Na što imamo pravo kao građani velike europske obitelji?

Europski »pravobranitelj« štiti Europljane od – Europske unije

Tihomir Ponoš

Građani se ombudsmanu obraćaju slanjem pritužbi, a sadašnji je ombudsman Nikiforos Diamandouros u deset godina koliko je na toj dužnosti zaprimio oko 30.000 pritužbi



ZAGREB Građani Europske unije povremeno se moraju štititi od same Europske unije. Nije to ništa čudno, uostalom državljanin bilo koje države može doći u situaciju da se od nje štiti.


Temeljna institucija koja državljane EU štiti od Unije same je europski ombudsman, koji je gotovo po svemu usporediv s nacionalnom institucijom pučkog pravobranitelja. Ombudsman štiti državljane Unije od nepravilnosti u postupanju eurospkih institucija. Drugačije rečeno, on građane štiti primarno od loše, spore ili nepravedne uprave. Institucija europskog ombudsmana relativno je mlada, ustanovljena je Ugovorom iz Maastrichta, a prvi je ombdusman, Jacob Söderman iz Finske, na tu funkciju izabran 1995. godine. Kao i pučki pravobranitelj i europski je ombudsman opunomoćenik parlamenta. Kao i pučki pravobranitelj ni europski ombudsman nema ovlasti nad sudovima i sudskim postupcima. 


Pritužbe pa istraga


Građani se ombudsmanu obraćaju slanjem pritužbi, a sadašnji je ombudsman Nikiforos Diamandouros u deset godina koliko je na toj dužnosti zaprimio oko 30.000 pritužbi. I nije mnogo usporedi li se s brojem pritužbi koje zaprima hrvatski pučki pravobranitelj koji godišnje obrađuje oko 1.800, odnosno oko 18.000 u deset godina. Na temelju tih 30.000 pritužbi Diamandouros je otvorio oko 3.500 istraga u slučajevima osnovane sumnje. Za europskog ombudsmana prošla je godina bila rekordna po broju započetih istraga, otvorene su u 465 slučajeva. Najveći dio odnosi se na nedostatnu transparentnost, više od petine. Jedan od najnovijih slučajeva, otvoren u travnju ove godine, odnosi se na zahtjev za javnom dostupnošću dokumenata koji sadrže informacije o zaštiti okoliša i kontroli uzgoja plavorepih tuna u Sredozemnom moru. Najčešći primjeri loše europske administracije na uštrb građana su nepravični postupci, diskriminacija, zlouporaba ovlasti, nedostupnost ili odbijanje davanje informacija. 


Složena procedura




Ombudsman bi trebao biti potpuno neovisan u radu. U istrazi su s njim dužna surađivati sva tijela EU (osim onih, poput sudskih, za koje nije nadležan) i dati mu sve informacije i dokumente koje traži. U slučaju da se institucija protiv koje je istraga otvorena doista ogriješila o europsko pravo i građane, ombudsman joj predaje nacrt preporuka na koje je ona dužna odgovoriti u roku od tri mjeseca. Nakon toga ombudsman o rezultatu istrage podnosi izvješće Europskom parlamentu. 


Osim što se mogu buniti protiv pogrešne primjene propisa Europske unije i protiv maltretiranja europskih tijela, građani Unije mogu i pokrenuti inicijatvu ne bi li promijenili europske propise. U veljači 2011. godine usvojena su pravila pokretanja europske građanske inicijative. Eurokratskim rječnikom kazano, europska građanska inicijativa je poziv Europske komisije državljanima Unije da predlože propise u područjima koja su u nadležnosti Europske unije. Pokrenuti inicijativu nije jednostavno: potrebno je prikupiti najmanje milijun potpisa u najmanje sedam država članica. U svakoj državi mora biti osnovan poseban odbor građana za pojedinu inicijativu i on mora biti propisno registriran pri Europskoj komisiji. Potpisi se moraju prikupiti u roku od godinu dana od trenutka registracije inicijative. 


Među trenutačno otvorenim inicijativama valja istaknuti zahtjev da se brzina vožnje u naseljima ograniči na 30 kilometara. Traži se i pravo glasa državljana EU koji ne žive u svojoj nego nekoj drugoj državi članici na svim izborima, pod jednakim uvjetima kao i za državljane države u kojoj žive. Traži se i dokončanje naplate roaminga za korisnike mobilnih telefona unutar Europske unije.