Arhiva NL
Prihodi od godišnje naknade za uporabu javnih cesta nisu se mijenjali 21 godinu
povezane vijesti
Prihodi od godišnje naknade za uporabu javnih cesta, koji čini veliku većinu izvornih prihoda županijskih uprava za ceste(ŽUC), nisu se mijenjali od 2003. godine, dakle dvadeset i jednu godinu, dok su istodobno cijene materijala, radova i energenata u istom tom razdoblju narasle za više od šezdeset posto. Pri tom je od 2015. godine za gotovo pedeset posto smanjen prihod od registracije teretnih vozila. Takva situacija nam onemogućava učinkovito održavanje županijskih i lokalnih prometnica, što izravno utječe i na sigurnost prometa na njima, kaže Robert Maršanić, ravnatelj Županijske uprave za ceste Primorsko-goranske županije, koji je, zajedno s još devetnaest ravnatelja ŽUC-eva, članica Udruge Župnijskih uprava za ceste iz cijele zemlje potpisao dopis nedavno upućen ministru mora, prometa i infrastrukture Olegu Butkoviću, u kojemu ga upozoravaju na neodrživost sadašnjeg modela financiranja održavanja županijskih i lokalnih prometnica.
Zanemarivanje problema
U dopisu članice Udruge upozoravaju na to da su još jednom izostavljene iz najnovijeg prijedloga poskupljenja naknade za tehnički pregled vozila, iako je ta naknada od 2003. godine naovamo povećavana nekoliko puta, osim u dijelu prihoda za ŽUC-eve koji održavaju gotovo 18 tisuća kilometara javnih prometnica, odnosno dvije trećine ukupne duljine javnih cesta u Hrvatskoj.
– Nažalost, Županijske uprave za ceste izostavljene su iz bilo kakvog povećanja naknade za uporabu javnih cesta što se plaća pri registraciji motornih i priključnih vozila, koja čini 90 posto prihoda Županijskih uprava za ceste. Ova naknada nije mijenjana od 2003. godine, dok su naknada za tehnički pregled vozila i osiguranje vozila povećavane nekoliko puta. Mreža županijskih i lokalnih cesta je u izrazito lošem stanju zbog zanemarivanog problema financiranja. Posljedice inflacije i povećanje cijena radova direktno su se odrazile i na kvalitetu i kvantitetu održavanja županijskih i lokalnih cesta. Ovakvo stanje je neodrživo i čitav sustav održavanja županijskih i lokalnih cesta je pred potpunim urušavanjem, navode iz Udruge, tražeći hitan sastanak s ministrom, kao i donošenje novog Zakona o cestama te novog Pravilnika o visini godišnje naknade za uporabu javnih cesta što se plaća pri registraciji motornih i priključnih vozila kako bi se riješio dugogodišnji problem financiranja županijskih i lokalnih cesta.
– U suprotnom, nastavlja se urušavanje cestovnog sustava koji je gospodarski krvotok Republike Hrvatske i ugrožava sigurnost prometa na cestama, stoji u dopisu Udruge Županijskih uprava za ceste.
O tome što nedovoljno financiranje znači u praksi, Maršanić navodi jasne brojke.
– ŽUC Primorsko-goranske županije održava mrežu od 890 kilometara županijskih i lokalnih cesta. Na raspolaganju imamo ukupno oko 13 milijuna eura godišnje. Od toga najveći dio, skoro 90 posto, čini naknada za uporabu javnih cesta. Otprilike polovinu tih sredstava trošimo na redovno održavanje, a drugu na izvanredno održavanje. Redovno održavanje, u koje spada i zimska služba, odnosno čišćenje snijega je zakonska obaveza koju moramo ispunjavati, dok za izvanredno, primjerice kvalitetnu sanaciju dotrajalih kolnika, ostaje sve manje i manje sredstava. Konkretno, svake godine bismo trebali kvalitetno sanirati između pedeset i šezdeset kilometara prometnica, a lani smo uspjeli sanirati samo dvanaest kilometara, sredstvima koja su nam na raspolaganju. Došli smo u situaciju da ne možemo normalno funkcionirati, na kvalitetan i siguran način, ističe Maršanić.
