Digitalni nomadi

Kristjan Staničić: Influenceri i blogeri imaju važnu ulogu u promociji destinacije

Alenka Juričić Bukarica

Kristjan Staničić / Foto Marko Gracin

Kristjan Staničić / Foto Marko Gracin

Hrvatska turistička zajednica kontinuirano organizira putovanja namijenjena influencerima i blogerima, ali i novinarima jer je riječ o načinu promocije koji omogućava doseg do velikog broja ljudi, odnosno potencijalnih posjetitelja Hrvatske. Danas je to postao jedan od osnovnih alata i kanala u promociji, kako u vrijeme pandemije, ali i u pretpandemijskim godinama



Digitalni nomadi samo su jedan dio, može se reći, ambasadora hrvatske turističke ponude koju na nacionalnoj razini promovira Hrvatska turistička zajednica (HTZ). Činjenica je da je predstavljanje domaće turističke ponude, hrvatskih prirodnih, povijesnih i kulturnih ljepota, gastronomije, nautike i ostalog u posljednjem desetljeću doživjelo veliku transformaciju u smislu okretanja novim kanalima, prije svega digitalnim.


Internet, društvene mreže, on-line prisutnost, sve brži protok informacija, sve je to transformiralo i način na koji se danas dopire do potencijalnih posjetitelja naše zemlje. Digitalni nomadi Hrvatsku biraju kao mjesto za rad, te su na neki način poslovni turisti, no isto tako Hrvatsku iz godine u godine također posjećuje velik broj celebrityja, ove godine medije su punile objave o dolascima košarkaške legende Michaela Jordana, preko Rogera Federera koji je odmarao na Lošinju do Demi Moore ili Harissona Forda te niza drugih globalnih filmskih i sportskih zvijezda.


Tu su i brojni influenceri koji redovito »postaju« slike s Jadrana i u svijet šalju sliku ovdašnje ponude… Sve je to neki novi način promocije koji donosi novu vidljivost Hrvatske na međunarodnoj turističkoj mapi.




O tome na koji način se Hrvatsku promoviralo kao zemlju koja želi privući digitalne nomade, ali i na koji način se našu zemlju promovira putem novih, digitalnih kanala te kolika je važnost medija, razgovarali smo s Kristjanom Staničićem, direktorom HTZ-a.


Milijuni impresija


Na koji način HTZ ustvari promovira Hrvatsku kao destinaciju koja je zainteresirana za dolazak digitalnih nomada?


– U Hrvatskoj turističkoj zajednici uspješno smo proveli prvi dio kampanje »Croatia, your new office« koja je, osim aktivnosti oglašavanja, uključivala PR i medijske aktivnosti te aktivnosti na društvenim mrežama Facebook i Twitter s posebnim fokusom na tržišta SAD-a, Kanade i Velike Britanije.


Tim smo povodom na našoj službenoj web stranici kreirali i posebnu podstranicu »Croatia your new office« koja sadrži sve važne informacije vezane uz prijave i boravak digitalnih nomada u Hrvatskoj. U sklopu tog prvog vala kampanje ostvarili smo više od osam milijuna impresija, a na stranici kampanje korisnici su najviše pretraživali informacije oko uvjeta koji se moraju ispuniti kako bi se dobila viza za digitalne nomade, ali i općenite informacije pojedinih destinacija.


Naime, podaci pokazuju kako najviše interesa pobuđuju destinacije poput srednje Dalmacije, Istre, Dubrovnika i Zagreba, ali i turistički proizvodi poput aktivnog odmora, prirode, kulture i enogastronomije. Sigurni smo u odlične rezultate i drugog dijela istoimene kampanje koju ćemo provoditi tijekom ove jeseni.


Koje destinacije su, u smislu privlačenja digitalnih nomada, trenutno otišle najdalje?


– Većina zemalja koje su prepoznale potencijal digitalnih nomada nudi boravak do 12 mjeseci s određenim poreznim pogodnostima. Najbitnije za privlačenje digitalnih nomada je to da se zemlje profiliraju kao jeftinije, odnosno pristupačnije za svakodnevni život od matičnih država.



Portugalska Madeira nudi zanimljiv koncept kroz posebno selo za nomade, Gruzija nudi posebnu vizu za nomade, Barbados ima interesantnu ponudu, iako mislim da je u ovom segmentu veliki iskorak napravila baš Hrvatska jer smo kompletno zakonski regulirali boravak digitalnih nomada u našoj zemlji gdje se mogu osjećati sigurno, slobodno i zaštićeno, uz obilje raznolike ponude i sadržaja koje nude privatni turistički subjekti.


Safe Stay in Croatia


Kada govorimo o digitalnim platformama, koliko su one promijenile samu promociju naše zemlje, koliki udio je digitalnog oglašavanja danas, s obzirom i na okolnosti pandemije?


