Photo: Dino Stanin/PIXSELL
Tvrtka Sarag Gaženica kojoj je Lučka uprava Zadar još 2016. dodijelila koncesiju na gotovo 10.000 četvornih metara prostora, na kojem je trebao niknuti desetak milijuna eura vrijedan projekt - hotel s četiri zvjezdice, garaža te komercijalni sadržaji - od konca srpnja je u blokadi
povezane vijesti
Trebala je to još prije više godina biti točka na i, onaj zadnji kamenčić koji će zaokružiti i upotpuniti ponudu zadarskog putničkog terminala Gaženica kao moderne i atraktivne međunarodne luke, taj nacionalni strateški projekt u koji se tijekom proteklog desetljeća uložilo više od 200 milijuna eura. Umjesto toga, tvrtka Sarag Gaženica kojoj je Lučka uprava Zadar još 2016. godine dodijelila koncesiju na gotovo 10.000 četvornih metara prostora luke, na kojem je trebao niknuti desetak milijuna eura vrijedan projekt – hotel s četiri zvjezdice, višeetažna garaža te prateći komercijalni sadržaji – od konca srpnja ove godine je u blokadi, pokazuju podaci s Poslovna.hr.
Prijenos koncesije
Došlo je i do promjene vlasništva kod ovlaštenika koncesije, u kojoj to više nije Zadranima dobro poznati Ivan Surać, već tvrtka Max plastika, koja se na zadnjoj objavljenoj listi dužnika Porezne uprave pojavljuje s dugom od 901.000 kuna, od čega je 881.000 kuna činio dug po osnovi koncesijske naknade. Max plastika, inače, još otprije na području sjeverozapadnog dijela luke Gaženica ima koncesiju i za takozvanu suhu marinu, a zajedno sa Suraćevom tvrtkom Sarag ubire plodove i od naplate parkirališta u putničkoj luci Gaženica, za što su dobili koncesiju u kolovozu 2019. godine. Prema podacima iz sudskog registra, osim što je izašao iz vlasničke strukture Sarag Gaženica u ožujku ove godine, Ivan Surać učinio je to i s Max plastikom u kojoj se, uz Edu Barića, od 2014. godine vodio kao jedan od osnivača, a na tu se njegovu poziciju sada upisuje izvjesni Nebojša Čepić iz Tivta u Crnoj Gori.
Nakon dvije teške pandemijske godine, zadarska putnička luka po broju dolazaka kruzera ponovo je na razini rekordne 2019. godine te ponovo u konkurenciji za prestižnu nagradu u globalnom sektoru krstarenja, jedina iz Hrvatske. Nakon titule Luke godine, međunarodni terminal Gaženica ušao je u najuži izbor za Najbolji europski terminal za kruzere, uz bok lukama kao što su, primjerice, ona u Lisabonu, Barceloni, Malagi ili Valletti.
Umjesto da tu najbrže rastuću i nagrađivanu putničku luku u Hrvatskoj dodatno osnaži, naročito u dijelu organiziranja prihvata putnika na kružnim putovanjima, hotel u sklopu planiranog komercijalnog centra još je uvijek prazna ledina, baš kao što je to jednako bila i krajem 2016. godine, kada je Lučka uprava Zadar (LUZ) dodijelila koncesiju trgovačkoj tvrtki Sarag, u vlasništvu Ivana Suraća. Dvije godine kasnije dolazi do prijenosa koncesije na tvrtku kćer Sarag Gaženica, uz obrazloženje da je riječ o financijski uvjetovanim razlozima u kojima banka kreditor radi praćenja i kontrole projekta osnuje novo društvo s ograničenom odgovornošću posebne namjene koje će biti novi ovlaštenik koncesije i u kojem će Sarag d.o.o imati 100-postotni udjel.
