18. svibnja

Prosvjedovat će radnici u javnom županijskom prijevozu, pred Ministarstvo stižu u srijedu

Marinko Glavan

Foto arhiva NL

Foto arhiva NL

Od Ministarstva mora, prometa i infrastrukture traže hitnu primjenu Uredbe Europske unije o javnim uslugama



Radnici u javnom županijskom prijevozu preksutra, 18. svibnja, održat će prosvjed pred zgradom Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, najavljeno je na zajedničkoj konferenciji za novinare koju su organizirali ​Savez samostalnih sindikata Hrvatske (SSSH), Sindikat prometa i veza Hrvatske, Udruga sindikata vozača i prometnih radnika Hrvatske te Udruga hrvatskih autobusnih javnolinijskih prijevoznika.


Sindikati i prijevoznici zajednički od Ministarstva traže hitnu primjenu Uredbe Europske unije koja je, kako je istaknuto na konferenciji, već odavno propisala da županijski javni linijski prijevoz kao javna usluga treba biti uspostavljen na teritoriju cijele Republike Hrvatske najkasnije do 3. prosinca 2019. godine.


Sindikati i prijevoznici zalažu se da se postupi prema europskoj Uredbi, kako su to učinile i druge zemlje članice te da se ne krše važeći pravni akti na nacionalnoj i europskoj razini, čime se ugrožava sedam tisuća radnih mjesta.




– Nećemo prihvatiti dugogodišnju praksu da se u Hrvatskoj uništavaju trgovačka društva zbog nedjelovanja Vlade RH u kombinaciji s nelojalnom konkurencijom koja niti nema radnike, niti autobuse, niti uplaćuje doprinose u državni proračun, već svoj vlastiti interes ostvaruje kao platformska tvrtka.


Oni poput predatora ulaze na tržište, u početku nude niže cijene da bi uništili konkurenciju, a nakon što prave tvrtke propadnu i ljudi ostanu bez posla, onda ih preuzimaju, postaju monopolisti i cijene dižu nekoliko puta više od onih na početku, rekao je predsjednik SSSH Mladen Novosel, ističući kako su se sindikati i prijevoznici usuglasili oko zahtjeva za povećanjem plaća radnicima, ali se i jedni i drugi pitaju hoće li to uopće biti provedivo jer bez tvrtki neće biti niti radnih mjesta, a tako niti plaća.


– Već godinama svjedočimo odugovlačenju u provedbi europske Uredbe, za što smatramo da ne postoji opravdan razlog. Ovo je začaran krug očaja u kojem građani ostaju bez prijevoza, radnici bez poslova, a u konačnosti ruralni krajevi bez stanovnika.


Očito nije dovoljno linija i polazaka ukinuto do sada, nego treba sve nestati da netko shvati da postoje modeli koji građanima osiguravaju javni prijevoz kada su linije nerentabilne, rekao je predsjednik Udruge hrvatskih javnolinijskih prijevoznika Hrvoje Meštrović.


Neprovođenje europske Uredbe i važećih zakona ima, dodano je na konferenciji, posljedice za autobusni prijevoz kojem prijeti neposredan rizik od prekida javne usluge.


Prijevoznici cijelo vrijeme na županijskim linijama prevoze putnike bez odgovarajućeg sufinanciranja javnim sredstvima, zbog čega su kontinuirano akumulirali gubitke, što im se posljedično negativno odražavalo i na likvidnost.


Situacija izazvana pandemijom dodatno otežava financijsku poziciju prijevoznika. U zadnje tri godine je zabilježen velik pad prihoda, a potpuni krah je izbjegnut kroz državne mjere za zadržavanje i očuvanje radnih mjesta.


Sindikati i prijevoznici ističu kako je na stolu i rješenje problema – sklapanje ugovora o javnim uslugama prema europskoj Uredbi 1370/2007, koja je ionako već Republiku Hrvatsku obvezala da to napravi najkasnije do 3. prosinca 2019. godine. U protivnom, upozoravaju, upitna su radna mjesta za sedam tisuća vozača autobusa i prometnih radnika.