POSLJEDICE KRIZE

Napušteni, izgladnjeli, neplaćeni: Sve je više tužnih sudbina pomoraca odbačenih od brodovlasnika, ovo je njihova priča

Danilo Prestint

Reuters

Reuters

Samo u Crnom moru ima na desetine napuštenih brodova na kojima pomorci žive na rubu gladi. Međunarodno udruženje transportnih radnika ITF, čiji je član i Sindikat pomoraca Hrvatske, nastoji takve slučajeve riješiti što prije, ali, ovisno o zemlji, sudski postupci mogu trajati – godinama



Zbog krize proteklih godina zabilježen je rekordan broj napuštanja brodova i posada od brodovlasnika. Samo u Crnom moru ima na desetine napuštenih brodova na kojima pomorci žive na rubu gladi. Međunarodno udruženje transportnih radnika ITF, čiji je član i Sindikat pomoraca Hrvatske, nastoji takve slučajeve riješiti što prije, ali, ovisno o zemlji, sudski postupci mogu trajati – godinama.


U većem dijelu slučajeva posade se vraćaju kućama bez isplate teško zarađenih plaća, a, nažalost, postoje zemlje koje ne dozvoljavaju iskrcaj napuštenih posada s obrazloženjem da netko treba čuvati brod.
Prema podacima o napuštenim brodovima i posadama Međunarodne organizacije rada (International Labour Organisation) pokušali smo utvrditi ima li u ovom trenutku napuštenih hrvatskih pomoraca u kojem kutku Zemlje.


Milijun funti duga


Počinjemo sa superjahtom »Indian Empress« pod zastavom Isle of Man, koja je napuštena 2017. godine u Grand Harbour Marina u Valletti na Malti. Jahta je arestirana od malteških vlasti 2018. godine, a u tom trenutku na brodu je bila posada iz Bugarske, Velike Britanije, Hrvatske, Indije, Malte, Nizozemske, Portugala i Rusije. Kažemo »bila« jer je osim osnovnog dijela posade ostatak repatriran. Dug za plaće pomoraca iznosio je oko 350 tisuća dolara.





Trup superjahte duge 95 metara, (pogon – tri MTU motora, 76 putnika, 30 članova posade) izgrađen je 2000. godine u Durbanu kao Al Mirqab, a naručitelj je bila katarska kraljevska obitelj, dok je gradnja dovršena u – Nizozemskoj. Šest godina kasnije kupuje je indijski biznismen Vijay Mallya, koji je 2017. optužen za financijski kriminal uključujući neplaćanje troškova za jahtu i neisplatu plaća posadi. Na sudskoj dražbi 2018. godine kompanija Credityacht Ltd. dala je najvišu ponudu od 43,5 milijuna funti, a ona je zastupala nepoznatog iranskog klijenta. No klijent nije u ugovorenom roku uplatio sredstva, Credityacht mu je produžio rok za plaćanje za još 15 dana. Ni tada nije stigla uplata. Tada se posada, njih preko 40 kojima su dugovane plaće, obratila sindikatu Nautilus International koji je utvrdio da je dugovanje prema posadi preko – milijun funti!


Malteški sud je za rujan 2018. zakazao drugu dražbu, a kompaniji Credityacht je zabranjeno sudjelovanje. No dražba se nije održala jer samo dan prije zakazane dražbe sud prihvaća privatnu ponudu od 35 milijuna funti kompanije Sea Beauty Yachting Ltd., koja je predstavljala nepoznatog klijenta. Sud je naložio Credityachtu, kao kaznu, da plati razliku između početne cijene i prodajne cijene. ILO još vodi slučaj kao otvoren, što znači da posada nije isplaćena.


Promjena imena i zastava


Slijedi slučaj broda »Marin« koji je pod zastavom Zaira napušten u kolovozu 2017. godine u španjolskoj luci Las Palmas. Brod je izgrađen 1999. godine u Hoogezandu kao »Menna«, a otada je mijenjao imena i zastave: »Erna«, »Windena« (Sv. Vincent i Grenadini), »Martha« (Njemačka, Dominika, pa opet Njemačka), »Marin« (Kongo, utvrđeno da ilegalno vije tu zastavu te Samoa). U trenutku napuštanja na brodu je bilo devet članova posade – četiri iz Hrvatske, jedan iz Crne Gore i četiri iz Ukrajine, a vlasnik je bio Datlu Investments Ltd. iz Larnake na Cipru. Posada od ukrcaja nije dobila niti jednu plaću. Posada je odmah repatrirana i to bez isplate zaostalih plaća, a ILO vodi slučaj kao – otvoren.


Slijedi slučaj offshore opskrbljivača »Mamolar Defender« pod zastavom Malte koji je u listopadu 2017. godine napušten u luci Pointe Noire. Na brodu je bila posada od 15 članova – pet iz Gane, pet iz Hrvatske, jedan iz Rumunjske, jedan iz Senegala, jedan iz Togoa i dva iz Tunisa. Brod je izgrađen 2015. godine, vlasnik je Mamola Defender Shipping Co, a menadžer Promar Shipping Services SA iz Ženeve. Posada je iskrcana, a država zastave je objavila da je vlasnik uplatio sve zaostale plaće. Brod pod istim vlasnikom radi u Gvinejskom zaljevu.



Tanker »Freedom« pod zastavom Toga napušten je početkom 2019. godine u alžirskoj luci Bejaia. Posada nije isplaćena čak 11 mjeseci, a u trenutku napuštanja na brodu je bilo šest članova posade – jedan iz Gane, jedan iz Ukrajine, jedan iz Srbije i tri iz Toga. Država zastave otkazala je vijanje te zastave. Od početka ove godine slučaj je na alžirskom sudu, ali on je odbio zahtjeve posade za isplatom plaća. U svibnju ove godine ITF je repatrirao posadu, a slučaj je prema ILO-u još otvoren. Brod je izgrađen 1960. u Ravenni kao »Marina«, a 1997. godine ponio je zastavu Hrvatske kao »Slunj« u vlasništvu riječke tvrtke Rijeka Nafta d.o.o. Nakon toga je pod istim imenom bio u vlasništvu Đorđa Janjića, a onda je prodan da bi postao »Stela«, »Privilege«, »Promiss« i »Freedom«. Kao posljednji vlasnik navodi se STE Hawk Star Shipping iz Belizea.


Napuštena »Istra«


I na kraju – slučaj broda »Deniz S.« pod zastavom Sierra Leonea koji je doživio brodolom ove godine, a izgrađen je 1982. godine kao »Carliner«. Zatim je mijenjao imena – »Hudsongracht«, »Song«, »Hudson River«, »Hudson Reef«. Postao je poznat pod imenom »Istra« kad je plovio pod zastavom Toga u vlasništvu brodara Euroshipping d.o.o. iz Kopra čiji su brodovi prevozili austrijsko drvo za luke sjeverne Afrike.


U jednom trenutku 2013. godine brodar je napustio svoje brodove, a »Istra« je napuštena u španjolskoj luci Valencia. U tom trenutku na brodu je bilo 11 članova posade – sedam iz Gruzije, dva iz Hrvatske i dva iz Crne Gore. Brodar je na ime plaća posadi bio dužan preko 140 tisuća dolara. Posada je bez isplate plaća repatrirana 2016. godine. Tek dvije godine kasnije brod je prodan na sudskoj dražbi rumunjskom brodaru Robinson Shipholding Co. iz Constante, a menadžer je Info Market SRL.