Foto: iStock
Apple proizvodi su u međuvremenu postali opet dostupni ali po znatno višim cijenama što je razočaralo poduzetne stanovnike Turske koji su željeli iskoristiti kratak period u kojem su IPhone ili Macbook bili prodavani su u Turskoj po nižoj cijeni nego u SAD-u
povezane vijesti
Apple proizvodi u Turskoj ponovo su dostupni nakon što je tvrtka u srijedu obustavila prodaju zbog pada valute u zemlji. Međutim, lokalne cijene povećane su za 25% kako bi se izbalansirala nova devalvacija turske lire u odnosu na američki dolar.
“Ludo je gdje lira našla, ali to je odraz suludih postavki monetarne politike u kojima Turska trenutno djeluje” – opisao je strateg Tim Ash u jednoj analitičarskoj bilješci za BlueBay Asset Management.
Samonametnuta ekonomska kriza u Turskoj dogodila se kada je u utorak predsjednik Recep Tayyip Erdoğan najavio politiku niskih kamatnih stopa unatoč visokoj inflaciji. To je upravo suprotno od uobičajenog odgovora na inflaciju, s kojom se većina nosi povećanjem cijene zaduživanja kako bi se usporila visoka potražnja koja potiče sami rast cijena.
Kako izvještava Washington Post, ekonomsku politiku turskog predsjednika mnogi ekonomisti su nazvali “ludom” i “iracionalnom”. Nacionalna valuta, lira, već je izgubila 45 posto svoje vrijednosti tijekom godine, a nakon Erdoganova nastupa pala je na 13,45 u odnosu na američki dolar. Iako je lira u međuvremenu nadoknadila neke gubitke, mnogi su krivili politiku Erdogana, koji je natjerao tursku središnju banku da zadrži niske kamatne stope, unatoč negativnom utjecaju koju ima na valutu zemlje.
“Moramo napustiti ovaj iracionalni eksperiment, koji nema šanse za uspjeh, i vratiti se kvalitetnoj politici koja će zaštititi vrijednost turske lire i zaštititi dobrobit turskog naroda” – napisao je na Twitteru bivši zamjenik guvernera turske središnje banke Semih Tumen, koji je smijenjen u listopadu.
Lokalna novinska agencija Report kaže da je prodaja Apple proizvoda sada nastavljena, ali po znatno višim cijenama što je dodatno razočaralo poduzetne stanovnike Turske koji su željeli iskoristiti kratak period u kojem su IPhone ili Macbook bili prodavani su u Turskoj po nižoj cijeni nego u Sjedinjenim Državama, kako bi ga kasnije preprodali i barem se donekle zaštitili od galopirajuće inflacije.
Osim Appleovih, na “udaru” brojnih kupaca našli su se i ostali uvozni proizvodi iz domene elektronike, ali i luksuzne kozmetike stranih proizvođača. Sve je koincidiralo i s Crnim petkom, koji i u Turskoj služi kao “shopping blagdan”, pa je pomama u trgovačkim centrima na još višoj razini nego inače.