U MINUSU

Ove godine poziv za stečaj dobilo 26 tisuća ljudi, blokirani su dulje od tri godine

Aneli Dragojević Mijatović

Photo: Tomislav Miletic/PIXSELL

Photo: Tomislav Miletic/PIXSELL

Tijekom cijele prošle godine Fina je na isti način da se očituju o jednostavnom postupku stečaja potrošača tražila od ukupno 46.140 osoba



Kada izostanu ili se smanje prihodi, a razne troškove i račune treba naravno i dalje plaćati, dogodi se da ljudi nisu u mogućnosti pa ih »stignu« ovrhe koje prijete blokadama. Neki su tako, zbog raznih razloga i okolnosti, u dugotrajnijoj blokadi, a dogovor između dužnika i vjerovnika se ne postiže. Iako se broj blokiranih građana nešto smanjio, pomaci nisu bitni, a s obzirom na rast troškova života, te snažno zaduživanje, postoji bojazan da će se situacija opet pogoršavati. Iako je problem dijelom strukturne prirode, u ovom »operativnom« dijelu zakonodavac je na raspolaganje stavio određene pravne institute među kojima je i jednostavni postupak stečaja potrošača, za građane koji su dakle u blokadi dulje od tri godine, zbog iznosa do 2.654,46 eura. O tome se oglasila Fina.


Kako je dakle objavila Financijska agencija na svojim web stranicama, Zakonom o stečaju potrošača reguliran je institut jednostavnog postupka stečaja potrošača, a sukladno odredbama zakona, Fina potrošačima koji u Očevidniku redoslijeda osnova za plaćanje imaju evidentirane neizvršene osnove za plaćanje u iznosu do 2.654,46 eura po osnovi glavnice i neprekidno su u blokadi duže od tri godine, putem pošte dostavlja Poziv na dostavu očitovanja da se u roku od 15 dana očituju jesu li suglasni da se nad njihovom imovinom provede jednostavni postupak stečaja potrošača.


Prema podacima Fine, u prvih osam mjeseci ove godine Fina je takav poziv da se očituju o provedbi jednostavnog postupka stečaja potrošača poslala na adrese 26.645 osoba. Tijekom cijele prošle godine Fina je na isti način da se očituju o jednostavnom postupku stečaja potrošača tražila od ukupno 46.140 osoba. U godinama prije toga, 2022. poziv je poslan na adrese više od 28.762 potrošača, 2021. za 22.206 potrošača, a 2020. za 25.316 potrošača. Daleko najviše poziva odaslano je 2019., prema 134.099 građana. U Fini navode da ako dostava ne uspije, objavljuje se na e-oglasnoj ploči sudova.




Građani se očituju jesu li suglasni s postupkom ili ne, a ako se ne jave, računa se da su suglasni. Od građana koji su se tijekom prvih osam mjeseci očitovali na pozive Fine (ukupno njih 5.034), da su suglasni očitovalo ih se 1.615, dok je 3.419 navelo da nije suglasno. Otkako je ovaj institut uveden, računa se da su sudovi riješili oko trećinu prijedloga jednostavnih stečaja potrošača.


Fina je objavila i podatke o broju ovrha na novčanim sredstvima potrošača s 31. srpnja ove godine, prema kojima je dakle u Očevidniku redoslijeda osnova za plaćanje zbog neizvršenih osnova evidentirano 201.550 potrošača, što je 1,2 posto manje no u prethodnom mjesecu, a 8,4 posto manje no prije godinu dana. Dug potrošača iznosio je 2,73 milijarde eura (glavnica), što je za 1,3 posto manje u odnosu na lipanj 2024., a 13 posto više u odnosu na srpanj 2023.