neposredno područje mjesta zločina.
Gdje je plovio “Yaroslav Mudry”?
Na ovom mjestu analiza satelitskih snimaka SpaceKnowa otkrila je ne samo tamni brod duljine 95 metara, koji bi mogao biti “SS-750” – već i drugi brod duljine 130 metara.
Upravo je toliko dugačak “Yaroslav Mudry”, jedini brod takve dužine u ruskoj Baltičkoj floti. Postoji još jedan trag ove fregate na mjestu događaja.
Otprilike šest mjeseci ranije, 14. ožujka 2022., čini se da je zainteresirao patrolu brodova danske mornarice da pretražuje to isto područje. U posljednjih pet godina, bio je to jedini slučaj, prije ovog zadnjeg, 22. rujna 2022. godine.
Također je u to vrijeme isključio AIS, ali opet se može identificirati na satelitskim slikama. Koja je tada bila misija “Jaroslava Mudrog”? Je li to bilo možda prikupljanje podataka o tome koliko će brzo NATO snage reagirati u hitnim slučajevima?
U službenim izjavama oko istrage napada na Nord Stream, ktivnosti ruske mornarice u danima prije napada dosad nisu igrale nikakvu ulogu.
Njemački, danski i švedski istražitelji, ali ni NATO niti oružane snage baltičkih država nisu ih htjeli komentirati ovo pitanje na upit t-onlinea.
Dakle, kazneni predmet za sada ostaje neriješen, ali je slučaju pridodan niz dokaza. Ne ukazuju na SAD ili Ukrajinu. Neki tragovi sada vode u Moskvu.