PRESEDAN

Zadar u polublokadi čeka na očitovanje institucija

Tihana Tomičić

Foto: A. SITNICA

Foto: A. SITNICA

Oko jedne četvrtine proračuna je u primjeni za prvi kvartal, dok je ostalo »na čekanju« dok ne dođu očitovanja Ministarstva financija i Visokog upravnog suda.



ZAGREB – Grad Zadar nije jedina jedinica lokalne samouprave u Hrvatskoj gdje je gradonačelnik iz jedne stranke, dok je većina u Gradskom vijeću oporbena, odnosno najčešće je čine predstavnici više različitih opcija i političkih stranaka koje ne podupiru izvršnu vlast. Kako je poznato, gradonačelnika biraju izravno građani, kao i vijeće, a taj se izbor često ne poklapa. Ima niz jedinica gdje je situacija slična, poput Vira, Iloka, pa i nekih jedinica u Primorsko-goranskoj županiji. Ali nikad dosad jedan gradonačelnik nije donio odluku o obustavi izvršenja proračuna, kao što je učinio zadarski gradonačelnik iz redova HDZ-a Branko Dukić.


De facto, takvom je odlukom Zadar dospio u blokadu, ali u gradskoj upravi objašnjavaju da su to morali učiniti jer su amandmani koji su izglasani u Gradskom vijeću, odlukom »oporbene većine« – nezakoniti, pa gradonačelnik zapravo štiti proračun od nezakonite i, na koncu, moguće utužive potrošnje, odnosno zbog toga što se po odluci Gradskog vijeća raskidaju postojeći ugovori i samim time riskiraju tužbe.


Političke bitke


Priča kreće tako da na izborima 2021. godine u zadarsko gradsko vijeće prolazi sva sila »čudnovatih političkih kljunaša« poput nezavisne liste živopisnog Enija Meštrovića, i cijelo vrijeme HDZ-ov gradonačelnik Dukić ne uspijeva doći do većine u gradskom parlamentu, pa se događaju konstantne političke bitke, ali s određenim detantom. No, krajem prosinca 2022. godine odlukom 15 vijećnika nezavisne liste Enija Meštrovića, SDP-a i Akcije mladih Grad Zadar dobiva novi, 105 milijuna kuna težak proračun za 2023. godinu, pri čemu HDZ-ova koalicija s deset svojih gradskih vijećnika glasa protiv, i nisu mogli učiniti ništa protiv odluke većine u Gradskom vijeću.




Istog trena gradonačelnik Dukić izjavljuje kako je njegov prijedlog proračuna bio legalan proračun te tvrdi da ga je oporba usvajanjem nezakonitih amandmana učinila – nelegalnim. Stoga najavljuje kako je za njega sljedeća opcija da u roku od osam dana od resornih ministarstava zatraži ocjenu zakonitosti ovog proračuna. Dao je Gradskom vijeću osam dana da održi novu sjednicu i promijeni odluku, a kako do toga nije došlo, postupio je kako je i najavio.


Rečeno-učinjeno, Grad Zadar obratio se u međuvremenu Ministarstvu financija i Ministarstvu pravosuđa i uprave. Gradonačelnik Dukić tvrdi da je nezakonito 11 amandmana od 60-ak koliko je bilo podneseno i dijelom usvojeno, a u međuvremenu je donio odluku o obustavi izvršenja proračuna.


To je prvi takav slučaj u Hrvatskoj da gradonačelnik kao izvršna vlast obustavlja izvršenje. Prema zakonom propisanoj proceduri, a što su nam potvrdili i u Gradu Zadru, sad slijedi očitovanje Ministarstva financija koje ima 30 dana da iznese svoj pravorijek, a potom će gradska izvršna vlast biti spremna obratiti se i Visokom upravnom sudu koji pak ima 45 dana da se očituje o zahtjevu da se odluka Gradskog vijeća poništi kao nezakonita. No, to je jedno pravno tumačenje, a ima i pravnika koji kažu da Visoki upravni sud nema rok za očitovanje, osim »razumnog roka«, pa se i to na kraju može odužiti.


Nove krize


Dok se sve to ne dogodi, međutim, realno Grad Zadar danas funkcionira bez proračuna, odnosno oko jedne njegove četvrtine je u primjeni za prvi kvartal, dok je ostalo »na čekanju« dok ne dođu očitovanja Ministarstva financija i Visokog upravnog suda. Sad treba naći sredstva za osnovne potrebe gradskih ustanova, ali u izvršnoj vlasti odgovornost za tu situaciju pripisuju oporbi u Gradskom vijeću jer su oni, kažu, bili svjesni da izglasavaju nezakonite amandmane koji znače raskidanje postojećih ugovora, a svejedno su glasali za takve amandmane. S druge strane, zadnja odluka o izvršenju proračuna koja je knjigovodstveno završena bila je ona za 2021. godinu, a u međuvremenu su se dogodile nove krize, poskupljenja energenata i slično, pa je problem i u tome da su ta sredstva tada bila znatno manja nego za 2023. godinu, pa su iznosi koji će ustanovama i korisnicima uopće biti isplaćivani, ionako premali za današnje potrebe.


Problem je, naravno, u činjenici da je procedura za raspuštanje Gradskog vijeća vrlo komplicirana, de facto ono se mora samoraspustiti jer i za tu inicijativu treba natpolovična većina, a nju Dukić nema. Jednako tako, ni gradonačelnika se ne može smijeniti osim referendumom, a da je gradonačelnik povukao svoj prijedlog proračuna, u biti bi razriješio sam sebe, budući da s padom proračuna pada i gradonačelnik, prema zakonu. Zato je u Zadru zasad status quo, sve je na hladnom pogonu i dio ustanova svakako će se uskoro naći u problemu.