Photo: Slavko Midzor/PIXSELL
Čak 58 posto Talijana uvijek ostaje vjerno Italiji, a za inozemstvo biraju kraća i last minute putovanja. S obzirom na činjenicu da Talijani putuju tijekom cijele godine, da im je Hrvatska blizu i sve više putuju izvan glavne sezone te da vole našu gastronomiju, treba se još više fokusirati na organizirani turistički promet u pred i posezoni
povezane vijesti
Bollino nero, odnosno upravo ovaj vikend, bollino rosso, kolona ovdje, kolona ondje, tvornice prazne, plaže pune. Slika je to onog pravog ferragosta, tradicionalnog kolovoškog razdoblja kad Talijani idu na godišnje odmore. Talijansko tržište jedno je od najvažnijih za Hrvatsku i nekad je bilo među četiri najjača emitivna tržišta. Međutim, vremena se mijenjaju pa je talijansko tržište lanjsku godinu zaključilo s oko milijun dolazaka, odnosno oko 4,2 milijuna noćenja po čemu je Italija za Hrvatsku šesto najjače emitivno tržište. Ispred njega su se »ugurale« Poljska i Češka koje su već neko vrijeme na četvrtom i petom mjestu. Ipak, Talijanima je Hrvatska blizu, sve više putuju izvan glavne sezone, vole hrvatsku gastronomiju… Govoreći o tome koliko je uopće više aktualan tradicionalni ferragosto, Viviana Vukelić, direktorica Predstavništva Hrvatske turističke zajednice (HTZ) u Italiji, pojasnila je da ferragosto ustvari tradicionalno počinje s tjednom od 15. kolovoza.
– No, kad govorimo o tržištu Italije, u ovoj se godini općenito dosta pomiču termini godišnjih odmora i to zbog vremenskih prilika. Cijela sjeverna Italija je od kraja svibnja do početka srpnja imala izuzetno nepovoljno vrijeme, ali i želje za pronalaskom povoljnijih paketa aranžmana. Prema tržišnim istraživanjima u Italiji, glavni ljetni odmor u ovoj godini za 27 posto Talijana podrazumijeva srpanj, za 28 posto njih kolovoz, dok 19 posto odmor planira u rujnu. Dakle, vidljivo je da su srpanj i kolovoz sada izjednačeni u izboru, dok su putovanja u rujnu uglavnom koncentrirana na prva dva tjedna u mjesecu. Kad pak sve sagledavamo s aspekta generacija, generacija Z i dalje preferira odmor u kolovozu, milenijalci i generacija X tijekom cijelog ljeta, dok su boomeri usmjereni na rujan, kazala je direktorica milanskog predstavništva HTZ-a.
Prosjek budžeta
Koliko se navike Talijana po pitanju putovanja mijenjaju, pokazuju i podaci udruženja Confcommercio, talijanskog udruženja tvrtki iz tercijarnog sektora koje okuplja oko 700.000 poduzetnika.
Prema njihovu istraživanju l’Osservatorio Turismo za razdoblje od lipnja do rujna ove godine, Talijani na godišnji ove godine idu s budžetom u prosjeku od 1.190 eura po stanovniku ili 10 posto većim nego lani. Tako je gotovo trećina obitelji predvidjela veći proračun u odnosu na 2023. godinu, dok će za 18 posto njih iznos koji će izdvojiti za godišnji biti manji uglavnom zbog povećanja ostalih troškova života. Većina, točnije 42 posto ispitanih ipak planira potrošiti isto kao prošlog ljeta.
U ova četiri sezonska mjeseca praktički polovina putnika planira otići na nekoliko odmora različitog trajanja, a među njima je značajan postotak (34 posto) onih koji će odabrati i domaća i prekogranična odredišta. Ipak, 58 posto Talijana uvijek ostaje vjerno Italiji, birajući isključivo destinacije na Poluotoku, dok će samo 8 posto Talijana ljetovati isključivo u inozemstvu.
Komentirajući podatke Turističkog opservatorija, predsjednik Confcommercia Carlo Sangalli istaknuo je da prognoze ukazuju na mogućnost da talijanski turistički sektor ima najbolje brojke ikad. Kao i da o rezultatima turističke 2024. ovise stabilnosti zaposlenosti, smanjenje inflacije i očekivani rast turizma u svim njegovim oblicima. Dakle, na Poluotoku očekuju da turizam ove godine da značajan obol jačanju posrnule ekonomije.