Cijeli taj projekt hotelsko-komercijalnog centra u jednoj od najpotentnijih putničkih luka na Jadranu i Mediteranu stao je u fazi ishodovane pravomoćne građevinske dozvole, koja je Sarag Gaženici izdana još krajem 2019. godine. Medijske stupce punila su polemiziranja oko obveze plaćanja komunalnog doprinosa, a završilo je tako da su lani u Gradu Zadru donijeli rješenje kojim su Sarag Gaženici odrezali nešto više od milijun eura komunalnog doprinosa. Sarać je uložio žalbu nadležnom uredu Zadarske županije, na čijem je čelu Božidar Longin, koji je ujedno i predsjednik Upravnog vijeća LUZ-a. Rezultat je da je Županija poništila rješenje Upravnog odjela za prostorno uređenje i graditeljstvo Grada Zadra iz kojeg su, pak, pokrenuli upravni spor koji je još uvijek u tijeku, potvrdio nam je resorni gradski pročelnik Darko Kasap.
Muk u Lučkoj upravi
Prema Lučkoj upravi Zadar i njezinom još friškom ravnatelju Željku Kneževiću još smo početkom prošlog tjedna uputili pitanja oko toga misle li i što konkretno poduzeti oko toga da putnička luka u Gaženici konačno dobije objekt i sadržaj koji je planiran i potreban, umjesto da se pušta da vrijednu lučku infrastrukturu nagrđuje prazna ledina. Zanimalo nas je i postoje li i koji su to zaštitni mehanizmi koje je Lučka uprava Zadar ugradila u koncesijski ugovor s tvrtkom Sarag Gaženica. Kao davatelju koncesije, Lučkoj upravi Zadar zasigurno bi moralo biti u cilju da se prostor nove putničke luke, čiji su u konačnici i investitori, čim prije upotpuni, ako ne radi dodatnog sadržajnog iskoraka, onda barem radi ubiranja i onog promjenjivog dijela koncesijske naknade koji je u slučaju komercijalnog kompleksa, prema dostupnim podacima, definiran na 2,2 posto ostvarenih godišnjih prihoda. Tražili smo i odgovore podmiruje li Sarag Gaženica uredno svoje obveze s osnova koncesijske naknade, pitali smo i točne iznose, premda to u ovom trenutku pomalo pada u drugi plan s obzirom na najnoviji rasplet događaja – da se ovlaštenik koncesije već više od dva mjeseca nalazi u blokadi te da i novi vlasnik Sarag Gaženice, tvrtka Max plastika, očito ima problema s podmirenjem svojih obveza s obzirom na to da prema zadnjoj listi Porezne uprave ima gotovo 900.000 kuna s osnova neplaćenih koncesijskih naknada. Tražili smo od Lučke uprave Zadar i ravnatelja Kneževića da nam odgovori i po osnovi kojih to koncesija Max plastika ima dugovanja.
Nepodmirena davanja
Konkretne odgovore na sva ova pitanja do zaključenja ovog teksta nismo dobili. Pitanja smo odaslali i na službenu web adresu tvrtke Sarag Gaženica i njezinog direktora Klaudija Perovića. Ni s te strane nismo imali nimalo uspjeha.