– Hrvatska turistička zajednica, prateći trendove na tržištu, već godinama dominantno promovira Hrvatsku putem digitalnih kanala oglašavanja. Okolnosti nametnute pandemijom samo su dodatno osnažile ulogu tog kanala u provođenju planiranih aktivnosti tako da se gotovo 80 posto svih oglašivačkih aktivnosti provodi online.


Digitalni kanali ne samo da nam daju mogućnost praćenja stvarnih učinaka promocijskih aktivnosti te su fleksibilniji za upravljanje u okolnostima nesigurnosti koje je pandemija donijela, nego su u jednom trenutku bili i jedini način komuniciranja prema našim emitivnim tržištima.


Upravo smo iz tog razloga, od početka pandemije, proveli nekoliko kampanja koristeći isključivo online kanale, poput »Safe Stay in Croatia« komunikacije kojom smo, još u vrijeme otežanih putovanja, željeli istovremeno održati prepoznatljivost brenda Hrvatska na stranim tržištima te predstaviti sve protokole kojima se osigurava siguran boravak turista u zemlji.


Na koji način se ustvari provodi promocija na digitalnim platformama?


– Provođenje promocijskih aktivnosti na velikom broju tržišta može biti vrlo izazovan proces. Detektiranje pravih kanala komunikacije, plasiranje pravih poruka te odabir turističkih proizvoda prema interesima svakog pojedinog tržišta samo su neke od odluka koje donosimo u procesu planiranja promocijskih aktivnosti. Upravo zato, gdje god je to moguće, vodimo se podacima koje imamo u sustavu.


Osim istraživanja tržišta, eVisitora i informacija iz sustava, podaci koje prikupljamo putem digitalnih platformi od velike su važnosti prilikom odabira najbolje kombinacije svih elemenata neke kampanje za svako pojedino tržište. Digitalni kanali daju nam mogućnost »učenja« od korisnika te prilagođavanje njihovim potrebama.


Tako smo, primjerice, u trenutku otvaranja granica prepoznali potrebu za informiranjem javnosti o načinima ulaska u zemlju te pokrenuli kampanju na Google tražilici usmjerenu na naša najvažnija emitivna tržišta. Ostvareni turistički rezultati, kojima danas svjedočimo, potvrđuju važnost ovakvog oblika promocije i plasmana poruka.


Vrijednost bukinga


Kada govorimo o Googleu, lani je HTZ s Googleom realizirao projekt predstavljanja hrvatske kulture i tradicije, ove godine s Expediom je potpisan ugovor o predstavljanju na američkom tržištu… S kojim se još globalnim platformama surađuje te koji su ciljevi tih suradnji?


– Vrijednost suradnje s globalnim platformama je višestruka. Osim plasmana ključnih poruka te informiranje korisnika u fazi traženja inspiracije za putovanja, suradnje poput one s Expediom daju nam uvid u stvarne učinke naših aktivnosti.


Ova konkretna suradnja s Expediom na američkom tržištu, u prvih mjesec dana od pokretanja projekta, realizirala je vrijednost bukinga tri i pol puta veću od inicijalnog ulaganja. Osim suradnje s Expediom, ove godine su realizirane suradnje i s Lonely Planetom te Culture Tripom, platformama koje mjesečno posjeti gotovo 30 milijuna jedinstvenih korisnika.



Posljednjih godina u Hrvatsku dolaze i brojni influenceri i bloggeri. Tko je sve u organizaciji HTZ-a ove godine posjetio našu zemlju te kakvi su njihovi dojmovi?


– Uloga i doprinos influencera i blogera u promociji turističkih putovanja i destinacija u današnje je vrijeme vrlo značajna te predstavlja jedan od osnovnih alata i kanala u promociji, kako u vrijeme pandemije, tako i u pretpandemijskim godinama.


Hrvatska turistička zajednica kontinuirano organizira putovanja namijenjena blogerima i influencerima, ali i novinarima jer je riječ o načinu promocije koji omogućava doseg do velikog broja ljudi, odnosno potencijalnih posjetitelja Hrvatske.


Primjerice, na poziv Hrvatske turističke zajednice, u Hrvatskoj je nedavno boravila svjetski poznata infuencerica Hofit Golan koja je ljepote naše zemlje podijelila s gotovo tri milijuna svojih pratitelja na Instagramu. Riječ je o poznatoj lifestyle, travel i fashion influencerici koju je popularni časopis »Forbes« proglasio lifestyle influencericom godine.


Nedavno je, također na poziv HTZ-a, u Hrvatskoj boravila Ema Kovač, manekenka i glumica s talijanskom adresom, koja je u pratnji partnera, poznatog talijanskog glumca Gennara Lillia boravila na Jadranu, a svoje su doživljaje podijelili s brojnim fanovima na društvenim mrežama.


U Hrvatskoj je boravila i češka missica Andrea Bezdêková, dok je u tijeku organizacija i provedba dodatnih putovanja za novinare, blogere i influencere s naših najvažnijih tržišta, kao što su Njemačka, Poljska, Češka, Nizozemska, Francuska, Velika Britanija i drugih.


