Foto Davor Kovačević
Neki se ljute, ali drago nam je što smo mogli vidjeti pacijente, ističe liječnica Vesna Potočki-Rukavina
povezane vijesti
Zbog migracije starog sustava na novi, Centralni zdravstveni informacijski sustav – CEZIH nije radio od petka u podne do jučer u podne. Sve je podatke trebalo prebaciti u novi sustav, pa su se u upotrebu privremeno vratile papirne uputnice i recepti. Ova je pauza od 21. stoljeća pogodila liječnike obiteljske medicine, ljekarnike, pacijente – sve koji su od petka do ponedjeljka trebali učiniti bilo što vezano uz zdravstveni sustav.
U ovoj situaciji valja naglasiti da su ugovorni partneri HZZO-a i šira javnost bili obaviješteni o radovima na nadogradnji sustava CEZIH nekoliko dana ranije, zbog čega u Hrvatskoj ljekarničkoj komori vjeruju da je to sigurno pridonijelo tome da su pacijenti na vrijeme podigli svoju terapiju te da nije bilo pretjeranih poteškoća u radu.
– Pacijenti su otprije upoznati s radom u slučaju nedostupnosti sustava CEZIH, zbog nadogradnje ili popravaka, i u tom slučaju ljekarnici upućuju pacijente na tzv. »stari« način rada, odnosno da se jave liječniku radi pisanja papirnatih recepata. U izvanrednim situacijama, kao što je nedostupnost sustava CEZIH, postoji mogućnost pisanja papirnih recepata, čime pacijenti mogu podići svoju terapiju u ljekarnama, rekla je Željka Čeko iz Ljekarničke komore te istaknula da očekuju da će sustav nakon unapređenja biti još bolji.
Dodatni napor
Svi pacijenti koji su još jučer prije podneva došli u ambulantu obiteljske medicine, u rukama su na izlasku nosili svoje uputnice i recepte, koji bi inače bili poslani putem e-sustava. Liječnicima i medicinskim sestrama posao je bio utrostručen, ali liječnica obiteljske medicine Vesna Potočki-Rukavina ističe da nitko, posebno hitni pacijenti, nije bio ugrožen.
– Bez e-sustava smo se vratili 17 godina unazad, jer se sve u ambulanti ovih dana moralo raditi »pješice« – svi recepti i uputnice morali su se printati. Već nam ponestaje recepata i uputnica jer HZZO očito nije predvidio kako će ovo funkcionirati, pa nas nisu baš opskrbili. Mi smo radili i u petak popodne i danas ujutro »po starom«, tako da smo potrošili skoro sve zalihe papirnatih uputnica i recepata, navela je Potočki-Rukavina.
Pacijente nisu mogli naručivati putem sustava, slati na CEZIH uputnice, ortopedska pomagala… Nemogućnost rješavanja svega putem poziva ili e-maila dovela je pacijente u ordinaciju, što je, kaže liječnica, i dobra stvar.
– Ovo je bio podsjetnik na to da smo mi zaista tu, ne samo glas na telefonu. Osobna komunikacija s liječnikom najvrednija je u našem radu. Neki se ljute, ali drago nam je što smo mogli vidjeti pacijente, navela je Potočki-Rukavina.
Njihov će rad tek nakon ovog zastoja dočekati opterećenje – sve što nisu uspjeli uraditi u proteklih nekoliko dana, moraju nadoknaditi, što će dodatno usporiti njihov rad.
– Ulažemo veliki dodatni napor da bismo sve savladali, jer je sada i sezona godišnjih odmora, kada većina liječnika radi dvije do tri ambulante istovremeno. Ovaj tjedan će biti vrlo buran, navela je liječnica.
Recepte i uputnice koje su izdali ne moraju dodatno unositi u sustav, no događa se da pacijenti, kao ni kolege u bolnicama, ne razumiju u kakvim okolnostima se radilo. Pacijenti su naučili, ističe, na novi režim rada. Recepti koji su se pisali unaprijed, kako bi se tijekom ljeta rasteretili, nisu bili vidljivi u ljekarnama, pa je bilo potrebno doći do liječnika po papirni recept ili dočekati ponedjeljak popodne da sustav proradi.
Vjera u bolje
I ona, kao i Čeko, očekuje da će migracija sustava doista biti preduvjet za daljnju implementaciju e-sustava i nada se da će im biti bolje i lakše raditi.
– Mi se uvijek dovijamo kako bi sustav bio funkcionalan. Ovaj prekid rada bio je najavljen, ali mi smo često imali probleme sa sustavom – sada ih, nadamo se, više neće biti, rekla je Potočki-Rukavina.
Na odlasku iz njezine ordinacije, u čekaonici smo sreli gospođu koja je potvrdila da sustav svako malo »šteka«.
– Došla sam od specijalista izravno ovdje po uputnice, ali s obzirom na to da sustav ne radi zakazala sam termin za dva dana, pa će mi ih tada poslati. Ovo je barem bilo najavljeno, ali njima sustav svako malo ne radi, na to smo navikli i mi i liječnici, rekla je pacijentica.
Ministar zdravstva Vili Beroš prošlog je tjedna rekao da ovaj više desetljeća star sustav funkcionira na zastarjeloj tehnologiji i informatičkoj infrastrukturi i sada migrira u državni centar dijeljenih usluga.
– To se radi da bi se centralni zdravstveni informatički sustav unaprijedio i bolje funkcionirao u budućnosti, da bi omogućio daljnje digitalizacijske procese u zdravstvenom sustavu, rekao je Beroš.