VELIKI TROŠAK

Najveći dio građana ne može dostojno obilježiti blagdane. Nema čak ni skromne uskrsne košarice za manje od 100 eura

Jagoda Marić

Ilustracija / Foto Vedran Karuza

Ilustracija / Foto Vedran Karuza

Nezavisni hrvatski sindikati izračunali su blagdansku potrošnju za tročlanu obitelj



ZAGREB – U hrvatskim kućanstvima čak 29,5 posto mjesečnih izdataka ode na hranu, ali to je prosjek, jer oni s manjim primanjima potroše 40 ili čak 50 posto na hranu, pa će o njihovim mogućnostima ovisiti i potrošnja za Uskrs, a na osnovi toga su Nezavisni hrvatski sindikati sastavili i tri različite uskrsne košarice za blagdanski stol.


Riječ je o blagdanskoj potrošnji za tročlanu obitelj, a količinu i kvalitetu namirnica diktiraju financijske mogućnosti obitelji. Tako najskromnija košarica, izračunali su u NHS-u, ove godine košta 100,25 eura (755,33 kuna), srednja 203,71 euro (1.534,85 kuna), a bogatija 327,80 eura (2.469,81 kuna).


Razlike u cijenama


Te košarice ne razlikuju se samo po količini proizvoda, ili po tome što su u onoj najskromnijoj izostavljene pojedine namirnice, nego i po kvaliteti namirnica koje su uvrštene u košarice, odnosno po njihovom porijeklu. Tako su, objašnjavaju iz NHS-a, u bogatiju košaricu uvrštene skuplje namirnice koje se tradicionalno konzumiraju za Uskrs kao što su bakalar, janjetina i kuhana šunka, u srednjoj su košarici jeftiniji oslić, odojak i rolana šunka, dok se u skromnoj nalaze jeftiniji dijelovi svinjetine te najjeftinija vrsta ribe, odnosno sušena lopatica i srdela. U bogatijoj košarici su za juhu predviđeni skuplji, a time i kvalitetniji dijelovi junetine, u srednjoj jeftiniji dijelovi junetine koji se uobičajeno koriste za juhu, dok se u skromnoj za tu svrhu nalazi samo kokoš. U skromnoj košarici nema slatkiša, grickalica ni pića, ona se isključivo temelji na osnovnim namirnicama potrebnim za blagdanski objed. Iz sindikata ističu i to da se za zadržavanje skromnije košarice na cijeni od sto eura građani moraju potruditi pronaći najjeftinije namirnice, a one su često najlošije kvalitete.




Cijene su na terenu istraživali i ljudi iz sindikata dok su sastavljali košarice pa kažu da je zapaženo kako i dalje postoje velike razlike u cijenama istih namirnica, ovisno o lokaciji, kako na tržnicama, tako i u trgovačkim lancima. Cijene voća i povrća čak i na istoj lokaciji značajno variraju, što ovisi o kvaliteti namirnica.


– U trgovačkim lancima može se naći popuste za određene proizvode raznih proizvođača, ali značajnije su uštede u potrošačkoj košarici moguće isključivo uz puno truda i vremena, uz obilaske više lokacija, ovisno o povoljnijim cijenama. Pod pretpostavkom da obitelji i pronađu najjeftinije proizvode, često ostaje vrlo upitna kvaliteta takvih proizvoda, poručili su iz NHS-a.


Skuplje nego ikad


Predstavljajući izračun uskrsne košarice, predsjednik NHS-a Krešimir Sever rekao je da se ne smije zaboraviti da postoje građani koji ovog Uskrsa ne mogu kupiti ni najskromniju košaricu, te da je posebice teško umirovljenicima, ali i da Hrvatska ima 800 tisuća zaposlenih čija se plaća kreće od 560 eura neto do medijalne od 930 eura.


– Uz više od 1,2 milijuna umirovljenika jasno je da najveći dio građana ne može dostojno obilježiti blagdane, zaključio je Sever. Na pitanje koliko je ovogodišnja košarica skuplja u odnosu na one ranijih godina, kazao je da su razlike toliko velike da su neusporedive.


Razlike u cijenama u odnosu na 31. prosinca prošle godine za više od 350 namirnica građanima bi trebala otkrivati web stranica Kretanje cijena, za koju tri trgovačka lanca, Konzum, KTC, Tommy, sami dostavljaju cijene, dok za ostalih sedam velikih lanaca popis radi tvrtka koju je angažiralo ministarstvo gospodarstva. Stranica sada ima i cijene od 31. ožujka i iz Ministarstva kažu da je iz tih podataka »i dalje vidljivo da su cijene u najvećim trgovačkim lancima stabilne«. Od ukupnog broja cijena za proizvode iz potrošačke košarice koji posljednje ažurirano stanje na stranici na 31. ožujka 2023. pokazuje, navode iz Ministarstva, 71 povećanu cijenu u odnosu na 31. prosinca 2022. Povećanje cijena uglavnom se odnosi na sezonsko voće i povrće, ali i na gelove za tuširanje i šampone za kosu te tjesteninu određenih proizvođača. Najviše su poskupjele svježe paprike i rajčice, i to u pojedinim lancima i više od sto posto, ali značajno su skuplje i pojedine vrste sireva, oslić, te crveni luk, mrkva, tikvice, kelj, koji su, ovisno o lancu, skuplji i do 50 posto. Nepromijenjeno je u odnosu na kraj prošle godine ostalo 755 cijena.