IZNIMNO OSTVARENJE

Iza Hrvatske je jedna od najuspješnijih turističkih godina u povijesti. Za ovu je optimizam još veći

Bruna Matičić

Foto Mateo Levak

Foto Mateo Levak

Prvi podaci sustava eVisitor i eCrew pokazuju da su dolasci i noćenja u Hrvatskoj, u odnosu na 2021. godinu, porasli za 37, odnosno 25 posto



RIJEKA – Protekla je godina za Hrvatsku bila jedna od najuspješnijih turističkih godina u kojoj su rezultati turističkih dolazaka i rezultata gotovo na razini 2019. godine, a zarada od turizma već u rujnu premašila je rekorde iz referentne godine. Prema podacima Ministarstva turizma i sporta Hrvatsku je u 2022. godini posjetilo 18,9 milijuna turista koji su ostvarili 104,8 milijuna dolazaka, dok su prihodi od stranih turista u devet mjeseci iznosili 11,6 milijardi eura i viši su za 23 posto u odnosu na isto vrijeme rekordne 2019. godine. Prvi podaci sustava eVisitor i eCrew pokazuju da su dolasci i noćenja u Hrvatskoj, u odnosu na 2021. godinu, porasli za 37, odnosno 25 posto. U usporedbi s 2019. godinom, ostvareno je 91 posto rezultata u dolascima i 96 posto rezultata u noćenjima, a većinu turističkoga prometa ostvarili su strani turisti, i to 92,3 milijuna noćenja, dok su domaći turisti ostvarili 12,5 milijuna noćenja, istaknuli su jučer iz Ministarstva turizma.


Uspješne fizičke i financijske turističke rezultate 2022. godine komentirali su ministrica turizma i sporta Nikolina Brnjac i direktor Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić, te, čestitajući svim turističkim djelatnicima na odličnoj godini, poručili se da se u 2023. godini očekuje nastavak pozitivnih trendova s fokusom na kvalitetu, održivost i dulju sezonu.


– Ostvarili smo rezultate koji su na razini dosad rekordne 2019. kada je u pitanju turistički promet, dok smo prihode već u prvih devet mjeseci premašili za više od milijardu eura. Već u prvih devet mjeseci premašene su i procjene HNB-a o prihodima od stranih turista za cijelu 2022., koje su govorile o ukupno 11,3 milijardi eura. U tom kontekstu očekujemo kako će prihodi od stranih turista za cijelu 2022. iznositi oko 13 milijardi eura, što je odličan pokazatelj rasta kvalitete ponude kao i nastavka potražnje za Hrvatskom, naglasila je ministrica Brnjac. Dodala je kako je ova godina bila rekordna i u pogledu nekih od naših najvećih tržišta poput Njemačke, Austrije, Poljske, Češke, Slovačke i Nizozemske s kojim smo ostvarili gotovo 800 tisuća dolazaka više nego u 2019. godini.




– To je odlična najava za 2023. godinu, posebice u kontekstu ulaska Hrvatske u šengenski prostor i eurozonu, te naš fokus u ovoj godini ostaje na kvaliteti, održivosti i inovativnosti kako bi uspjesi turizma bili dugoročni te dodatno doprinijeli cjelokupnom gospodarskom i društvenom razvoju Hrvatske, poručila je Brnjac. Direktor HTZ-a Kristjan Staničić istaknuo je kako Hrvatska zajedničkom sinergijom turističkih djelatnika treću godinu za redom ostvaruje ponajbolji rezultat na Mediteranu, a 2023. godina nosi nove prilike i izazove.


– Uz ulazak Hrvatske u eurozonu i Schengen, koji će naš turizam učiniti još konkurentnijim, ušli smo optimistično u 2023. godinu u kojoj nas čeka implementacija novog Strateškog marketinškog i operativnog plana hrvatskog turizma, novi krovni komunikacijski koncept i slogan te novi marketinški smjer prema održivom razvoju i očuvanju resursne osnove po kojoj nas prepoznaju i hvale milijuni gostiju diljem svijeta, istaknuo je Staničić.


– U 2023. godini cilj nam je potpuni oporavak turizma, dosezanje predpandemijskih turističkih rezultata na razini cijele zemlje te još jača disperzija turističkog prometa na pred i posezonu. Naglasak ćemo staviti na promociju hrvatskih otoka, skrivenih bisera hrvatske turističke ponude u unutrašnjosti zemlje, luksuznu ponudu, gastronomiju, ali i sve one turističke proizvode koji generiraju turističku potrošnju tijekom cijele godine, dodao je, najavivši kako je pred nama, s obzirom na inflaciju, rast cijena energenata te geopolitičke napetosti još jedna vrlo zahtjevna i izazovna turistička godina.


Najviše noćenja ostvarila je Istarska županija, 29,5 milijuna, zatim Splitsko-dalmatinska u kojoj je ostvareno 19,5 milijuna noćenja te Primorsko-goranska koja je ostvarila 18,3 milijuna noćenja, a slijede ih Zadarska županija sa 14,9 milijuna noćenja, Dubrovačko-neretvanska s 8 milijuna i Šibensko-kninska sa 6,8 milijuna noćenja u 2022. Promatrajući rezultate destinacija, najviše je noćenja u 2022. godini ostvareno u Rovinju, 4,2 milijuna, a slijedi Dubrovnik s 3,8 milijuna, Poreč s 3,4 milijuna, Split s3,1 milijun i Medulin s 3 milijuna. Prema vrsti smještaja, najviše noćenja ostvareno je u objektima u domaćinstvu, 39,4 milijuna, te u hotelima 22,9 milijuna i kampovima 20,8 milijuna. I ove su godine u Hrvatskoj najveći broj noćenja ostvarili Nijemci 24,9 milijuna, a zatim Slovenci 10,1 milijun, Austrijanci 8,2 milijuna, Poljaci 6,7 milijuna, Česi 6 milijuna, Talijani 4,2 milijuna, turisti iz Ujedinjenog Kraljevstva ostvarili su 3,7 milijuna, a Slovaci i Nizozemci po 3,3 milijuna.


Prihodi od stranih turista u prvih devet mjeseci 2022. godine bili su za 23 posto veći nego u istom razdoblju 2019. godine. Prema podacima Hrvatske narodne banke (HNB) zarada, odnosno prihodi od stranih turista u Hrvatskoj u prvih devet mjeseci 2022. dostigli su 11 milijardi i 641 milijun eura. U odnosu na isto razdoblje 2021. ove je godine prihodovano 43 posto više, odnosno 3,5 milijardi eura više, dok je u odnosu na 2019. zarada veća za 23 posto i 2,2 milijarde eura više. Da će godina u financijskom smislu biti rekordna, moglo se naslutiti već sredinom godine. Naime, već u trećem tromjesečju 2022. prihodi od stranih turista iznosili su 8,5 milijardi eura, što je 27 posto više nego u istom tromjesečju 2021., a 28 posto više nego u istom razdoblju 2019. godine.