Foto Ivana Ivanovic PIXSELL
Nautičari na vlastitim plovilima troše znatno manje, u prosjeku 98 eura dnevno
povezane vijesti
Gosti na čarter plovilima u prosjeku troše 255 eura dnevno, dok nautičari na vlastitom plovilu po danu troše u prosjeku 98 eura, pokazalo je novo istraživanje Tomas Croatia 2022. – Stavovi i potrošnja nautičara, koje je predstavljeno ovog tjedna na konferenciji Ministarstva turizma i sporta o održivom razvoju hrvatske nautike. Tomas Croatia 2022. pokazuje da se na Jadranu bilježi i rast dužine plovila pa samim time i broj putnika na njemu. Novi podaci pokazuju da je u odnosu na posljednje istraživanje broj članova posade povećan za jednu osobu, i to u čarteru u prosjeku na 6, a kod plovidbe na vlastitom brodu na 5 članova. Zanimljiv je i podatak da se ipak smanjila prosječna duljina boravka i na vlastitim, i na čarter plovilima, konkretno u čarteru s 8 na 7,3 dana, što se pripisuje tome da nautičari na odmor idu više puta godišnje, ali na manje dana.
Zakonski poticaji
Nautičari koji dolaze u Hrvatsku imaju sve veća prosječna primanja pa je tako lani njih više od 78 posto imalo primanja veća od 3.500 eura. Glavni motivi dolaska nautičara su prirodne ljepote i sigurnost. Istraživanje je pokazalo da 33 posto nautičara kao glavni razlog dolaska navodi prirodna obilježja akvatorija, njih 16 posto ističe da je glavni razlog što se u Hrvatskoj osjećaju sigurno, a 13 posto ističe sigurnost plovidbe. Tek na četvrtom mjestu je kvaliteta plovila u čarteru, a slijede ekološka očuvanost, blizina, cijene…
Ljepota prirode je, dakle, i najvažniji element za odabir Hrvatske kao destinacije, no ekološka očuvanost nije visoko na rang listi.
Ministarstvo turizma i sporta najavilo je ovog tjedna da će se novim Zakonom o turizmu prvi put stvoriti i poseban okvir poticaja za održivu nautiku. Poticat će se projekti u turizmu visoke dodane vrijednosti koji, između ostaloga, uključuju i čarter flotu, kao i djelatnosti smještaja gostiju na plovilima nautičkog turizma za krstarenje i plovila za jednodnevne i višednevne izlete. Također, prvi put će se omogućiti korištenje potpora za čarter flotu i to za obnavljanje ili kupnju čistih plovila ili plovila s nultom stopom emisije.
Hrvatska je već godinama zemlja s najvećom čarter flotom u svijetu. Čarter je za vrijeme pandemije doživio ozbiljan pad prometa pa je došlo i do preslagivanja na tržištu. Osim toga, i u ovom segmentu turizma bore se s nedostatkom radne snage.
Strane investicije
Paško Klisović, predsjednik Udruženja nautičkog turizma Hrvatske gospodarske komore (HGK), koji je prije ujedinjavanja bio na čelu Udruženja pružatelja usluga smještaja na plovilima pri HGK-u, za naš je list pojasnio da je u Hrvatskoj trenutačno registrirano čak 2.565 čarter tvrtki, od čega najviše u Srednjoj Dalmaciji.
– Od 2.565 registriranih čarter tvrtki, 396 je aktivno prema posljednjim podacima Ministarstva mora, prometa i infrastrukture kojima raspolažemo. Prošle godine u istom razdoblju je bilo registrirano 2.380 tvrtki, a aktivne 353, što pokazuje da su ove godine brojke veće. Čarter se oporavio od pandemije, ali ne u potpunosti, jer je gubitke u tom razdoblju nemoguće nadoknaditi u godinu ili dvije normalnijeg poslovanja. Sada se, pak, opet vraćamo starim problemima, nižim cijenama u odnosu na mediteransku konkurenciju zbog velikog broja plovila, problemima s radnom snagom, visokim cijenama vezova i drugo, upozorio je Klisović.
Na pitanje dolazi li u takvim uvjetima do okrupnjavanja na tržištu, Klisović nam je kazao da domaće čarter tvrtke, nekad male i obiteljske, često uz strane investicije jer stranci prepoznaju čarter kao profitabilan sektor i nautiku kao »perjanicu« hrvatskog turizma, počinju preuzimati udjele u drugim tvrtkama i raspolagati velikim flotama od po 300 plovila, čime se nastavlja proces okrupnjavanja u sektoru uz već prisutne globalne čarter tvrtke na hrvatskom tržištu.
Srpanj će za čarter tvrtke biti slabiji od očekivanog
Sezona bi trebala biti dobra, no problema ipak ima.
– Srpanj će biti slabiji od očekivanog, što pokazuje velik broj raspoloživih brodova u ovom trenutku na globalnim tražilicama za najam plovila, no nadamo se nadoknadi u ostatku godine, s obzirom na to da nautička sezona traje do početka studenog, kaže predsjednik Udruženja nautičkog turizma Paško Klisović, dodajući da hrvatske čarter tvrtke najviše gostiju imaju s tradicionalnih tržišta Njemačke, Austrije, Poljske, Slovenije i Češke.