Foto V. KARUZA
Riječ je o brodomonterima, bravarima, cjevarima, brodomehaničarima, traserima - svim onim suštinskim brodograđevnim majstorima koji su urušavanjem domaće brodogradnje, naročito Uljanik grupe, bili prisiljeni životnu egzistenciju potražiti na radilištima u inozemstvu, poput Italije i Njemačke
povezane vijesti
U novoj hrvatskoj realnosti, koja je zapljusnuta sve masovnijim brojem zahtjeva za radnim dozvolama strancima – samo do kraja ove godine predviđanja su da će u Hrvatskoj biti više od 200.000 radnika iz trećih zemalja – što je, opet, posljedica turobne demografske slike, pa tako i između ostalog višedesetljetnog trenda visoke stope emigracije domaćeg stanovništva, naći primjer tvrtke koja se okrenula k vabljenju kvalitetnih kadrova koji su otišli raditi u inozemstvo je otprilike kao tražiti iglu u plastu sijena.
Trud i ustrajnost
Tvrtka VL Steel osnovana je prije sedam godina. Povezano je to društvo »Viktora Lenca«, u kojem ovo uspješno kvarnersko brodogradilište drži 75 posto udjela, a preostalih 25 posto njihov dugogodišnji i provjereni partner Marko Sobotinčić, koji je svih ovih godina i direktor tvrtke. Krenuli su praktički od nule, jednog zaposlenog, a danas je u VL Steelu zaposleno pedeset i šestero radnika, mahom povratnika iz inozemstva. Riječ je o brodomonterima, bravarima, cjevarima, brodomehaničarima, traserima, dakle, svim onim suštinskim brodograđevnim majstorima koji su krizom i urušavanjem domaće brodogradnje, naročito Uljanik grupe, bili prisiljeni svoju životnu egzistenciju potražiti na radilištima u inozemstvu, poput Italije i Njemačke.
Iz razgovora s Markom Sobotinčićem doznajemo da je trebalo puno truda i ustrajnosti da bi se ovaj svojevrsni pilot-projekt stvaranja jedne fleksibilne tvrtke koja će biti u stanju pružiti kvalitetnu i provjerenu uslugu, prije svega »Viktoru Lencu«, ali i drugim dionicima na tržištu. Ističe da u njezinom fokusu nije profit već radnik. Naravno, to što zarada nije u prvom planu ne znači da tvrtka ne stremi i ne posluje pozitivno, ali je to izbalansirano s privlačenjem i zadržavanjem kvalitetnih kadrova na način da im se nudi sigurnost kroz redovna i iznadprosječna primanja, i to ovdje u Hrvatskoj, u Rijeci i okolici, gdje mogu biti sa svojim obiteljima.
– Znali smo da će nam trebati više godina da se uspijemo etablirati i dokazati, ali uspjeli smo postići da smo danas prepoznatljiva adresa za sve one radnike koji se žele vratiti svojim domovima, kaže Sobotinčić.
Razlog zbog kojih je VL Steel osnovan i stasao tamo, 2017. godine, danas je, u ovoj poplavi i još većoj upućenosti domaćeg gospodarstva na stranu radnu snagu, još aktualniji. Cilj je bio čim više minimilizirati velike oscilacije u kvaliteti radne snage. Događalo se, naime, da su u proizvodnim špicama u »Viktor Lencu« morali zbog nezadovoljavajuće kvalitete otkazivati usluge nekih radnika kooperanata zbog čega se gubilo na vremenu, ali i na povjerenju klijenata. Iz toga se izrodila ideja osnivanja jedne male fleksibilne tvrtke, izvan sindikalnog sustava i Kolektivnog ugovora brodogradilišta, ali zato s mogućnošću ponude izdašnije plaće kojom će privući mlađe i kvalitetne kadrove koji su otišli raditi u inozemstvo, a htjeli bi se vratiti. S druge strane, i sam remont brodova oscilativna je djelatnost u kojem se u kratkom vremenu izmjenjuju razdoblja velike, ekstrazaposlenosti i nešto mirnijih perioda.
Novi angažmani
VL Steel jest prvenstveno orijentiran na pružanje usluge »Viktoru Lencu«, no u onim razdobljima kad za njih u brodogradilištu nema dovoljno posla, dio radnika angažira se na drugim radilištima u zemlji i inozemstvu, čime se povećava učinkovitost, ali i smanjuju fiksni troškovi brodogradilišta.
S pedesetak zaposlenih VL Steel danas se više ne može nazvati malom tvrtkom, no željeni princip i filozofija poslovanja uspjeli su se održati. U fokusu zaposlenika VL Steela, kao i samog »Lenca«, osim redovne djelatnosti, već su određeno dulje vrijeme radovi na obnovi velikog Doka 11. Nedavno je instaliran prvi od dva pontona koji su bili predviđeni za zamjenu na ovom doku, a ovih dana s trećemajskog će se navoza porinuti i drugi novi ponton, nakon čije će ugradnje »jedanaestica« biti ponovno u punoj funkciji što će za sobom zasigurno »povući« nove poslove ovom kvarnerskom brodogradlištu. Od Sobotinčića doznajemo da pred VL Steelom u predstojećim mjesecima, do kraja ove godine, novi angažman na yachting programu Palumbo grupe u brodogradilištu na Malti. Nakon odrađenog posla na »Scenic Eclipseu II«, izvjesno je da će se radnici VL Steela uključiti i u planiranu gradnju novog polarnog kruzera Scenic grupe u riječkom brodogradilištu, projektu koji je najavljen da bi se počeo realizirati početkom iduće godine.
Dovesti posao u Hrvatsku
Na upit o mogućim drugim angažmanima u inozemstvu, van Palumbo grupe, a čiji je sastavni dio i » Viktor Lenac«, Sobotinčić ističe da osnivačima VL Steela nije intencija raditi u inozemstvu, već posao dovesti u Hrvatsku. Namjera je još širiti brojčano i kvalitetom sadašnji kadrovski bazen VL Steela s s obzirom na još uvijek velik broj onih koji znaju znanje i struku u brodogradnji, obradi čelika i vođenju poslova. Jedino što zabrinjava jest, očito, da se prekinuo niz u školovanju za klasična strukovna brodograđevna zanimanja o čemu svjedoči i naš sugovornik, ističući da u molbama za posao koje primaju nijedan kandidat nije mlađi od 30 godina i to je nešto na čemu bi šira zajednica, zaključuje Sobotinčić, hitno trebala poraditi.