Tko će gasiti požare ako kadrovi odlaze u inozemstvo?!

Zrakoplovstvo na koljenima: Nakon Krila oluje Hrvatsku napuštaju i piloti kanadera

Siniša Klarica / Zadarski list

Foto D. ŠKOMRLJ

Foto D. ŠKOMRLJ

Kapetani protupožarnih zrakoplova godinama se obučavaju i lete kao kopiloti kako bi stekli kapetanski status, kojeg ne prati materijalni status, te su se trojica njih odlučila prije prestanka aktivnog letenja zaraditi nešto za sebe i svoju obitelj



ZADAR Piloti akrobatske grupe HRZ-a Krila Oluje napustit će Oružane snage RH do lipnja ove godine. Tako je dogovoreno na sastanku s čelnim ljudima oružanih snaga, a uvjet je bio da se izradi plan za obuku novih pilota. Točnije, trojica pilota napustit će OSRH već u travnju, a trojica u lipnju, do kad se smatra da će biti obučeni novi članovi. Prema nepotvrđenim informacijama, Krila Oluje dalje će se obučavati pod vodstvom nekadašnjeg vođe grupe, pukovnika Damira Barešića. Otprije je poznato da će novi sastav činiti dosadašnji komentator Darko Belančić i demo pilot Ivan Anđić. No još nije poznato hoće li u konačnici novi sastav Krila Oluje imati pet ili kao do sada šest pilota. Pred njima je zahtjevan posao jer se moraju spremiti do velike međunarodne izložbe vojne opreme ASDA koja će se od 22. do 24 travnja održati u Splitu.


Astronomske plaće


Izgleda da je odlazak Matije Vrđuke, Nenada Hasneka, Božena Tadića, Siniše Hucike, Edvarda Krište i Josipa Čolaka u Katar proizveo i novi val odlazaka. Navodno su odlazak zatražila i trojica kapetana kanadera, što je izazvalo pravi alarm, pa je osnovana radna skupina koju čine predstavnici MORH-a i Oružanih snaga RH, koja će analizirati stanje u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu. Međutim, informacije koje se dobivaju iz sustava kažu da se piloti nalaze pod velikim pritiscima pa je i razumljiv zavjet »šutnje« zbog kojeg se iz Zemunika na kapaljku probijaju informacije.



Nakon što su se jučer mobiteli doslovno užarili nakon natpisa da je u Protupožarnoj eskdrili došlo do svojevrsne »pobune« reagirao je i MORH. Glasnogovornica Ana Bulić je rekla da nema ni govora o odlasku pilota kanadera. Istina, kaže glasnogovornica, piloti imaju ponude iz inozemstva, ali za sada pripreme za protupožarnu sezonu se nastavljaju.





 Za razliku od pilota Krila Oluje koji nisu samo akrobatski piloti nego i nastavnici letenja, kapetani protupožarnih zrakoplova godinama se obučavaju i lete kao kopiloti kako bi stekli kapetanski status, kojeg, kao i kod Krila Oluje, ne prati onaj materijalni status. Zato su se trojica kapetana odlučila da prije prestanka aktivnog letenja zarade nešto za sebe i svoju obitelj.Za pilote Krila Oluje katarski emir je navodno odredio plaću od 30-35 tisuća američkih dolara (mjesečno!) te kuću i automobil na korištenje. Ulaskom RH u EU za ovakve kadrove nema više prepreka, pa je očito da se MORH našao u vrlo nezavidnoj situaciji.

 Naknade manje od liječničkih


S jedne strane, nabavkom šest kanadera i isto toliko Air Tractora, država je napravila zavidan iskorak u protupožarnom zrakoplovstvu. No to nije pratio materijalni status pilota. Poznato je da piloti kanadera u EU imaju i više od 9.000 eura plaće, a i letačka naprezanja su daleko manja nego u Hrvatskoj, gdje se se za potrebe javnosti hvale svjetskim rekordima u bačenim vodenim bombama na požarište, što je podvig na granici sigurnosti letenja. Ovisno o činu i zapovjednoj dužnosti, pilot protupožarnog zrakoplova u PP eskadrili HRZ-a može povrh plaće dnevno zaraditi svega oko 430 kuna. Za ilustraciju, umirovljeni liječnici koji zamjenjuju svoje kolege u primarnoj praksi, zarađuju 500 kuna dnevno.Ostaje otvoreno pitanje što uopće može napraviti mješovita komisija kako bi zadržala pilote. Očito je da u MORH-u nisu bili pripremljeni na ovakav negativni publicitet koji je zapravo alarm da se nešto konačno napravi kako bi država zadržala svoje najbolje kadrove.