Suradnja sa sportašima


Osim njih našu zemlju promoviraju i poznate osobe, jedan od najboljih primjera je promocija koja je odrađena s našim nogometnim zvijezdama u vrijeme Svjetskog nogometnog prvenstva. Kakvi su odjeci takvih suradnji na promociji naše zemlje te je li u planu još koja takva suradnja?


– S obzirom na to da je riječ o poznatim osobama koje na društvenim mrežama i drugim platformama prati velik broj ljudi, ovaj način promocije prije svega osigurava značajan doseg, odnosno plasman ključnih poruka do ciljnih javnosti.


Rezultat suradnji s hrvatskim sportašima je, između ostalog, promotivni video »Ambasadori hrvatskog turizma« koji je ostvario odlične promotivne rezultate te osvojio brojne međunarodne nagrade i priznanja za najbolji promotivni turistički film.


S hrvatskim sportašima, sportskim kolektivima i organizatorima međunarodnih sportskih događanja ostvarujemo i marketinšku suradnju.



Konkretnije, u kategoriji sportaša i sportskih saveza suradnja je ostvarena s hrvatskom vaterpolskom reprezentacijom, hrvatskom odbojkaškom reprezentacijom, hrvatskom judo reprezentacijom, braćom Martinom i Valentom Sinkovićem, braćom Šimom i Mihovilom Fantela, Sandrom Perković, Tončijem Stipanovićem, Dinom Levačić i drugima, dok je u kategoriji organizatora međunarodnih sportskih događanja suradnja odobrena za ATP Plava Laguna Croatia Open Umag, CRO Race, Pannonian Challenge, WACT Zagreb 2021., Hanžekovićev memorijal i memorijal Ivana Ivančića i druga.


Prisutnost u medijima


Tu su i nezaobilazni mediji, novine i televizija. Možete li navesti nekoliko važnijih objava o Hrvatskoj u ovoj godini i pojasniti na nekom od primjera koliko konkretno eura vrijedi neka od tih objava?


– S tradicionalno jakim mainstream medijima ostvarujemo kontinuiranu suradnju na našim najvažnijim emitivnim tržištima. Nedavno je u francuskom tjedniku »Le Figaro« objavljena velika reportaža na ukupno devet stranica o dubrovačkim Elafitima, Dubrovniku i luksuznom smještaju u regiji.


Naklada ovog tjednika je 440 tisuća primjeraka, čitanost veća od 1,3 milijuna, a mjesečno imaju 151 milijun online posjetitelja. Procijenjena medijska vrijednost za dva objavljena članka u srpnju iznosi oko 410.000 eura.


Također, vodeći njemački tjednik »Die Zeit« objavio je opsežnu reportažu o prirodnim ljepotama Kornata, dok je najtiražniji njemački tabloid »Bild« u svom online izdanju objavio informativnu reportažu o Hrvatskoj.


»Die Zeit« prati gotovo 1,7 milijuna čitatelja, dok je Bild.de jedan od najčitanijih online portala u Njemačkoj s dosegom od 24 milijuna jedinstvenih korisnika. Otok Brač u kolovozu je našao svoje mjesto na naslovnici popularnog talijanskog časopisa »Bell’Europa« te u časopisu »Itinerari e luoghi« koji broji više od 100 tisuća čitatelja.


Objave ovih dana ostvarujemo i u britanskom »The Telegraphu« kojeg mjesečno prati preko 20 milijuna čitatelja, a da naša zemlja na velikom američkom tržištu doista uživa status popularne i tražene destinacije potvrđuju brojne objave čija se medijska vrijednost procjenjuje na više od 200 milijuna američkih dolara.


Slavne osobe donose dodatnu promociju


Što je s celebrityjima, koliko oni doprinose vidljivosti Hrvatske?


– Svakako izuzetno veseli što su brojne poznate i slavne osobe i ove godine za svoje odredište odabrale upravo Hrvatsku, kao što su primjerice poznati američki glumci i glumice Harrison Ford, Calista Flockhart, Demi Moore, Neil Patrick Harris, glazbenik Bono Vox, američki model i influencerica Trista Mikail, sportaši Roger Federer, Valentino Rossi, Michael Jordan, Magic Johnson i brojni drugi.


Ovo je vrlo pozitivno za nas jer poznate i ugledne osobe često uživaju i status uzora među pojedincima pa mnogi njihovi pratitelji imaju želju posjetiti ista mjesta i iskusiti iste stvari kao i njihovi »idoli«.


U okolnostima globalne pandemije ovaj je način promocije još i važniji jer dolazak, odnosno boravak slavnih i poznatih osoba predstavlja svojevrsnu potvrdu da je riječ o prije svega sigurnoj, kvalitetnoj i dobro pripremljenoj turističkoj destinaciji.