Dodaje kako je lani ŽUC PGŽ-a, zbog nedovoljnih prihoda, bio primoran podignuti kredit u iznosu od dva milijuna eura, za održavanje cesta na području Gorskog kotara.
Udruga je ministru već za prošlu godinu bila predložila povećanje prihoda ŽUC-eva pri registraciji, objašnjavajući kako je samo cijena asfalta od 2003. godine do 2023. narasla za preko 60 posto, no prijedlog za povećanje naknada lani u ovo doba je bio povučen iz javne rasprave. Sada je u javnoj raspravi ponovo prijedlog povećanja cijene tehničkog pregleda, ali ŽUC-evi su izostavljeni iz povećanja prihoda.
– Da se cijena pri registraciji poveća za samo sedam eura, to bi za ŽUC PGŽ-a značilo povećanje prihoda od više od milijun i dvjesto tisuća eura. Već to bi bila velika stvar. Apeliramo na ministra i sve nadležne da se povećaju prihodi ŽUC-eva na bilo koji način. Ne mora to biti pri registraciji vozila, već se, primjerice, dio sredstava iz trošarina na goriva može preusmjeriti Županijskim upravama za ceste, kaže Maršanić.
Novi zakon
Apelu ravnatelja ŽUC-eva pridružila se prije desetak dana i Hrvatska zajednica županija, dopisom ministru Butkoviću, u kojemu je zatraženo održavanje stručnog sastanka s predstavnicima Ministarstva i Udrugom županijskih uprava za ceste vezano za stvaranje održivog sustava javnih cesta.
– Cestovni sustav je osnova ravnomjernog regionalnog razvoja. Zato mislimo da je nužno što žurnije donijeti novi Zakon o cestama i novi Pravilnik o visini godišnje naknade za uporabu javnih cesta što se plaća pri registraciji motornih i priključnih vozila kako bi se riješio dugogodišnji problem financiranja županijskih i lokalnih cesta. Podsjećamo da se te naknade nisu dizale od 2003. godine te zbog toga imamo velikih problema s održavanjem modernog cestovnog sustava, ali i primjerene sigurnosti prometa. Vjerujemo da ćete podržati našu inicijativu i omogućiti nam da svojim stručnim prijedlozima sudjelujemo u tome, stoji u dopisu Hrvatske zajednice županija.
Ministarstvo: Razmatramo sve opcije i mogućnosti
O zahtjevima Udruge ŽUC-eva upit smo uputili Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, koje je početkom ovog mjeseca u javnu raspravu uputilo prijedlog izmjene naknada za tehnički pregled i druge poslove koji se obavljaju u stanicama za tehničke preglede vozila, a prema kojemu bi cijena bila uvećana za oko 15 posto. Zanimalo nas je hoće li se povećavati i iznos naknade za uporabu javnih cesta, odnosno hoće li se prihodi ŽUC-eva povećavati na bilo koji način.
– Svjesni smo situacije u kojoj se nalazi određeni broj Županijskih uprava za ceste, s obzirom na broj kilometara cesta kojima upravljaju i koje je potrebno održavati i graditi. S obzirom na to, razmatramo sve opcije i mogućnosti kroz koje bi se stvorio okvir za povoljniju situaciju Županijskih uprava za ceste i njihove potrebe. Uz to, Ministarstvo je proteklih godina iz Proračuna osiguravalo dodatna sredstva za Županijske uprave za ceste, a od prošle godine dodjeljuju im se i sredstva za potporu građenja biciklističke infrastrukture na županijskim i lokalnim cestama, što je za 2023. godinu iznosilo ukupno nešto više od 1,3 milijuna eura, stoji u odgovoru Ministarstva.