BORBENI AVIONI

VIDEO Prvih šest Rafalea danas u Hrvatskoj, planiran je povijesni prelet od Bordeauxa do Zagreba

Zlatko Crnčec

Foto MORH

Foto MORH

Piloti Hrvatske vojske koji su prošli obuku u Francuskoj dovest će prvih šest od ukupno 12 zrakoplova, što je po riječima ministra Ivana Anušića, najveće ulaganje u modernizaciju borbene letačke flote



Prvih šest od ukupno 12 francuskih borbenih zrakoplova Rafale koje je Hrvatska kupila od Francuske danas će sletjeti u Zagreb. Ministar obrane Ivan Anušić najavio je da će piloti Hrvatske vojske koji su prošli obuku u Francuskoj danas u Hrvatsku dovesti prvih šest od ukupno 12 zrakoplova.


– Povijesnim preletom od Bordeauxa do Zagreba, u trajanju od 1.40 sati, piloti pobjedničke Hrvatske vojske koji su prošli obuku u Francuskoj, danas će u Hrvatsku dovesti moćne lovce i nove zaštitnike našeg zračnog prostora, napisao je Anušić na društvenoj mreži X. Dodao je da je modernizacija borbene letačke flote najveće ulaganje Vlade i Ministarstva obrane (MORH) u HV i sigurnost zemlje. Na obuku u Francusku poslano je oko 90 djelatnika MORH-a. Obuka tehničkog osoblja započela je krajem 2022., a letačkog osoblja u prvom tromjesečju prošle godine.


Simulator letenja


Odlukom Vlade Republike Hrvatske od 28. svibnja 2021. ponuda Francuske određena je kao najpovoljnija te je 25. studenoga 2021. potpisan Tehnički dogovor i tri ugovora s tvrtkama Dassault Aviation, MBDA France i Safran Electronic & Defense, čije će se plaćanje provesti u šestogodišnjem razdoblju od 2021. do 2026. godine. Ukupna vrijednost Tehničkog dogovora i sva tri ugovora je 999.068.493 eura, odnosno 1.152.496.307 eura s procijenjenim troškovima indeksacije cijena i PDV-om. Financijska sredstva bit će osigurana u proračunu MORH-a Ministarstva obrane.



Sukladno ugovorima od Francuske se nabavlja 12 korištenih zrakoplova Rafale F3-R (deset jednosjeda i dva dvosjeda), u istom standardu kao i oni koji se koriste u Ratnom zrakoplovstvu Francuske. Uz 12 zrakoplova dolazi i simulator letenja koji će omogućiti cjelovit spektar obuke i validaciju taktike, zemaljska i ispitna oprema, pričuvni dijelovi i sveobuhvatna potpora ovlaštenih predstavnika tvrtki proizvođača u Francuskoj i Hrvatskoj. Cjelokupna potpora ugovorena je do zadnjeg kvartala 2026., kao i jamstvo u trajanju od 12 mjeseci po isporučenom zrakoplovu motoru, opremi i pričuvnim dijelovima.



Prema stručnim projekcijama korištenja u Hrvatskome ratnom zrakoplovstvu, nabava tih, u potpunosti NATO kompatibilnih aviona, dostatna je za idućih 30 i više godina, a operativna uporaba aviona Rafale u Francuskom ratnom zrakoplovstvu planirana je do 2060. godine.


Vlada je donijela odluku o potrebi očuvanja sposobnosti zaštite zračnog prostora vlastitim borbenim zrakoplovima na sjednici 4. srpnja 2019., u skladu sa zaključcima Vijeća za obranu od 28. lipnja 2019. godine i Odbora za obranu Sabora od 3. srpnja 2019. godine. U tom cilju odlučeno je da se pokrene proces nabave imajući u vidu zahtijevane vojne sposobnosti i raspoložive financijske mogućnosti. Postojećoj cjelokupnoj floti zrakoplova MiG-21 Hrvatskog ratnog zrakoplovstva životni vijek istječe 2024. godine.


Najbolja ponuda


Grčka i Hrvatska prve su europske države koje su kupile francuske Rafale. Hrvatska ih je kupila 12, a Grčka dvostruko više, 24. Od europskih zemalja posjeduje ih, dakako, još Francuska, koja ih ima 234. Taj borbeni zrakoplov koristi još pet zemalja iz ostatka svijeta. Najviše su ih kupili Ujedinjeni Arapski Emirati – njih 80. Slijede Egipat, s njih 55, te Indonezija s 42. Katar i Indija imaju po 36 Rafalea svaka. Da će njegova zemlja kupiti Rafale, najavio je i predsjednik Srbije Aleksandar Vučić prilikom svog nedavnog posjeta Francuskoj gdje je razgovarao s tamošnjim predsjednikom Emmanuelom Macronom. Vučić se tom prilikom pohvalio da će, za razliku od Hrvatske koja je kupila rabljene, Srbija od Francuske nabaviti potpuno nove zrakoplove. Dodao je da je za tu priliku Srbija spremna potrošiti čak tri milijarde eura, odnosno tri puta više nego Hrvatska.


Kada je Hrvatska kupovala svoje zrakoplove, inicijalne su ponude zatražene od Sjedinjenih Država (novi F-16), Švedske (novi Gripeni), Italije (korišteni Eurofighter), Francuske (korišteni Rafalei), Norveške (korišteni F-16), Grčke (korišteni F-16) te Izraela (korišteni F-16). Na kraju su svoje ponude dostavile Sjedinjene Američke Države (novi F-16 C/D Block 70), Švedska (novi Gripen C/D), Francuska (korišteni Rafale F3-R) i Izrael (korišteni F-16 C/D Block 30). Vlada RH je ocijenila da je ponuda Francuske najbolja i donijela je odluku o nabavi 12 višenamjenskih borbenih zrakoplova Rafale F3-R (deset jednosjeda i dva dvosjeda). Ovo je bio drugi pokušaj nabave borbenih zrakoplova. Prvi je bio neuspješan. Hrvatska je tada izabrala izraelsku ponudu, ali je ona propala nakon što su Sjedinjene Države stopirale cijeli posao jer Izrael nije zatražio, a time ni dobio odobrenje da Hrvatskoj preproda zrakoplove koje je od njih prethodno kupio.