SNIMIO : SERGEJ DRECHSLER
Vlada je prošli tjedan omogućila da se pusti zadnja tranša iz kredita, unatoč probijanju rokova od strane »3. maja«, no ne teče sve glatko te se na sve strane provjeravaju i najmanji detalji
povezane vijesti
Plaće za lipanj u »3. maju« još nisu krenule. Vlada je, podsjetimo, prije tjedan dana promijenila uvjete kreditiranja za završetak samoiskrcavajućeg broda za rasute terete za kanadsku Algomu kako bi omogućila da se može isplatiti preostala sredstva iz zadnjeg kredita za isplatu plaće radnicima. Međutim, čini se da ne teče sve glatko i da se na sve strane provjeravaju i najmanji detalji kad je u pitanju riječko brodogradilište za čijeg se direktora Edija Kučana još uvijek pouzdano ne zna hoće li na Glavnoj skupštini društva idućeg tjedna dobiti razrješnicu.
Zadnja tranša
Budući da je Vlada izmijenila svoju raniju odluku kako bi se omogućilo da se spusti zadnja tranša iz kredita, unatoč probijanju rokova od strane »3. maja«, za pretpostaviti je da je riječ samo o manjem zastoju i da će se u idućim danima uspjeti zavrtjeti lipanjske bušte. O iznosu koji je preostao od onih 23,45 milijuna eura, koliko je prošle jeseni dodatno odobreno riječkom brodogradilištu, nema službenih informacija. Zadnja tranša bila je definirana na iznos od 1,9 milijuna eura, međutim, u kuloarima se spominje da je u pitanju i manji iznos, oko 1,2 milijuna eura, u svakom slučaju iznos preostalog novca je takav da će kupiti tek lažni predah, i to tek na mjesec-dva.
»Algoma Endeavour« još je sredinom lipnja trebao biti isporučen kanadskom brodaru, ali je surova realnost da će za završiti taj brod trebati još poprilično novca. Spominje se iznos od desetak milijuna eura, što bi onda ukupne troškove završetka ove novogradnje prebacilo na nešto iznad 80 milijuna eura. Cijena koja je ugovorena s Kanađanima bila je oko 47 milijuna eura – naime, dio je ugovoren u kanadskim dolarima, a dio u eurima – a to je ujedno bio i iznos prvog kredita koji je odobren »3. maju«. U ovom trenutku na »Algoma Endeavouru« vezano je oko 70 milijuna eura državnih jamstava za plasirane kredite. Dodatna otegotna okolnost jest što ovaj brod spada u specifičnu nišu. Naime, projektiran je i građen za plovidbu mirnim vodama, odnosno, u ovom slučaju, sjevernoameričkim Velikim jezerima, što uvelike reducira opcije ako se pregovori s Kanađanima zakompliciraju. K tome, tu je i pitanje ugovornih penala, intelektualnog vlasništva, a spominje se i pravo prvokupa, tako da je pitanje koliko će se u predstojećim razgovorima moći igrati samo na činjenicu da brodar dosad nije ni s jednim eurom sudjelovao u gradnji broda koji je ugovoren na način da Kanađani cjelokupan ugovorni iznos plaćaju na primopredaji.
Velika šansa
Problem završetka ovog broda počinje gušiti željeni nastavak brodogradnje u Rijeci kroz tvrtku-kćer »3. maj Rijeka 1905«. Prošlog ljeta ovo je povezano društvo dokapitalizirano unosom materijalne imovine da bi moglo početi funkcionirati kao brodogradilište dok se koncesija ostala voditi na matičnom društvu i zamišljeno je da tako ostane dok se ne isporuči »Algoma Endeavour«. Ovog proljeća otvorila se velika šansa kroz potpisivanje ugovora sa Scenic grupacijom na gradnji još jednog polarnog kruzera o kojem službeno nisu objavljeni detalji, no izvjesno je da bi se radilo o projektu vrijednom više od 200 milijuna eura.
Vlasnik Scenic grupe u Hrvatskoj je realizirao već dva kruzera, jedan u Uljaniku i drugi u »3. maju«, što dovoljno govori o ozbiljnosti njegovih planova. Projekcije su da bi se gradnjom novog kruzera krenulo pred kraj ove ili odmah početkom iduće godine, no pitanje je koji će ih to trećemajski kapaciteti dočekati. Dok je pozornost usmjerena na to kako što manje bolno za proračun završiti priču s »Algoma Endeavourom«, zaboravlja se da u zadnjih dvadesetak godina nije bilo ozbiljnijih ulaganja u opremu i tehnološke procese u riječkom brodogradilištu. Teško je očekivati da će te probleme porješavati novi vlasnik jer zapušteno brodogradilište najbolje privlači jedino špekulativni kapital.