snimio M. Gracin
Norveški zdravstveni sustav priznaje troškove određenih vrsta tretmana u inozemstvu, primarno se to odnosi na rehabilitaciju vezanu uz kronične bolesti, pa ova nacija ima tradiciju odlazaka u inozemstvo na medicinske tretmane. U stalnom smo kontaktu s udrugama pacijenata, a počeli su i prvi odlasci u Hrvatsku u njihovoj organizaciji, za sada su im odredišta Makarska, Korčula i Naftalan
Još jedna odlična vijest za hrvatski turizam – Hrvatska je u Norveškoj najbrže rastuća turistička destinacija, a pojedine agencije bilježe rast bookinga od 30 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine! Objavio je to Aftenposten, jedna od najčitanijih dnevnih novina u Norveškoj. Osim što Hrvatsku svrstava među najbrže rastuću i najtraženiju destinaciju za ovu godinu, poznata norveška agencija Apollo objavila je da se odmor upravo u Hrvatskoj trenutno najviše prodaje i da su već sad rasprodali 20 posto bookinga za Hrvatsku.
Za komentar smo pitali Hrvoja Marušića, veleposlanika RH u Norveškoj, koji nas je upoznao i s afinitetima norveških turista i mnogim činjenicama koje bi ovu daleku naciju mogla navesti na češći posjet Hrvatskoj, kao i sa suradnjom s Hrvatskom turističkom zajednicim i TZ Kvarnera u cilju promidžbe hrvatskog turizma norveškom tržištu.
– Doista, generalno gledajući, interes za Hrvatsku u Norveškoj je ojačao, što je vidljivo po velikom broju objava u medijima, među kojima ističem tekst nedavno objavljen u Aftenpostenu, koji Hrvatsku svrstava među najbrže rastuće destinacije za 2016. godinu. Iako je prema podacima Državnog zavoda za statistiku prošle godine došlo do određenog smanjenja posjeta iz Norveške, podaci o prodaji aranžmana u najvećim agencijama u Norveškoj ukazuju na vrlo velik interes, 30 posto veći u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Neke od norveških agencija svoje su aranžmane, primjerice za obiteljske hotele, već rasprodale, što doista daje razlog za optimizam, ocjenjuje veleposlanik RH u Norveškoj Hrvoje Marušić. Kaže da se o razlozima toliko povećanog zanimanja norveških turista za Hrvatsku može samo spekulirati.
Izravne avionske veze
– Ali, ja bih naveo nekoliko osnovnih razloga. Hrvatska je postala članica EU (i EGP), što je olakšalo putovanja i pridonijelo pozitivnoj percepciji Hrvatske kao bliske i sigurne destinacije, uključujući u to kvalitetu hrane i vina, s obzirom na EU standarde.
Uvođenjem izravnih avionskih veza Hrvatska je postala dostupnija, jer dva i pol sata leta omogućava odlazak čak i na vikend, ocjenjuje Marušić i ističe da je Hrvatska obogatila ponudu novim proizvodima i produljila sezonu.
– Norvežani su zasićeni tradicionalnim destinacijama, a neke od nama konkurentnih destinacija izložene su sigurnosnim prijetnjama, ili su tako percipirane u Norveškoj javnosti, što povećava interes za Hrvatsku koja je, kao što sam rekao, percipirana kao bliska i sigurna EU zemlja, kaže Hrvoje Marušić.
O Norvežanima kao turistima općenito kaže da su to gosti visoke platežne moći, koji traže visoku kvalitetu, a s obzirom na cijene u Norveškoj, naše cijene, naročito hrane i pića, te drugih proizvoda svakako su prihvatljive, no da to nikako ne znači da neće vrlo pažljivo usporediti cijene sličnih aranžmana u drugim, nama konkurentnim destinacijama. Također, navodi Marušić, Norvežani su sportska nacija i vole aktivan odmor, pa su razne kombinacije biciklizma, jedrenja, penjanja s gastronomijom i enologijom idealne.
