POLITIČKA SCENA

Stranke rade što žele i u Hrvatskoj i u EU-u. Jako malo unutarstranačkih odnosa regulirano je zakonom

Zlatko Crnčec

Photo: Slavko Midzor/PIXSELL

Photo: Slavko Midzor/PIXSELL

Goran Čular ističe da Zakon o političkim strankama minimalno definira unutarstranačke odnose



Politička je javnost svjedok sukoba unutar DP-a u kojem se dvije stranačke opcije, među ostalim, sukobljavaju i oko načina organiziranja izbornog sabora, odnosno oko načina određivanja izaslanika koji će glasovati o predsjedniku stranke. Ovo nije prvi takav slučaj da se u unutarstranačkim sukobima strane optužuju za zloporabe stranačkog statuta, a kako stvari stoje, neće biti ni posljednji. Naime, Hrvatska nema nikakav krovni zakon koji bi natjerao sve stranke da se moraju pridržavati barem svog vlastitog statuta, a kamoli nekih zajedničkih pravila.


Stranke prije zakona


Profesor sa zagrebačkog Fakulteta političkih znanosti Goran Čular kaže da to nije nikakva hrvatska posebnost, već da je takva praksa praktički u svim drugim europskim zemljama.


– Načelno gledano, gotovo sve države imaju zakon o političkim strankama koji jako minimalno ulazi u njihovo unutarnje ustrojstvo u smislu da bi definirao ili regulirao njihove unutarnje stvari. Postoje neke države, kao na primjer Njemačka, u čijem se Zakonu o političkim strankama i u izbornom zakonu reguliraju neke dosta minimalne stvari. Recimo na koji način stranka mora izabrati svoje kandidate za izbore. Ali i to je vrlo minimalno. To je vrlo minimalistički napravljeno. Ni u jednoj državi, osim SAD-a, nemate neku jaku regulaciju unutarstranačkih odnosa. Većina je tih unutarstranačkih odnosa – i ustrojstvo, i način izbora bilo predsjednika, bilo kandidata, bilo donošenja političkog programa, gotovo u potpunosti prepuštena autonomiji političkih stranaka, rekao je Čular.




U većini zapadnih demokratskih zemalja zakoni jako slabo reguliraju unutarnje ustrojstvo političkih stranaka, ponajviše zbog toga jer su one osnivane kada nikakvog zakonodavstva nije ni bilo.


– Jako se malo unutarstranačkih odnosa i u europskim državama regulira zakonom. Kad je riječ o zapadnim demokracijama, stvar je u tome što su te stranke nastale puno prije nego što su u njihovim državama doneseni zakoni o političkim strankama. Takve zakone imate tek nakon Drugog svjetskog rata, kad stranke pustupno postaju dio javnog prava, ulaze u Ustave i kad se počinju donositi zakoni o političkim strankama. Tako da je i to razlog zašto to u zapadnim zemljama nije nešto naročito regulirano, rekao je Čular.


Slučaj iz 2002.


On je podsjetio na to da se prije dvadesetak godina u Hrvatskoj ipak dogodio jedan pokušaj donošenja novog Zakona o političkim strankama koji bi uređivao unutarnje ustrojstvo stranaka i odnose u njima.


– Imate slučaj iz 2002. godine kada je dolazila jedna inicijativa iz stručnih krugova. To je bilo u okviru Hrvatskog pravnog centra. I onda je jedna grupa ustavnih pravnika i politologa skicirala čitav prijedlog novog zakona o političkim strankama. I onda je taj prijedlog bio i službeno stavljen na dnevni red Sabora putem nekog ovlaštenog predlagača. Predsjednik Odbora za Ustav, Poslovnik i politički sustav bio je Mato Arlović iz SDP-a koji je na neki način isposlovao da se to stavi na dnevni red. Međutim, to je nakon prvog čitanja odmah odbačeno. I sjećam se i rasprave Vladimira Šeksa. On je završio svoj govor rečenicom: »Neka profesori i dalje predaju i drže nastavu, a neka se ne petljaju u stranke.« Čular je dodao da je taj zakonski prijedlog želio regulirati jako puno unutarstranačkih odnosa.


– Pa je onda između ostalog regulirao kako se biraju delegati na skupštinama stranaka, propisivao kriterije za kandidiranje i puno drugih stvari. Tako da je to bio neslavan pokušaj jer su političari shvatili da bi im profesori željeli regulirati politički život. Takav Zakon je podrazumijevao i nekakvo državno tijelo kojem bi se mogli obraćati svi oni iz političkih stranaka koji smatraju da su zakinuti u smislu da im je napravljena šteta jer se na primjer kršio statut stranke. To je ono što je sada prepušteno stranačkim sudovima časti, statutarnim komisijama, a ovaj je prijedlog zakona podrazumijevao da postoji tijelo izvan političkih stranaka, neovisno parasudsko tijelo, koje bi onda donosilo takve odluke za sve političke stranke, rekao je Čular.


Domovinski pokret zakonski ništa ne obvezuje


Goran Čular ističe da Zakon o političkim strankama još minimalnije definira unutarstranačke odnose nego što je slučaj u Europi.


– Taj zakon od davnih dana nije mijenjan. I u njemu jedino piše, kao što piše i u Ustavu, da je unutarnje ustrojstvo stranaka demokratsko. Ali to je samo jedna načelna rečenica koja ništa posebno ne znači. To je toliko općenito da sve što stranka odluči može proći. Tako da DP ništa zakonski ne obvezuje, pogotovo ne koliko će delegata iz neke županijske organizacije ići na izborni sabor niti koji su kriteriji. To Zakon ne regulira, kaže Čular.