SLUČAJ »LASTOVO«

Zašto nema kaznene odgovornosti bivšeg šefa Jadrolinije? Turudić prebacuje lopticu na Butkovićevo ministarstvo

Tihana Tomičić, Vladimir Mrvoš

Foto Marko Lukunić / Nel Pavletić PIXSELL

Foto Marko Lukunić / Nel Pavletić PIXSELL

Rješenje o osumnjičenima u istrazi nije »zapisano u kamenu«, poručio je



Iako je Jadrolinija dobila novu upravu, ne stišavaju se reakcije na prošlotjednu smjenu Davida Sopte i drugih članova bivše uprave, nakon nesreće na brodu »Lastovo«. Nakon što su i DORH i bivša uprava temeljem stručnih ekspertiza utvrdili da su za nesreću s tri poginula pomorca odgovorni samo zapovjednik, časnik palube i noštromo s »Lastova«, reagirali su šokirani sindikati koji su javno postavili pitanje zašto DORH nije zatražio i odgovornost uprave, odnosno Sopte i suradnika. I samo Ministarstvo mora se od toga u petak ogradilo, nakon objave vijesti da je DORH podnio kaznene prijave samo protiv pomoraca, a ne i uprave.


Naime, izvješće Ministarstva mora Olega Butkovića ukazalo je i na odgovornost uprave zbog manjka u sustavu sigurnosti tvrtke, a u razgovoru za 24 sata odgovorio im je glavni državni odvjetnik Ivan Turudić koji je Butkoviću i Ministarstvu poručio da i oni mogu proširiti svoje zahtjeve za istragom, jer to i jest njihova ovlast.


Plaćeno mišljenje


– Zašto Ministarstvo nije podnijelo kaznenu prijavu ako smatraju da je odgovoran i predsjednik uprave? Oni su ovlašteni to učiniti, kaže glavni državni odvjetnik Turudić i obećava da će svi argumenti biti razmotreni.




– Rješenje o osumnjičenima u istrazi nije »zapisano u kamenu«, može se mijenjati ako bude novih relevantnih dokaza. Pozivam Ministarstvo neka podnese kaznenu prijavu s argumentima o odgovornosti i ona će svakako biti razmotrena, poručio je Ivan Turudić.


Državno odvjetništvo tereti i teško nastradalog Davora Zagorca koji je bio ispod rampe s trojicom poginulih kolega. Sindikat je zgrožen takvim tumačenjem i otvaranjem istrage protiv pomoraca, bez odgovornosti uprave. Kažu: »Kako oni mogu biti odgovorni ako uprava nije imala propisana pravila za rukovanje rampom i sigurnosne protokole«.


Sad već bivša uprava Jadrolinije je pak na istom tragu kao i Državno odvjetništvo, a za stručno pravno mišljenje prof. Dragana Bolanče platili su 25.000 eura. Na to je reagirala SDP-ova zastupnica Ivana Marković koja je pozvala »institucije« da i to ispitaju i da Sopta za to odgovara.


– Bivši predsjednik uprave je zadnje dane svoga mandata iskoristio za potrošiti 25 tisuća eura našeg novca za pisano mišljenje na 18 stranica teksta, tj.1.470 eura po stranici da bi kupio pravdu. Za sebe. Pravno mišljenje na 18 nepunih stranica rijetkog proreda. Mornari i posada nisu bili te sreće, kaže Marković u priopćenju.


Nakon tragedije u Malom Lošinju, Županijsko državno odvjetništvo u Rijeci je po zaprimanju kaznene prijave Policijske uprave primorsko-goranske, donijelo rješenje o provođenju istrage protiv trojice hrvatskih državljana (1987., 1992. i 1975.) zbog počinjenja teškog kaznenog djela protiv opće sigurnosti Kaznenog zakona.


Rješenjem o provođenju istrage oni se terete da su 11. kolovoza 2024. oko 15 sati, na trajektu u vlasništvu Jadrolinije, koji je bio privezan na trajektnom pristaništu u Malom Lošinju, 36-godišnjak kao zapovjednik broda, 31-godišnjak kao prvi časnik palube i 49-godišnjak kao vođa palube, postupali protivno propisima o mjerama sigurnosti na brodu te protivno naučenim postupcima upravljanja brodom i protivno pravilima struke.