Da se ove godine dosta traže kraća putovanja, potvrdila je i Viviana Vukelić, navodeći da s obzirom na platežnu moć Talijana, najviše idu odmori od 1 do 2 noći te nešto duljii boravci, od 3 do 5 noći. Traže se popusti i povoljne ponude te ovu ljetnu sezonu snažno obilježavaju last minute rezervacije. Najviše Talijana odabire morske destinacije, njih gotovo 81 posto, dok se od ostalih segmenata najviše traže odmori u planinama, posjete gradovima, boravci u lječilištima i termama i drugi.
Na pitanje kako talijanski gosti percipiraju Hrvatsku po pitanju cijena, pojasnila je da se našu zemlju prethodnih godina percipiralo kao dosta ekonomičnu destinaciju za odmor. Međutim, posljedice inflacije ostavile su traga pa je razlika u cijenama sve manja, no Talijani su i sami svjesni rasta cijena u vlastitoj zemlji s obzirom na to da se u Italiji bilježi rast troškova u gotovo svim segmentima, od cestarina, parkinga, trajekata, smještaja, aviokarata…
Više letova
Valja istaknuti sve bolju prometnu povezanost Hrvatske i Italije koja za dolaske otvara i neke nove dijelove Italije kao što su južnije regije.
– Letova iz Italije za Hrvatsku svake godine ima sve više, a za ovo ljeto čak sedam. Većina letova ima povoljne cijene i bilježe vrlo dobru popunjenost, kazala je direktorica Predstavništva HTZ-a u Milanu. Naime, za Hrvatsku iz talijanskih gradova leti osam aviokompanija, i to Croatia Airlines, Ryanair, Easyjet, Vueling, Wizzair, Skyalps, koji primjerice leti iz Bolzana na Brač, Volotea i ITA Airways. Ove godine nove su linije Ryanaira koji, s obzirom na bazu u Zadru, ima i najviše linija iz Hrvatske prema Italiji. Nove linije su im ove godine Bari – Dubrovnik, Milano Bergamo – Dubrovnik, Rim Fiumicino – Dubrovnik te Pisa – Zagreb koja ide praktički do kraja godine.
Novost je i dolazak Volotee na linijama iz Italije, pa je tako ovaj avioprijevoznik uveo linije iz Barija za Dubrovnik i Split te iz Napulja za Split.
Zanimljive su i brodske linije prema Italiji, koje obavljaju četiri prijevoznika. Jadrolinija i Snav imaju trajektne linije, i to iz Ancone i Barija za Zadar, Split i Dubrovnik, dok Gomo Viaggi i Adriatic lines imaju brzobrodske linije. Gomo Viaggi i ove godine nastavlja s linijom iz Cesenatica i Pesara za Lošinj, Rovinj i Novalju. Adriatic lines, pak, Rovinj, Pulu, Umag i Poreč povezuje s Venecijom.
Govoreći o najavama za posezonu i tome koliko Talijani u Hrvatsku putuju izvan špice, Vukelić je kazala da je i raspored praznika ove godine u predsezoni omogućio velikom broju Talijana češća i kraća putovanja pa je znatan dio njih odabirao upravo Hrvatsku.
– S obzirom na činjenicu da Talijani putuju tijekom cijele godine, treba se još više fokusirati na pred i posezonu te na organizirani turistički promet. Italija je veliko tržište i tu ima prostora za napredak, ali svi dionici u turizmu trebaju ulagati u ovo tržište i biti konstantno prisutni s promocijom destinacija i raznih programa za Hrvatsku s obzirom na to da im je naša zemlja vrlo blizu i da nudimo široku lepezu proizvoda, zaključila je naša sugovornica.
Otkrivaju hrvatski kontinent
Talijanskim gostima i dalje su najzanimljivije hrvatske priobalne regije, međutim, polako otkrivaju i druge dijelove naše zemlje.
– Talijani putuju najčešće u jadranske turističke regije, ali sve više otkrivaju i kontinent. Gledano prema županijama, prednjače Istra i Kvarner, no pozitivne i sve bolje trendove bilježi i dubrovačka regija koja je povezana s čak četiri aviolinije, a velik je broj i novih letova za Split. Kada govorimo o smještaju, Talijani najradije i najčešće biraju privatni smještaj, hotele, kampove, ali i odmor na brodu, rekla je Viviana Vukelić.