BIZNIS

Vrhovni sud stao na kraj nepoštenoj praksi osiguravatelja. Ovo će obradovati sve vlasnike vozila

Vanja Vesić

Ilustracija / Foto Tomislav Miletic/PIXSELL

Ilustracija / Foto Tomislav Miletic/PIXSELL

Osiguravateljske kuće više neće smjeti određivati prag cijene rada popravka, već naknada štete temeljem računa popravka servisa mora biti isplaćena u cijelosti



Vrhovni sud pravomoćno je presudio kako osiguravajuća društva više ne smiju određivati radionice za servisiranje vozila osiguranika kao ni prag cijene rada popravka, izvijestili su jučer iz Hrvatskog udruženja autostruke (HUAS) koje je pozdravilo odluku najvišeg suda u zemlji nakon što su prethodno niži sudovi dali za pravo osiguranicima da sami odlučuju kojeg će majstora izabrati za servis automobila nakon nezgoda.


HUAS se poziva na najnoviju presudu Vrhovnog suda koji je odbio zahtjev Hrvatske osiguravajuće kuće (HOK) iz Zagreba za reviziju odluka Visokog trgovačkog suda i Trgovačkog suda u Zagrebu u korist osiguranika. HOK Osiguranje se inače smatra domaćim liderom na tržištu osiguranja pa se konačna odluka najviše sudske instance tiče velikog broja vlasnika autopolica osiguranja.


Europski standard


– Sjajna je vijest za sve osiguranike, jer sad je mogućnost da sami birate gdje ćete popravljati svoj auto dobila i sudsku praksu i to onu najvišu, poručio je Antonio Đureta, predsjednik HUAS-a.




– To je iznimno važna novost, posebno za sve one koji imaju ugovorenu policu obaveznog autoosiguranja, a takvih je više od 2,2 milijuna građana. Od 1.000 sudskih predmeta koje je HUAS »pokrenuo« protiv osiguravajućih društava, veliki je broj onih koji su presuđeni na općinskim, trgovačkim i županijskim sudovima na isti ili sličan način na koji je to presudio u sporu protiv HOK Osiguranja i Vrhovni sud.


Sudska praksa, od sada, dokida tri desetljeća dugu »balkansku praksu« rada po kojoj su osiguravajuća društva zakidala oštećenike i servisere. Više ništa neće biti kao do sada kada je riječ o osnovnom, a i kasko auto osiguranju.


Vrhovni sud presudio je osiguravateljima i zabranio im određivati mjesto i cijenu popravka, a HANFA je donijela novi pravilnik o osiguranjima 10. srpnja koji je dao veća prava oštećenicima i jednako tako veće obaveze osiguravajućim društvima, ističe Đureta.


– Nakon puna tri desetljeća napokon smo dobili EU standarde kad je riječ o obaveznom autoosiguranju. Vratili smo prava oštećenicima, sad i na procjenu ne moraju u osiguravajuća društva, već svom serviseru, automobil mogu popravljati u bilo kojoj ovlaštenoj radionici, ni policijski zapisnik više ne moraju tražiti oni, već osiguravajuća društva. Dvije godine borimo se za uljuđenu EU- regulativu i napokon smo uspjeli, poručio je predsjednik HUAS-a.


– Odluka Vrhovnog suda potvrda je kako osiguranja više neće moći loviti u mutnome i nametati svoja pravila. I danas su u sukobu interesa, jer su mnogi osiguravatelji otvorili radionice u svojem vlasništvu koje su bile privilegirane – upozorio je Đureta.


Ivan Župan, odvjetnik čije je odvjetničko društvo zastupalo HUAS i njegove članove u brojnim predmetima ističe kako je presudom naloženo da je HOK Osiguranje dužno platiti punu cijenu sata rada popravka po službenoj cijeni te su samim time dali legitimitet oštećeniku da može ostaviti svoje vozilo u bilo kojoj ovlaštenoj radionici, a ne samo u onoj koju »preporučaju«, odnosno nameću osiguravajuća društva.


Od sada, sudskim pravorijekom određeno je da naknada štete temeljem računa popravka servisa mora biti isplaćena u cijelosti, neovisno radi li se o ugovornoj ili izvanugovornoj odgovornosti za naknadu štete, objašnjava Župan.


Pravična naknada


U cilju pojednostavljenja procedure stav je prvostupanjskog Trgovačkog suda u Zagrebu, zatim drugostupanjskog Visokog trgovačkog suda Republike Hrvatske, a sada i Vrhovnog suda kako fizičke i pravne osobe imaju same pravo izabrati servis gdje žele popraviti svoje vozilo, te kako servisima nitko ne može nametati cijenu sata rada po kojoj isti rade, uz uvjet da vozilo bude popravljeno sukladno pravilima struke.


– Oštećenikovim odabirom servisa ili radionice koja ima veću cijenu sata rada od onog servisa radionice koje je predložio odgovorni osiguratelj nije i nikako se ne može smatrati doprinosom oštećenika vlastitoj šteti temeljem članka 1.092. Zakona o obveznim odnosima – upozorio je odvjetnik Župan na praksu da je oštećenik sam podmirivao takvu razliku u cijenu. Osim prava izbora i pravične naknade štete ovdje je u pitanju i zaštita ravnopravnog tržišnog natjecanje svih servisera.


Krajem prošle godine Sabor je izglasao novi Zakon o obaveznom auto osiguranju koji je pojašnjen pratećim Pravilnikom HANFE. Iz HUAS-a dodaju kako su novom regulativom i sudskom presudom suženi prostori za manipuliranja, stvaranje monopola te samovolje velikog broja osiguravajućih kuća.