Foto Ana Križanec
Evidentno je da druga polovina lipnja i prva polovina srpnja »zapinju« u broju rezervacija
povezane vijesti
Iako brojke govore zasad u prilog rekordnoj turističkoj godini, glavna sezona ove godine donosi puno veću neizvjesnost nego lanjska. Ovih dana se iznajmljivači bune da su apartmani, pogotovo na jugu, poluprazni, da se »vratila« srpanjska rupa, kao i da lipanj nije onakav kakav se očekivalo.
Činjenica je da se dio blagdana, a time i turističkog prometa, prelio u svibanj, tako da je bilo i najavljivano da bi u drugoj polovini lipnja moglo biti malo zatišje. No, da situacija nije kakva je bila lani, ističu i u turističkim agencijama. Boris Žgomba, predsjednik Udruženja putničkih agencija pri Hrvatskog gospodarskoj komori, naveo je da se od polovine svibnja vidi da je ulaz novih rezervacija bitno usporen.
– Isto tako, kako se približavamo njihovoj realizaciji, ima dosta i otkaza. Evidentno je da druga polovina lipnja i prva polovina srpnja u određenoj mjeri ipak »zapinju« u broju rezervacija. Najviše se to osjeti na apartmanskom smještaju. Ako se uspoređujemo s 2019., moramo znati da danas imamo značajno više apartmana, pa je i veći broj njih u odnosu na 2019. prazan. Naravno, taj se trend više osjeti u Dalmaciji, a nešto manje na sjevernom Jadranu zbog njegove blizine emitivnim tržištima, pojasnio je Žgomba.
Izazovna sezona
Ono o čemu se sada razmišlja jest hoće li se trend nastaviti.
– To nije ništa dramatično, te oscilacije su postojale i prije, međutim, na tragu izvrsne prošle godine očekivali smo da će i ova biti takva, kazao je Žgomba. Na pitanje cijena u Hrvatskoj u odnosu na konkurente na Mediteranu, odgovorio je da je jako teško uspoređivati »kruške i jabuke«, no i to da je Hrvatska krenula u ovu godinu čak i s nešto višim cijenama nego lani, kad nam je niz faktora išao u prilog – od toga da su gosti jedva čekali putovati, Hrvatska je bila blizu i bez COVID-19 ograničenja za razliku od konkurencije.
– Znamo da Njemačka, ali i druge zemlje iz kojih nam dolaze gosti, imaju ekonomskih problema, a s druge strane, problema imaju i naši konkurenti koji moraju nadoknađivati gubitke iz pandemije, što je za nas još izazovnije jer to znači da će spuštati cijene. Zato je ova sezona doista puno izazovnija nego lanjska, naveo je Žgomba.
Na to da je ovogodišnja glavna sezona itekako izazovna ukazao je i Dragan Brnić, vlasnik agencije Šiloturist, jedne od najvećih na Kvarneru specijalizirane za privatni smještaj.
– Od ove godine smo svi jako puno očekivali, međutim, u jednoj stvari smo se malo prevarili. A to je činjenica da nam je lanjska godina jako išla na ruku, i to iz više razloga. Naime, to je bila prva, recimo to tako, normalna turistička godina, u kojoj su ljudi raspolagali novcem koji se akumulirao tijekom dvije godine pandemije kad nisu nikamo putovali.
I zato cijena nije bila toliki problem. Drugo, mi smo najbliža destinacija Europe i kod nas nije bilo nikakvih ograničenja, dok, ako je netko morao, primjerice, letjeti na neku dalju destinaciju avionom, još uvijek su postojala određena ograničenja. I jasno da turisti više nisu htjeli razmišljati o tome treba li im COVID-potvrda ili ne, te su odlazili tamo gdje nije bilo nikakvih ograničenja. Tu su nam apetiti porasli. U međuvremenu je Hrvatska dobila euro kao valutu, došla je inflacija i svi smo digli cijene u prosjeku za 15 posto. Što nije ni puno u odnosu na inflaciju, pojasnio je ovaj dugogodišnji turistički djelatnik te dodao da je i na našim emitivnim tržištima također inflacija »pojela« dio kupovne moći naših gostiju. Uz rast troškova života u vlastitoj zemlji od 10 do 15 posto i toliki rast cijena u Hrvatskoj, gostu je realno odmor poskupio 30 posto.
Skupa destinacija
Pojavile su se i destinacije koje lani zbog ograničenja nisu bile toliko dostupne, i kako je kazao Brnić, Hrvatska je preko noći od tražene destinacije, postala skupa destinacija.
– Tu se događa i drugi problem s kojim se mi u našoj agenciji nismo susreli jer imamo drugu poslovnu politiku, ali koji je primjetan u našoj zemlji. Kod nekih portala za buking postoji mogućnost otkaza rezervacije 10 do 15 dana prije dolaska u destinaciju. I netko je, recimo, rezervirao smještaj još u veljači ili ožujku. Međutim, sada vidi da su se već počele spuštati cijene i nuditi last-minute ponude, i onda je jasno da će taj isti gost otkazati rezervaciju i rezervirati po nižoj last-minute cijeni. To je razlog što trenutno ima jako puno storna. Taj će gost doći jer ima zatvorenu financijsku konstrukciju za odmor, ali je stornirao jer je našao povoljniju ponudu, pojasnio je Brnić. Podsjetio je i na to da su se u odnosu na 2019. povećali kapaciteti, a komentirajući da su brojke noćenja i dolazaka i dalje dobre, dodao i da je financijski gledano, s obzirom na rast cijena, rezultat dobar. Ali s druge strane, realno danas 100 eura vrijedi manje nego lani 753 kune.
Česi i Slovaci mogli bi popuniti početak srpnja
Dragan Brnić, vlasnik agencije Šiloturist, kaže da na Krku u obiteljskom smještaju Nijemci, pogotovo Bavarci, i Austrijanci, čine većinu prometa od kraja srpnja do 10. rujna s obzirom na školske ferije, dok su posljednjih desetljeća srpanjsku rupu, odnosno prvi tjedan u srpnju, punili gosti i Češke i Slovačke. Njima u početak srpnja pada nacionalni praznik pa mnogi spajaju u tjedan dana godišnjeg.
Koliko će gostiju iz Češke, ali i s ostalih emitivnih tržišta stići ovog ljeta, vidjet će se vrlo brzo, no činjenica je da je ova glavna sezona sasvim drukčija nego lanjska. Godina je krenula s izvrsnim najavama, brojke su do sada rekordne, no glavna sezona na površinu će ipak izvući minuse u turističkoj ponudi s obzirom i na to da se konkurencija vraća i želi vratiti barem dio gubitaka iz protekle tri godine.