REUTERS
Ne tako davno benzinci sa slabijim motorom imali su cijenu do 100 tisuća kuna, da bi im danas ona bila i do 50 posto viša. Krpaj staro, vozi malo i bježi od »pumpi« - bila bi to optimalna formula današnje hrvatske mobilnosti
povezane vijesti
RIJEKA – Da, možemo sklopiti kupoprodajni ugovor, no danas istaknuta cijena je samo informativna. Kad, u najboljem slučaju za šest mjeseci, stigne vaš primjerak, obračunat ćemo cijenu koja tada bude važeća. Kolika će biti? Jako nam je žao, no to uistinu nitko ne može predvidjeti!
Ovako po prilici zvuče razgovori u nemalom broju automobilskih salona, posebice onih europskih proizvođača, dođete li u njih sa željom da kupite novi automobil. Naprimjer neki benzinac s manjim motorom, dužine po prilici četiri metra. Osim što su ne tako davno to bila vozila s cijenom do 100 tisuća kuna, da bi im danas tražen i iznos bio i do pedeset posto viši, malo vam tko može jamčiti dan isporuke i tada važeću cijenu.
Bez odgovora
Automobilski svijet svakodnevno odašilje gomilu nevjerojatnih podataka koji na potencijalne konzumente djeluju u najmanju ruku zbunjujuće. Kao nikad u povijesti kupci automobila nalaze se danas u trenutku odluke o kupnji pred nevjerojatnim setom pitanja koji pred njih postavljaju skoro neprobojan zid. Jer decidiranih odgovora zapravo nema. Najviše u sferi energije, što će pokretati automobil.
Kao službeni stav pojedinih EU institucija iznesen je podatak da se u Europi 2035. godine prestaje proizvoditi automobile pokretane derivatima fosilnih goriva. Koliko nam god to djelovalo daleko, zapravo nije, blizu je. Jer i do te godine će se proces prelaska na električne automobile favorizirati, dok će se »fosile« na različite načine – penalizirati. Svjedočili smo uostalom tome prošlog tjedna i ove godine kad je u svega nekoliko desetaka minuta od strane Fonda za energetsku učinkovitost podijeljeno više od 100 milijuna kuna za kupnju pretežito električnih automobila. S druge strane, i ne samo zbog ruske agresije na Ukrajinu, silovito, skoro nekontrolirano što izaziva strahove, raste cijena konvencionalnih goriva poput benzina i dizela.
Ali sve kad bismo i prihvatili nove električne postavke, takvi su automobili danas toliko skupi da je povrat razlike u cijeni u odnosu na konvencionalne modele iznimno dugotrajan. K tome, punjenje električnih automobila je sporo i pomalo kaotično tako da se jako teško možemo odlučiti na kupnju »električara«. Čak i kad su povoljniji poput Dacijine minijature Spring što s poticajima ima cijenu nižu od 100 tisuća kuna.
Svakako zbunjuju i podaci prema kojima pojedine marke prestaju proizvoditi neke od svojih modela. Kad je Mercedes u pitanju, kako se naznačuje iz Stuttgarta, uskoro bi mogli ostati bez A i B klase. Mercedes se okreće najskupljim primjercima jer modele nižih kategorija treba prodavati masovno da bi donosili dobit. A danas, od mogućnosti proizvodnog kompletiranja do samog tržišta takve masovnosti više nema. Svojedobno, prije točno četvrt stoljeća, kad se Mercedes upuštao u proizvodnju A klase, jedno od objašnjenja bilo je: zbog čega prepuštati male automobile drugim proizvođačima, stvarati ih možemo i mi!
Nestanak Golfa
Kad smo već kod modela, kad ste zadnji put vidjeli novi VW Golf? Možete naprezati moždane vijuge koliko god želite, ali ove godine vam se to nije dogodilo. Jedan od najpopularnijih automobila u povijesti, hrvatska obiteljska ikona, ne pojavljuje se jer se ne može kompletirati, vjerojatno još i više zbog toga što VW na taj način šalje direktnu poruku – kupujte električno! Umjesto Golfa, tu vam je ID.3! Na hrvatskom tržištu to malo teže ide, ali s obzirom da se na ID.3 ne treba čekati, na bogatijim tržištima, koja su i značajno bolje opremljena punionicama, pregrupiranje se već odvija nemalom brzinom. Jasno je da će se, kao što se to čini i s dizelašima, dodatno oporezivati »fosilne« automobile, da će električnima padati cijena, da će se u hodu dogoditi danas nama u Hrvatskoj još uvijek nezamislivo – prevladat će »struja«, a da toga zapravo nećemo ni biti svjesni. Jednako kao što je prije samo petnaestak godina nezamislivo djelovao »pametni telefon«, tako nam danas izgleda i električni automobil. A već do kraja desetljeća, kad se električne za svega koju minutu bude punilo induktivnom metodom, benzinci i dizelaši, pa tako i famozni »bijeli Golf dizel« taj obožavani predmet želja hrvatske obitelji, bit će tek dio lijepih sjećanja. Nestanak Golfa u automobilskom svijetu nešto je poput nestanka pčela u prirodi – nema li Golfa, ni ostali »fosili« neće još dugo!
Kako preživjeti vrijeme do tog razdoblja? Pametno i oprezno. Istina, s obzirom na rokove isporuka i nesigurnost cijena, da nas neka velika sila baš i tjera na promjenu automobila, to i ne čini. Krpaj staro, vozi malo. Bježi od »pumpi« k’o od crnog vraga – bila bi to optimalna formula današnje hrvatske mobilnosti.