– Norvežani vole putovati i tijekom zimskih mjeseci, što ih čini idealnim gostima izvan visoke ljetne sezone, a čemu mi jako težimo. Jedan od vrlo specifičnih primjera mogućih novih atrakcija za Norvežane je i Advent u Zagrebu, o kojem se u Norveškoj gotovo i ne zna, sugerira Marušić koji poseban potencijal Hrvatske vidi u segmentu zdravstvenog turizma, u kojem Hrvatska, kaže, s izuzetkom Kvarnera koji je taj vid turizma već odavno razvio i značajno unaprijedio, tek počinje razvijati kapacitete.
Posvećenost sportu
– Treba imati u vidu činjenicu da norveški zdravstveni sustav priznaje troškove određenih vrsta tretmana u inozemstvu, a primarno se to odnosi na rehabilitaciju vezanu uz kronične bolesti, pa ova nacija ima tradiciju odlazaka u inozemstvo na medicinske tretmane. U Norveškoj postoje udruge kroničnih bolesnika, reumatske, respiratorne, kožne i alergijske bolesti, koje su toliko dobro organizirane da su osnovale vlastitu putničku agenciju za organiziranje specijaliziranih aranžmana. I ne samo to – u prošlosti su bile toliko dobro financirane, da su vlastitim sredstvima izgradile vlastita odmarališta u Španjolskoj. Nažalost, više nisu toliko bogati da grade odmarališta, ali još uvijek jako puno putuju i liječe se u inozemstvu. Naravno da smo s njima u stalnom kontaktu, a počeli su i prvi odlasci u Hrvatsku u njihovoj organizaciji. Za sada su im odredišta Makarska, Korčula i Naftalan.
Hrvatski veleposlanik u Norveškoj ističe da su Norvežani vrli korisnici tehnologije, pa su vrlo skloni on-line istraživanju i kupnji. Stoga se, kaže, postavlja pitanje svrsishodnosti sudjelovanja na klasičnim sajmovima u odnosu na korištenje web-based platformi. Također, smatra Marušić, s obzirom na njihovu posvećenost sportu, promidžbu bi trebalo provoditi na način da se koriste veliki sportski događaji i poznati sportaši, posebice u biciklizmu i jedrenju, te skijanju – poput Tour of Croatia ili regata Fiumanka, Janice i Ivice Kostelića i rukometaša, uključujući korištenje sudjelovanja njihovih poznatih sportaša u natjecanjima u RH u svrhu privlačenja pažnje norveške javnosti.
Norwegian udvostručio kapacitet
– Veleposlanstvo RH u Oslu je u okviru svojih gospodarskih aktivnosti, posebno fokusirano upravo na sve te segmente. Tako u suradnji s HTZ, TZ Kvarneom i PGŽ pripremamo prezentaciju zdavstvenog turizma u travnju ove godine, koju želimo obogatiti i prezentacijom investicijskih projekata u tom sektoru. U tome surađujemo i sa Zdravstvenim klasterom, a nastojimo uključiti i hrvatske liječnike i znanstvenike koji rade u Norveškoj, pa se može reći da je to ujedno i primjer dobre suradnje državnih službi, gospodarstva i znanosti. U planu je nastaviti s takvim tematskim prezentacijama, a jedna od ideja na kojima radimo je suradnja s hrvatskim gospodarstvenicima u segmentu visokih tehnologija i inovacija, poput Rimac Automobili ili ICT tvrtki, jer smatramo da treba izgraditi percepciju Hrvatske kao moderne i dinamične zemlje, koja ima što za ponuditi pored sunca, mora i vjetra. Druga važna aktivnost je usmjerena na avio-prijevoz. Ukupno gledajući, rast avio-prijevoza na relaciji NOR-RH je impresivan. Norwegian je tako u razdoblju 2011. – 2015. godine gotovo udvostručio kapacitet. Dakle fokus je više izravnih letova, bolji vremenski (tijekom većeg broja mjeseci) i teritorijalni (više destinacija) raspored letova, jer u pogledu ukupnog kapaciteta možemo reći da je trenutno dovoljan, a ukupni kapacitet samo Norwegian-a je već sada veći od broja gostiju koji iz Norveške putuju u RH, a pored Norwegian-a lete i RyanAir i SAS. U planu je sastanak s upravom Norwegian-a, gdje ćemo nastojati prezentirati brojke, podatke o prodanim aranžmanima i druge argumente poput adventa. Norwegian ima adventske letove za Austriju, pa zašto ne i za Zagreb? – kaže Hrvoje Marušić.