Bit će zanimljivo vidjeti kako će se u ovoj gunguli s problematičnim koncesionarima postaviti u Lučkoj upravi Zadar, njezin ravnatelj i Upravno vijeće, na čelu sa zadarskim županom Božidarom Longinom. Naročito u svjetlu jednog drugog slučaja, u kojem se zauzeo vrlo rezolutan stav oko nepodmirenih javnih davanja, barem iz onog što smo uspjeli zaključiti iz dokumentacije koja se može pronaći na Elektroničkom oglasniku javne nabave (EOJN). Doduše, iz načina na koji je dodijeljena koncesija za parkirališta u putničkoj luci Gaženica moglo bi se i koječega drugog zaključiti. Uglavnom, Lučka uprava Zadar u veljači 2019. godine raspisuje natječaj za koncesiju naplate i organizacije parkirališta u putničkoj luci Gaženica. Prema natječajnoj dokumentaciji, koncesijom su obuhvaćena ukupno 343 parkirna mjesta, podijeljena u A, B i C zonu, i to na prostoru ispred zgrade terminala, pored bivše, privremene zgrade i preko puta terminala. Na natječaj se javljaju dvije tvrtke, i to Max plastika, u kojoj su tadašnji osnivači Ivan Surać i Edo Barić, te tvrtka Emona iz Preka. Emona daje gotovo dvostruko bolju ponudu, a zanimljivo je da Max plastika svejedno izlazi i daje ponudu na natječaj, premda u tom trenutku nije čak ni registrirana za obavljanje djelatnosti upravljanja i održavanja parkirališta, što je bio jedan od ključnih uvjeta natječaja. Štoviše, u ovom natječaju zahtijevalo se da ponuditelj mora imati stručnu i tehničku osposobljenost organizacije i naplate parkirališta time što mora dokazati da je u prethodne tri godine sklopio ili ima važeći ugovor za djelatnost organizacije i naplate parkirališta.
Tvrtka Emona, pak, eliminirana je zbog poreznog duga, i to prema poprilično rigoroznom tumačenju uvjeta natječaja. Što se, naime, dogodilo? Zadnjeg dana trajanja natječaja, 8. ožujka, iz Emone su dostavili potvrdu Porezne uprave prema kojoj je ta tvrtka na taj dan imala 35.242 kune evidentiranog duga, uz koju su priložili i listu naloga poslovne banke s ukupnim iznosom od 35.337 kuna predanih od strane tvrtke Emona na ime namirenja tih poreznih obveza. No, stručno povjerenstvo smatralo je da to nije dovoljno, pa su od Emone naknadno zatražili da dostavi potvrdu Porezne uprave o plaćenim dospjelim javnim davanjima. Iz Emone su to učinili, ali je potvrda Porezne bila datirana s 9. ožujka, što je povjerenstvu poslužilo kao argument za diskvalifikaciju (i) Emonine ponude.
Naplata parkirališta
nNekoliko mjeseci kasnije, u svibnju, raspisuje se novi natječaj za petogodišnju koncesiju za organizaciju i naplatu opremljenih parkirališta u putničkoj luci Gaženica. Ovog se puta javljaju tri takmaca, već spomenuta Emona, riječka tvrtka Forum ugostiteljstvo i zajednica ponuditelja u kojoj je opet i Max plastika, ali ovog puta »ojačana« matičnom Suraćevom tvrtkom za trgovinu, Sarag d.o.o. Iz zapisnika o otvaranju i ocjenjivanju ponuda na EOJN-u vidljivo je da su sve ponude bile valjane. Emona je u ponuđenom iznosu ostala na razini svoje prethodne ponude, 210.000 kuna stalnog dijela koncesijske naknade, dok su Sarag i Max plastika u tom dijelu ponudili 215.000 kuna, a Forum ugostiteljstvo 205.000 kuna. U kolovozu Upravno vijeće Lučke uprave Zadar donosi odluku o dodjeli koncesije Suraćevim tvrtkama Max plastika i Sarag, kao najpovoljnijim ponuditeljima. Pozornijem pratitelju postupaka javne nabave u Hrvata teško je ne uočiti da je u ovom zadnjem natječaju za koncesiju nad tristotinjak parkirnih mjesta u međunarodnoj putničkoj luci Gaženica iz ponudbene dokumentacije »ispario« zahtjev stručne i tehničke osposobljenosti ponuditelja, već se samo tražilo da posjeduje valjanu registraciju za djelatnost za koju se daje koncesija. Uvidom u sudski registar vidljivo je da se Max plastika 29. svibnja 2019. godine registrirala za djelatnost upravljanja i održavanja parkirališta, tjedan dana nakon što je Županijska lučka uprava bila raspisala natječaj.