Boeing 737-800 ETF Airwaysa i Velimir Šonje / Foto Stjepan Bedić, ETF Airways; Pixsell
Mi jednim letom možemo dovesti oko 180 klijenata iz udaljenijih destinacija gdje je platežna moć veća, pa ako svatko troši 150 do 200 eura na dan tijekom sedam do deset dana, to je oko četvrt milijuna eura prihoda za lokalnu industriju zdravstvenog turizma i smještaja
povezane vijesti
Hrvatska je u tijeku pandemije dobila novu, privatnu zrakoplovnu kompaniju ETF Airways, koju je pokrenula skupina iskusnih domaćih pilota uz podršku poznatog ekonomista Velimira Šonje i financijskih ulagača Ratka Bajakića i Zdenka Adrovića.
Oni su i njezini glavni investitori. Prvi avion te kompanije tipa Boeing 737-800 sa 189 mjesta sletio je proteklog tjedna u Pulu, a s letovima će početi u sljedećih desetak dana. Povezivat će destinacije u jugoistočnoj Europi s destinacijama u Europskoj uniji.
Početkom lipnja ETF Airways trebao bi dobiti drugi zrakoplov istoga tipa, a treći je u planu početkom iduće godine.
Zrakoplovnim kompanijama lani je zbog korone promet pao za 70 do 80 posto.
Međutim, Velimir Šonje, koji je član nadzornog odbora ETF Airwaysa, ne misli da je pandemija loš trenutak za pokretanje takvog poduzeća. Vjetar u leđa investitorima pruža snažan oporavak potražnje za putovanjima zrakoplovima dok se pandemija smiruje i dok se očekuje oživljavanje turizma.
Kreće brzi rast
Valja znati da ETF Airways nije tradicionalna kompanija kojoj treba golem početni kapital da bi kupila avione i zaposlila stotine ili tisuće ljudi. Ta privatna kompanija svoj poslovni model temelji na unajmljivanju zrakoplova. Šonje kaže da to danas u svijetu nije neobično.
– Gotovo sve manje kompanije, a dijelom i one najveće koje su poznate široj javnosti, unajmljuju zrakoplove od velikih vlasnika, takozvanih lesora. Mi radimo s najvećim na svijetu, Aercapom iz Irske, čije su dionice izlistane na njujorškoj burzi.
Za nas je iznimno bitno raditi s velikim i pouzdanim partnerom specijalistom za vlasništvo nad zrakoplovima, jer pouzdanost i sigurnost u ovom poslu dolaze prije svih drugih kriterija. Naš stručni tim se odlučio na zrakoplove tipa Boeing, što je prvi put u proteklih trideset godina da netko u ovoj regiji operira taj tip zrakoplova, ističe Šonje.
U svijetu je uobičajeno da kompanije unajmljuju i posadu za zrakoplove, ali Šonje kaže da je strategija ETF Airwaysa malo drukčija. Ključni članovi tima bit će na trajnim ugovorima kako bi se osigurala njihova posvećenost, lojalnost kompaniji.
Koliko zaposlenih planirate?
– Poslovanje smo započeli prošle godine s deset zaposlenih, što je bio optimum u fazi pripreme. Sada s početkom operacija kreće brzi rast jer je širi tim već nekoliko mjeseci u fazi obuke i pripreme.
Već u lipnju bit će nas više od dvadeset. Daljnji rast će zavisiti od obujma operacija, ne samo od broja zrakoplova, nego i od broja letova. Koliko sada možemo predvidjeti, vjerujem da ćemo potkraj sljedeće godine i u 2023. dosegnuti oko stotinu zaposlenih.
Iskusni piloti
Koliko ti ljudi imaju iskustva u zrakoplovstvu?
– Zrakoplovne poslove vode tri iskusna pilota koji imaju licence za veći broj aviona na kojima su i instruktori-ispitivači, a obavljali su i niz drugih funkcija u avijaciji u srednjim kompanijama širom Europe.
Gospoda Bedić, Banković i Stefanovski su i članovi uprave. Osim njih, jedan od najiskusnijih pilota obavlja poslove »safety managera«. U sljedećem ešalonu su još četiri pilota kapetana i šest kopilota sa značajnim iskustvom u drugim kompanijama.
Prema tome, startamo s respektabilnim timom od osam pilota kapetana od kojih su čak petorica ujedno instruktori ispitivači, što je status koji u avioindustriji stječu samo najbolji i najiskusniji. Još dvojica su piloti instruktori.
Tehničke pripreme posada traju već mjesecima jer trebalo je pripremati upute i dokumentaciju, prolaziti obuke, simulatore i postupke pred Agencijom za civilno zrakoplovstvo.
