Legendarni sportski dvosjed

Poduzetnik iz Matulja vlasnik raritetnog oldtimera: Shelby Cobra 427 S/C razlog je ograničenja brzine na autocestama

Edi Prodan

Baš zbog Cobre, u Velikoj Britaniji je 1965. godine uvedeno ograničenje brzine na autocestama od 120 km/h, a nakon što je Jacku Searsu u testnoj fazi Cobre izmjerena brzina od 298 km/h. S obzirom na to da Carolla Shelbyja nije zanimala serijska proizvodnja, Cobri je proizveden mali broj, svega 348 komada, a od toga 101 komad isključivo za utrke.



Shelby Cobra, fantastični sportski dvosjed kojeg je 1965. (MK III) konstruirao poznati američki vozač formule1 Caroll Shelby, inače i vojni pilot, ide u red raritetnijih automobila cjelokupne povijesti svijeta na četiri kotača. Iako bi ga ispravnije bilo definirati tunerom, konstruktorom koji je na bazi nekoliko automobila stvarao svoje modele, Shelby je sa svojim kreacijama uvijek imao isti cilj – stvarati ultimativne sportske automobile.


U proizvođačke vode krenuo je s osnivanjem tvrtke Shelby American, ali ne tako da je želio osmišljavati u potpunosti svoje automobile, nego kupovanjem licence za uvoz modela AC Ace, također jedne sportske automobilske legende – britanskog AC Motorsa. I kad bi AC stigao, Shelby bi krenuo. U preinake. Ugradio mu je Fordov V8 motor, kao što je i na svim ostalim kasnijim modelima uglavnom koristio bazu te slavne američke tvrtke, i složio – Cobru. Riječ je o vrhunskom automobilu u svakom pogledu.


Sportski dvosjed


Proizvedena manufakturnim principima, Cobra je kombinirala ekstremnu snagu s podvozjem prilagođenim sportskoj vožnji kao i ukupnu težinu od 1.068 kilograma. Drugim riječima, jedna konjska snaga dolazila je na samo dva i pol kilograma što je Cobri omogućavalo nevjerojatnu dinamiku. Istinski sportski dvosjed, roadster sa svim elementima natjecateljskih automobila koji je bilo moguće registrirati za – cestu (S/C).





Zanimljivo je da je baš zbog Cobre u Velikoj Britaniji 1965. godine uvedeno ograničenje brzine na autocestama od 120 km/h, a nakon što je Jacku Searsu u testnoj fazi Cobre izmjerena brzina od 298 km/h. S obzirom na to da Carolla Shelbyja nije zanimala serijska proizvodnja, posebno ne ona s velikim brojkama, Cobri je proizveden mali broj, svega 348 komada, a od toga 101 komad isključivo za utrke.


Zbog te činjenice, ali i zbog vrhunskih materijala koji su ugrađeni, pojavljuje se još jedan problem – cijena. Koja u najboljem slučaju iznosi više od 20 milijuna kuna! Stoga, ne samo da je Shelbyjeva Cobra jedan od najcjenjenijih automobila u povijesti, na cijeni su i – reprodukcije. Ni njih nema previše, a jedna od rijetkih u Hrvatskoj nalazi se u Matuljima. Vlasnik joj je privatni poduzetnik i strasni kolekcionar automobila Igor Božić.


»Limeni« snovi


– Kao i mnogim zaljubljenicima u automobilski svijet, i mene je očarala Shelbyjeva Cobra. Riječ je po mnogim elementima o fantastičnom automobilu, za mene jednom najboljih i najljepših ikad konstruiranih kad su u pitanju sportski automobili. Dakako, originalnu Cobru je jako teško nabaviti zbog ekstremne cijene kao i činjenice da su jako rijetko u prodaji. Moja je razmišljanja zato okupirala misao kako bi bilo dobro nabaviti – reprodukciju, pojasnio nam je Božić svoj put prema ostvarenju svojih »limenih« snova.


Cijene

Shelby Cobra ima cijene koje startaju s dvadesetak milijuna kuna. Ima ih i znatno skupljih, a koliko je to zanimljiv automobil pokazuju i cijene replika od kojih one originalnih dimenzija bez problema dolaze i do 1,5 milijuna kuna. Ima ih i znatno povoljnijih, no ne ispod pola milijuna kuna.
Dobro očuvana replika vrijedi po prilici kao neki od najnovijih modela Ferrarija, Porschea i sličnih modela uglednih sportskih marki zvijezda na četiri kotača.

Jer automobilski svijet itekako dobro zna da su i reprodukcije Shelby Cobre jako dobri automobili. Koje je također teško nabaviti. Posebno one koje su napravljene do 1985. godine jer ih je svega desetak.
– Moja Cobra je napravljena 1985. godine koja je zadnja u kojoj se smjelo raditi, da ih tako nazovem, originalne replike, reprodukcije. Te je godine, naime, Caroll Shelby uspio ishodovati sudsku zabranu za taj postupak repliciranja. Od te godine reprodukcije ne smiju biti jednakih dimenzija što je stvorilo mnoge probleme, baš kao što to na neki način više i nisu reprodukcije, već drugačiji automobili, replike, objasnio nam je Božić čiji je put do njegove reprodukcije bio poprilično dug i – dalek.



