TURIZAM

Prvih šest mjeseci u znaku je većeg broja turista nego lani. Na prvom mjestu je Istra, slijede Dalmacija i Kvarner

Edi Prodan

Foto V. KARUZA

Foto V. KARUZA

Nakon Istre slijede Splitsko-dalmatinska županija i Kvarner. »Hrvatska profilira kao cjelogodišnja turistička destinacija, koja gostima nudi sve više sadržaja i izvan ljetnih mjeseci«, rekao je ministar turizma Tonči Glavina



Kako izvješćuje Hrvatska turistička zajednica, domaći turizam u glavni ljetni dio turističke godine ulazi s pozitivnim trendovima i rezultatima. Prema podacima eVisitora u Hrvatskoj je od siječnja do kraja lipnja ostvareno više od 7,2 milijuna dolazaka i 28,1 milijun noćenja, što u odnosu na isto razdoblje lani predstavlja rast od 6 posto u dolascima i 2 posto u noćenjima. Na Jadranu je ostvareno 25,8 milijuna noćenja, što je 2 posto više nego lani, na kontinentu bez Zagreba ostvareno je više od 1,1 milijun noćenja, što predstavlja rast od 7 posto, dok je tijekom prvih šest mjeseci u gradu Zagrebu ostvareno 1,2 milijuna noćenja, što u odnosu na isto razdoblje lani predstavlja rast od 8 posto.


Investicijski ciklus


Ministar turizma i sporta Tonči Glavina kaže da podaci pokazuju kako se Hrvatska profilira kao cjelogodišnja destinacija.


– Pozitivni rezultati koje smo ostvarili u prvom dijelu godine još su jedna potvrda kako se Hrvatska profilira kao cjelogodišnja turistička destinacija, koja gostima nudi sve više sadržaja i izvan ljetnih mjeseci. Odlične fizičke pokazatelje prate i financijski te smo u prvom tromjesečju imali i 24,61 posto veće prihode od stranih turista u odnosu na rekordnu prošlu godinu, a u prvih šest mjeseci i 6,5 posto veći broj fiskaliziranih računa.




S novim investicijskim ciklusom, za koji je Vlada osigurala rekordna sredstva iz europskih fondova i državnog proračuna, dodatno ćemo podići kvalitetu naše ponude te vjerujemo kako će u nadolazećim godinama Hrvatska bilježiti još bolje rezultate u ovom razdoblju, odnosno pred i posezoni, i time u potpunosti ostvariti naš strateški cilj da razvijemo turizam tijekom cijele godine i u svim dijelovima Hrvatske. Zahvaljujem cijelom turističkom sektoru na dosad ostvarenom, pred nama su najintenzivniji mjeseci u godini te vjerujem kako ćemo nastaviti ovaj pozitivan trend, istaknuo je Glavina.


Gledano po županijama, u prvom je polugodištu najviše noćenja ostvareno u Istri (8,4 milijuna), Splitsko-dalmatinskoj (5 milijuna) te na Kvarneru (4,4 milijuna). Najposjećenije destinacije su Dubrovnik, Rovinj, Zagreb, Split, Poreč, Umag te Zadar.


– Sportskim žargonom rečeno, hrvatski turistički sektor odradio je odlično prvo poluvrijeme te s velikim optimizmom ulazimo u nastavak turističke godine. Pred nama su vrlo intenzivni ljetni mjeseci, a trenutno u našoj zemlji na dnevnoj bazi boravi više od 700 tisuća turista. Uskoro će ta brojka, nikad ranije, premašiti milijun gostiju dnevno, a navedeno potvrđuje i vrlo visok stupanj popunjenosti smještajnih kapaciteta. Ovom prilikom sve turističke djelatnike pozivam na nastavak dosadašnjeg predanog i kvalitetnog rada jer ćemo samo tako ostaviti pozitivne dojmove kod naših gostiju, što je posebice važno ako znamo da se samo zadovoljan gost vraća u destinaciju, izjavio je Kristjan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice.


Hoteli prednjače


Vratimo li se rezultatima po pojedinim gradovima, Poreč je uvijek u samom vrhu. Ocjenu prvog polugodišta 2024. godine iznio nam je i Nenad Velenik, direktor TZG-a Poreča.