Sada je taj posao dobrim dijelom završen, što uključuje i obuke kabinskog osoblja koje je naš stručni tim birao na temelju kriterija iskustva u najozbiljnijim kompanijama. Sreća u nesreći koju je donijela pandemija u tome je što se na tržištu rada, koje je zamrlo, mogao okupiti vrhunski tim s međunarodnim iskustvom.
Na nama je sada da tom najvrednijem dijelu svake kompanije – timu ključnih ljudi – omogućimo daljnji rast i razvoj.
Osim prijenosa iskustva iz uređenih sustava, naše drugo načelo je da nema svaštarenja kada je riječ o zrakoplovima. Odlučili smo se za Boeing u dogovoru s našim partnerom Aercapom zbog velikog kapaciteta i duljine doleta, te je cijela organizacija kompanije složena oko te vrste putničkog zrakoplova srednje veličine.
To nam otvara prostor za troškovnu i organizacijsku optimizaciju kompanije.
»Wet lease« ugovori
Hoćete li biti konkurencija Croatia Airlinesu?
– ETF Airways neće biti linijski prijevoznik jer je manjim igračima nemoguće konkurirati velikim »low cost« kompanijama na frekventnim redovnim linijima kao što je London – Zagreb. Ne pada nam na pamet ni konkurirati Croatia Airlinesu.
Tržišne niše u ovom poslu postoje u čarter letovima i letovima za druge kompanije, takozvanim »wet lease« ugovorima. Europsko tržište za tu vrstu poslova je veliko i na njemu ima mjesta za manjeg, fleksibilnijeg i pouzdanog prijevoznika, što želimo postati.
Nakon trećeg aviona iduće godine, očekujemo dolazak sedam zrakoplova do 2025. Letenje počinjemo s dva aviona od kojih će jedan biti angažiran izvan Hrvatske, a vjerojatno će i s drugim biti slično.
No, to ne znači da zanemarujemo domaće tržište. Svijet je velik, ali mi smo prije svega hrvatska kompanija.
Znači, računate ponajprije na poslove u turizmu?
– Da, već smo se predstavili ključnim akterima u hrvatskom turizmu i očekujemo da će se ti razgovori nastaviti s pogledom na 2022. i dalje. Postoje veliki neiskorišteni potencijali emitivnih turističkih tržišta otkuda mogu doći turisti više platežne moći.
Govorimo o gostima koji nisu tradicionalni autoturisti i koji zbog komocije, a sada dijelom i zbog straha od zaraze, žele brzo i pouzdano dolaziti izravnim letovima iz mjesta gdje žive.
Gradovi na sjeveru Njemačke, Skandinavija, Rusija, Izrael, gradovi srednje veličine u Velikoj Britaniji, Francuskoj i Španjolskoj koji nemaju izravne veze prema Hrvatskoj, samo su neka od neiskorištenih emitivnih tržišta s velikim potencijalima.
Tržišne niše možemo promatrati i drukčije, ovisno o tome što mi imamo za ponuditi. Kada se govori o hrvatskom turizmu i aviogostima, svima prvo na pamet padnu Dubrovnik i Split, ali uzmimo za primjer bogatu turističku ponudu Istre ili rastuće kapacitete zdravstvenog turizma u Primorsko-goranskoj županiji.
Mi jednim letom možemo dovesti oko 180 klijenata iz udaljenijih destinacija gdje je platežna moć veća, pa ako svatko troši 150 do 200 eura na dan tijekom sedam do deset dana, to je oko četvrt milijuna eura prihoda za lokalnu industriju zdravstvenog turizma i smještaja, iz samo jednog leta.
Međutim, naše hotele ili lječilišta nećete moći napuniti bez njihove suradnje?
– Da bi se ostvarilo stotinu ili više takvih letova na godinu, po mogućnosti i izvan glavne sezone, potrebni su planiranje, strategija i koordinacija koja uključuje predstavnike industrije, lokalnu vlast, agencije, turoperatere i vanjske partnere.
Mi ne možemo sve to sami koordinirati, ali šaljemo poruku da smo tu i da smo spremni pouzdano obaviti svoj dio posla. Optimist sam i mislim da će hrvatski turizam u sljedećim godinama proći kroz novu kvalitativnu transformaciju prema putnicima i sadržajima više dodane vrijednosti. U ETF Airwaysu spremni smo u tome sudjelovati.
Moguće i unajmljivanje posada
– Ne isključujemo i unajmljivanje posada na otvorenom tržištu, no tu ćemo metodu koristiti samo iznimno kada na vrhuncima potražnje nećemo imati vlastito raspoloživo osoblje.
Mi imamo dugoročnu misiju i viziju i od prvog dana gradimo korporativnu kulturu koja počiva na ljudima – njihovom znanju, iskustvu, najvišim standardima sigurnosti i posvećenosti kompaniji i struci, tvrdi Šonje.