IVAN RIMAC

Politički analitičar o padu Milanovićeva rejtinga: “Problem je njegova “ni amo ni tamo” pozicija, paljba je žestoka”

P. N.

Foto Pixsell/Arhiva/NL

Foto Pixsell/Arhiva/NL

“Kao predsjednik on je popularan. I kao premijerski kandidat bi vjerojatno bio popularan, ali kao predsjednik koji će možda postati premijer doveo se u nedefiniranu poziciju”, rekao je Rimac



Redovno mjesečno istraživanje Crobarometar o rejtingu političara i političkih stranaka objavljeno je u ponedjeljak, pokazalo je da je HDZ još malo ojačao u odnosu na veljaču, SDP čak za šest posto, dok je rejting predsjednika Zorana Milanovića prilično pao.


Prema jučer objavljenom Crobarometru HDZ ostaje i dalje najpopularnija stranka u Hrvatskoj. Podržava ih 29,8 posto ispitanih, što je rast od oko jednog postotnog poena u odnosu na veljaču. Raste, i to vrlo snažno, i SDP. Trenutno su na 19,4 posto podrške, što je gotovo za šest postotnih bodova bolje nego u veljači, ali je i slabije od nedavno provedenog blic istraživanja koje je Dnevnik Nove TV napravio odmah nakon iznenadnog obraćanja Zorana Milanovića, objavila je Nova TV.


No, najviše je potonuo upravo Zoran Milanović kojemu ispitanici u ovoj anketi nisu honorirali njegove šok-objave i žestoke nastupe u protekla dva tjedna.




Andrej Plenković je, naime, prestigao Milanovića. U spomenutoj anketi 31,7 posto ispitanih izjasnilo se da sadašnjeg premijera žele i za budućeg. Milanović je, pak, izgubio donedavnu prednost u odnosu na Plenkovića i snažno pao – na 23,5 posto. Politički analitičar Ivan Rimac gostovao je na Televiziji N1 i kazao da je na ovaj pad Milanovićevog rejtinga utjecala njegova “ni amo ni tamo” pozicija.


“Kao predsjednik on je popularan. I kao premijerski kandidat bi vjerojatno bio popularan, ali kao predsjednik koji će možda postati premijer doveo se u nedefiniranu poziciju”, rekao je Rimac.


On tumači rezultate ove ankete homogenizacijom biračkog tijela. Dvije vodeće stranke, dodaje, bilježe rast zbog prelijevanja glasača iz manjih političkih opcija.


“Predizborna paljba i dalje traje. Milanović trpi posljedice žestoke kontrakampanje HDZ-a koji je našao važan objekt u svojoj kampanji. Mislim da se HDZ pripremao imati kampanju bez ikakvih velikih naglasaka i riječi, a sada su našli Milanovića kao glavni objekt paljbe i unisono ponavljaju iste priče o njemu”, ističe Rimac.


“Fake news utjecao na pad Milanovićevog rejtinga”


Unutar pet najjačih stranaka, onih koje prema anketama prelaze 5-postotni izborni prag, blagi rast u ožujku bilježe Domovinski pokret (7,9 posto naspram 6,9 u veljači) i Most (7,6 posto naspram prošlomjesečnih 7 posto). Možemo! je u ožujku u blagom padu sa 7 posto podrške, dok je u veljači imao 7,6 posto. Ankete se, kaže Rimac, rade na malim uzorcima u cijeloj državi pa su odstupanja od tri posto gore ili dolje normalna varijacija uzoraka kod većih stranaka, a kod manjih stranaka poput DP-a, Mosta ili Možemo! čak i manje pa su one iz mjseca u mjesec otprilike na istim postocima podrške.


Za to vrijeme predizborni događaji teku kao na traci, jedan za drugim iz dana u dan.


“To ne moraju biti sami događaji, nego izjave koje zvone u javnosti naspram onih koje prolaze bez značajnijih reakcija. Primjer je navodna izjava Milanovića da bi “uzimao djecu za taoce” koja je potpuno netočna i koju su namontirali neki mediji i HDZ, a imala je utjecaja na stavove prema njemu”, objašnjava Rimac.


“Možemo! bi mogao iskočiti, vode mirnu kampanju”


U novom Crobarometru pao je, i to za šest posto, broj neodlučnih.


“Što se tiče procjena neodlučnih i onih koji će izaći na izbore, tu ankete ništa ne mogu. Postoji jedan element koji se ne spominje u ovim istraživanjima, a to je odbijanje sudjelovanja u anketama. A značajan je. U telefonskim anketama stopa odbijanja je oko 80 posto, pa dobivamo mišljenja samo onih koji su ih spremni izreći. A u ovih 80 posto ne znamo hoće li izaći na izbore, koga će odabrati, smeta li im “dirty talk” između Milanovića i Plenkovića pa će naći neku mirniju opciju ili će se opredjeljivati između njih dvojice”, kaže Rimac.


On procjenjuje da bi u toj situaciji Možemo! mogao iskočiti.


“Imaju mirnu, pozitivnu kampanju, bez uključivanja u “prljave razgovore” pa je moguće da privuku dio glasača kojima je dosta takvog stila”, smatra Rimac.