– Apsolutno u skladu s našim planovima. Prvih je šest mjeseci na području TZG-a Poreč pokazalo rezultate skoro jednake lanjskima u istom razdoblju. U prvih smo pet mjeseci bilježili jako veliki rast, što je dobro jer znači da nam je predsezona sve jača i jača, ali treba istaknuti i to da su neki blagdani za kojih tradicionalno dolazi velik broj gostiju iz nama značajnih emitivnih država bili u svibnju. To pojašnjava jako dobre rezultate za prvih pet mjeseci, kao i nešto lošije za prvi dio lipnja, istaknuo nam je Nenad Velenik, direktor TZG-a Poreča, jedne od najznačajnijih takvih institucija u čitavoj Hrvatskoj.


Zanimljiva razmišljanja dolaze i od statističkih podataka koji progovaraju o popunjenosti pojedinih vrsta smještaja. Kad je Poreč u pitanju, u prvom polugodištu rast bilježe hoteli, ali je zato pad popunjenosti privatnog smještaja veći od deset posto.


– Ni tu nema većih iznenađenja jer hoteli, posebno oni visoke klase, bilježe standardno dobru popunjenost. Jednako tako, najprije se bukiraju apartmani i ostale vrste privatnog smještaja s pet ili četiri zvjezdice. Niže kategorizirani bilježe najveći pad. No, znamo li da se na području Poreča svake godine povećava broj kreveta u privatnom smještaju, i to u dimenzijama jednog većeg hotela, znači nekoliko stotina i više, jasno je da će prosječna popunjenost po apartmanu biti sve manja. Poreč je u svakom smislu visokorazvijena turistička sredina, naš put su kvaliteta te izvrsnost, rezultati su nam na razini planova i očekivanja tako da možemo izraziti kako zadovoljstvo s prvim polugodištem 2024. godine, tako i o onom što očekujemo od glavnog dijela sezone i posezone, zaključio je Velenik.


Strateški cilj


Kako je pokazalo izvješće Hrvatske turističke zajednice treća regija po posjećenosti je Kvarner. Direktorica TZ-a Kvarnera Irena Peršić Živadinov ističe da su ostvarili strateške ciljeve.


– Iza nas je jedna izvrsna predsezona, u prvih pet mjeseci ostvarili smo 9 posto više noćenja od prošle godine što je nama strateški cilj i smjer u kojem bi trebao ići hrvatski turizam, a to je održivost odnosno smanjenje opterećenja u glavnom dijelu turističke sezone i povećavanje dolazaka u predsezoni i posezoni. Ovogodišnji Uskrs padao je vrlo rano i bez obzira na to, već u ožujku ostvareno je čak 42 posto više noćenja negoli 2023. godine, a zatim nam je uslijedio svibanj s čak 19 posto više noćenja, i zapravo smo se na temelju tih fantastičnih rezultata predsezone, usprkos slabijem početku lipnja, izjednačili s brojkama od lani unatoč tome što su gotovo pa svi blagdani »padali« u svibnju i što je počelo Europsko prvenstvo u nogometu, izjavila je Peršić Živadinov.


S obzirom na dobre rezultate predsezone, stabilne najave za središnji dio turističke godine kao i vrlo optimističnu posezonu, hrvatsko gospodarstvo kao i domaći proračun i ove godine od turizma u fizičkom smislu mogu očekivati jednu od najboljih sezona, baš kao što su i financijski pokazatelji više nego dobri. Hoće li podaci koje je istaknuo Nenad Velenik za popunjenost privatnog smještaja utjecati na smirivanje investicija u taj sektor, vidjet će se ne možda odmah, ali svakako u idućih nekoliko godina. Kako se naime čini kad je Hrvatska u pitanju najprije se traži najbolje, prosječno ili lošije od toga polako gubi bitku s isplativošću.


Na vrhu Nijemci i domaći gosti


Gledano prema tržištima, tijekom prvih šest mjeseci najviše su noćenja ostvarili gosti iz Njemačke (5,7 milijuna) te domaći gosti (3,7 milijuna), a zatim slijede tržišta Slovenije (2,7 milijuna), Austrije (2,6 milijuna), Poljske (1,8 milijuna) te UK-a (1,3 milijuna). Kada pak promatramo realizirana noćenja po vrstama smještajnih objekata, najviše je noćenja ostvareno u hotelima (9,2 milijuna), objektima u domaćinstvu (više od 8 milijuna) te u kampovima (5,5 milijuna).