Photo: Nel Pavletic/PIXSELL
Protuzakoniti nalozi dolaze od odgovornih osoba na kopnu i de facto obavezuju brodove na kršenja pravila, upozorava predsjednik Strukovnog sindikata pomoraca Jadrolinije
povezane vijesti
Predsjednik Strukovnog sindikata pomoraca Jadrolinije Ivan Srzentić uputio je otvoreno pismo ministru mora, prometa i infrastrukture Olegu Butkoviću, u kojemu podsjeća na dopis tog sindikata upravi s početka 2022. godine, a u kojemu se upozorava da se, tadašnjom okružnicom uprave poslanom pomorcima, sav teret odgovornosti za provođenje mjera sigurnosti na putničkim ro-ro brodovima prebacuje na zapovjednike i članove posade brodova, no ne i na ovlaštenu osobu u tvrtki, predstavnike uprave zadužene za tehničke i kadrovske poslove te rukovoditelje službi. Srzentić je, u danima nakon strašne nesreće u Malom Lošinju, gdje su u padu rampe trajekta »Lastovo« živote izgubila trojica članova posade, a četvrti je teško ozlijeđen, javno iznio bojazni da će istraga biti usmjeravana k tome da isključivi krivci za nesreću budu članovi posade broda, iako je jasno da rampa nije smjela pasti, ukoliko su svi sustavi bili tehnički ispravni.
Dopis poslan Upravi
Slične bojazni izrazili su i iz Sindikata pomoraca Hrvatske, čiji glavni tajnik Neven Melvan i inspektor Antun Aljinović također ponavljaju kako uzrok nesreće nije mogla biti isključivo ljudska greška, već je do nje došlo prvenstveno zbog tehničke neispravnosti rampe.
Srzentić je poslao i otvoreno pismo ministru Butkoviću.
– Vidim po vašoj izjavi da sebi od nedjelje postavljate dva osnovna pitanja – je li se ovo moglo izbjeći i tko je odgovoran? U nastavku vam šaljem tekst koji je Strukovni sindikat pomoraca Jadrolinije uputio upravi društva početkom 2022. godine. Uvažili su iz navedenog dopisa točno – ništa!!!
Dok čekate konačan ishod istrage uz »tihu želju« da se radi o ljudskom faktoru, šaljem vam možebitne odgovore na vaše upite koje si postavljate od nedjelje!, stoji na početku Srzentićeva pisma.
U nastavku mu šalje dopis sindikata upravi Jadrolinije, u kojemu se upozorava da kompetno provođenje mjera sigurnosti ne može ovisiti samo o radu zapovjednika, časnika i članova posada te da je za obavljanje posla onako kako se to traži u Mjerama unapređenja sigurnosti, potrebno da svoj posao obavljaju sve službe, od uprave, ovlaštene osobe broda, časnika sigurnosti, do samih pomoraca.
– Na žalost, takav sustav sigurnosti se ne provodi u cijelosti, manje-više krivnjom svih navedenih u lancu upravljanja, a ne samo isključivo pomoraca, kao što se implicira Mjerama unapređenja, stoji u dopisu Sindikata, uz navođenje brojnih primjera, primjedbi i neslaganja.
U drugoj točki dopisa traži se od člana uprave za tehničke poslove, inspektora brodova te ovlaštene osobe, da porade na jasnijem definiranju statusa pregleda »kritične brodske opreme« jer je postojeći sustav nejasan i nepotpun.
U idućoj točki dopisa stoji da uprava traži od pomoraca da se striktno pridržavaju mjera osobne zaštite, ali pritom mnogi od njih nemaju sve dijelove potrebne zaštitne osobne opreme, a u nekim slučajevima nemaju nikakvu zaštitnu opremu, jer im nije dodijeljena.
– U ovom slučaju zakazao je cijeli lanac sustava, od službe nabave, službe sigurnosti na radu, zapovjednika koji takvog pomorca nije udaljio s mjesta rada, do ovlaštene osobe (DP) kojemu se desetljećima svakodnevno prijavljuju takvi slučajevi, a ništa se ne mijenja nabolje, stoji u točki 3 dopisa, uz dodatak da su neki pomorci godinama bezuspješno tražili da im se dodijeli zaštitna oprema.
Posebno je zabrinjavajuće to što sindikat u točki 4 navodi da se namjerno krše odredbe Sustava upravljanja sigurnošću i zaštitom okoliša na brodovima (SUS), pri čemu se krše međunarodne konvencije, Pomorski zakonik RH, Zakon o radu i brojni pravilnici.
»Nedopustivo je da se za to prozivaju samo odgovorne osobe na brodu. Protuzakoniti nalozi dolaze od odgovornih osoba na kopnu i de facto obvezuju brodove na kršenja pravila, što u konačnici utječe na sigurnost putnika, posade i brodova«, stoji u dopisu.
Rizik odgovornosti
Po pitanju korektivnog održavanja brodova, navodi iz dopisa sindikata upravi također su više nego zabrinjavajući.
– Ovlaštena osoba (DP) mora biti svjesna da svako prijavljivanje kvara/oštećenja koje je bitno za sigurnost broda donosi obvezu zapovjednika da postupi sukladno propisima o sigurnosti broda za plovidbu, a to je u većini slučajeva privremena nesposobnost, odnosno neisplovljavanje dok se kvar ne popravi. Upravo iz tog razloga u praksi se takvi kvarovi često ne prijavljuju kako se ne bi ugrozila komercijalna djelatnost broda. Sav rizik odgovornosti zapovjednici preuzimaju na sebe, dok ostali čimbenici mudro šute, stoji u dopisu u kojemu se također upozorava na probleme komunikacije između broda i odgovorne osobe na kopnu, pri izvanrednim situacijama, pri čemu svi dopisi upravi i ovlaštenoj osobi nailaze na zid šutnje.
Na kraju dopisa se upozorava kako sustav sigurnosti na razini cijele tvrtke ne može funkcionirati dok god se obvezujući zakoni svjesno krše od bilo koje funkcije u sustavu, ali uvijek na odgovornost isključivo pomoraca, dok se problemi guraju pod tepih.