Njegova Shelby Cobra, naime, dolazi s druge strane oceana kako se već zna nazivati sjevernoamerički kontinent.
– Dugo sam bio u potrazi za Cobrom koja bi me zadovoljila, da bih je konačno 2018. godine pronašao u Arizoni, na samom zapadu SAD-a. Vlasnik joj je vozač auto utrka, Lynn Cornett rođen 1936. godine, čovjek koji je itekako znao iskorištavati sve njezine vrline. Tunirao je automobil i u njega ugradio vrhunske »race« dijelove u periodu od 1985. do 2017. godine, ali je zbog dobi naprosto više nije mogao voziti. Dogovorili smo se o svim pojedinostima tako da je moja Cobra konačno stigla na Liburniju, s nemalim ushitom ispričao nam je Božić.


Mala kilometraža


I ima zbog čega biti ushićen jer njegova je Cobra uz to što fantastično izgleda i jednako tako fantastično brzi automobil sa svega oko 3.000 originalnih kilometara. Istina, ne može se sve što ona može iskušavati u prometu, ali ubrzanja su primjerice strelovita tako da se i u tom segmentu itekako osjeća koja se moć krije ispod haube.


– Shelby Cobra je nastala tako da je njezin genijalni kreator kompilirao nekoliko modela automobila. Kao što je to kasnije radio i s nekim drugim Fordovim modelima pa je tako uz Cobru jako popularna i njegova verzija Mustanga. Pa je tako slična priča i s replikama koje su skoro uvijek personalizirane. Dakle unikatne. Prema kroju blatobrana, vrsti krova koji može biti mekani, platneni ili čvrst. Pa su tu i materijali koji se ugrađuju, od kojih se stvaraju pojedini dijelovi karoserije, od aluminija do karbona.


TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

Zapremina 7.000 cm3
Snaga 430 KS
Maksimalna brzina 300 km/h
Dužina 3.848 mm
Širina 1.549 mm
Visina 1.245 mm
Međuosovinski razmak 2.286
Težina 1.068 kg

Ma mogao bih vam tako nabrajati unedogled jer moj automobil ima svoj katalog koji je pravi izvor informacija o konkretnom modelu te originalne račune svakog i najmanjeg dijela ugrađenog u njega, govori nam Božić.


S obzirom na to da je njegov model originalna reprodukcija, dužina mu je 3.962 mm, dok su širina od 1.727 i visina 1.219 mm u odnosu na današnje automobile uistinu skromne. Međuosovinski razmak je 2.286 mm te težina 1.068 kg. Mjenjač je automatski, no za razliku od današnjih koji nerijetko stižu i do devet stupnjeva prijenosa, Cobra ima taj sustav sa samo tri stupnja. Ono što je skoro nevjerojatno, činjenica je da u »prvoj brzini« Cobra ide do 120 km/h!


Osobni pečati


– Kad posjedujete jedan ovakav automobil uvijek imate potrebu za pojedine osobne pečate, za poneke preinake. U specijaliziranim krugovima obožavatelja Cobre može se nabaviti mnogo detalja, tako da je s mojom Cobrom zanimljivo i kad je ne vozite. Naprosto privlačno je druženje s njom. Niti se to smije, niti sam pokušavao iskoristiti njezinih 430 konjskih snaga koji dolaze iz osam cilindarskog atmosferskog benzinca zapremine 7.200 »kubika« jer može i iznad brzine od 300 kilometara na sat, ali čim se malo stisne, ubrzanje je silovito. Primjera samo u prvoj brzini postiže 120 km/h kod 5.800 okretaja, i to za svega 4,2 sekunde.



Također, s obzirom na to da se radi o automobilu tehnike od prije šezdeset godina, treba se itekako znati s njime. Nema tu korektivne elektronike, nema tu svih onih sigurnosnih poboljšanja danas uobičajenih kod svih automobila. Mnogo, je mnogo opreza potrebno jer automobil je – brutalan. Ono što nisam učinio jer me nekako strah da bi možda moglo nauditi mojem ljubimcu na četiri kotača je odlazak na pistu. Nisam nikada s njime bio na Automotodromu Grobnik iako bi to bilo zapravo idealno okruženje za moju Cobru, zaključio je Božić.


Da, morao bi to napraviti jer Grobnik je zbog svoje konfiguracije, ali i činjenice da ima odličan, novi asfalt istinska arena u koju bi morala kročiti reprodukcija Shelby Cobre iz Matulja.
– Reprodukcije i replike nisu skupe kao izvornik, ali i u njihovom slučaju cijena može stići do 2 milijuna kuna. Stoga, ja svoj automobil prije svega pazim i mazim, manje ga »gazim«, rekao nam je na kraju Božić, privatni poduzetnik koji je dio svoje poslovne uspješnosti usmjerio u nabavku starodobnih vozila. I neka je jer kad Liburnijom proveze svoju Cobru, i kraj kojim prolazi je još ljepši.