Došen: Ispravna odluka


Naime, svjesni da tri člana posade obavljaju radove ispod podignute ukrcajne rampe koja nije propisno osigurana zabravnim klinovima, pristajući da ugroze život i tijelo navedenih članova posade, prvookrivljenik kao zapovjednik broda isključio je hidrauličku pumpu, iako je znao da ukrcajna rampa može stajati u podignutom položaju jedino dok hidraulička pumpa radi, trećeokrivljenik kao vođa palube propustio je izdati zapovijed kormilaru za propisno osiguranje ukrcajne rampe zabravnim klinovima, a drugookrivljenik kao prvi časnik palube propustio je trećeokrivljenika upozoriti da izda takvu zapovijed kormilaru, pa kada je prvookrivljenik kao zapovjednik broda upozorio trećeokrivljenika da ukrcajna rampa nije propisno osigurana od pada, ovaj se na to upozorenje oglušio. Uslijed opisanih propusta navedene trojice okrivljenika, došlo je do pada ukrcajne rampe na članove posade koji su se nalazili ispod rampe, kojom prilikom su kormilar, vođa stroja i mornar zadobili ozljede od kojih su smrtno stradali, dok je drugookrivljenik zadobio ozljede teške naravi.


Tijekom istrage provest će se sve dokazne radnje određene rješenjem o provođenju istrage, kao i sve druge radnje na čiju potrebu provođenja ukaže tijek istrage, a kako bi se utvrdile sve okolnosti predmetnog događaja, odnosno počinjenja djela te kaznenopravne odgovornosti svih počinitelja, kaže se u priopćenju Županijskog državnog odvjetništva u Rijeci.


Dio javnosti smatra da je trebalo biti doneseno rješenje o provođenju istrage i protiv čelnika Jadrolinije Davida Sopte.


Odvjetnik Velimir Došen koji je specijaliziran za kazneno pravo smatra da je Županijsko državno odvjetništvo u Rijeci ispravno postupilo, jer je nedvojbeno utvrdilo činjenice, te temeljem toga nije donijelo rješenje o provođenju istrage protiv tadašnjeg predsjednika uprave Jadrolinije Davida Sopte.


Zapovjedna odgovornost


– Prvo treba reći da se radi samo o provođenju istrage protiv trojice članova posade, a ne već unaprijed ih proglasiti krivim. Širenjem istrage prema upravi Jadrolinije, moglo se ići i prema nadležnom ministarstvu. Međutim, ni to se ne može isključiti, u nekom daljnem postupku, ovisi kako će se on razvijati. Ovdje je riječ o klasičnoj zapovjednoj odgovornosti i analogija se može povući u samom lancu odgovornosti, kada su u pitanju prijevozna sredstva, u slučaju neke zrakoplovne nesreće. Može se postaviti identično pitanje, bi li recimo odgovarao predsjednik uprave neke zrakoplovne kompanije kada bi se radilo o greški pilota, odnosno članova posade zrakoplova, kaže Došen.


Pitanje zapovjedne odgovornosti, u samom složenom lancu odgovornosti, naročito je specifično u velikim kompanijama, pa i kada je riječ o brodarskim kompanijama poput Jadrolinije.


– Zna se do kuda seže zapovjedna odgovornost, jer bi onda odgovornost sezala do samog vrha, a toga nema ni u ratnom pravu ili kada su u pitanju ratni zločini. Zapovjedna odgovornost naročito je naglašena kada je u pitanju pomorski promet, jer je ključna odgovornost na kapetanu broda, odnosno na njegovim najbližim pomoćnicima kada je u pitanju brod za koji su po zakonu preuzeli odgovornost, kaže Došen.


Svi pravnici znaju da je kapetan odgovorna osoba za sve ono dobro, ali i loše što se dogodi na brodu. Za razliku od drugih zamimanja, odgovornost zapovjednika, odnosno kapetana broda, je specifična jer su njegove obaveze i dužnosti, pa time i odgovornosti, 24 sata dnevno.


Važnost kapetana na brodu


Kapetan je odgovorna osoba u slučaju rođenja ili smrti, nalaska napuštenoga novorođenoga djeteta na brodu, primitka izjave posljednje volje i postupka s imovinom umrlih osoba na brodu, a kapetan broda ima i ovlasti kao službena osoba koja može vjenčati na brodu, ukoliko se neki par za to odluči za vrijeme plovidbe, ilustrira odvjetnik Vladimir Došen važnost i ulogu kapetana na brodu.