Ilustracija / Foto Reuters
Mnogi ispitanici u anketi koju je napravio Booking.com smatraju da su održivije opcije putovanja preskupe, i takvih je čak 11 posto više nego lani. No, unatoč tome, većina putnika svjesna je da se oni moraju prilagoditi destinaciji i lokalnim običajima te i na putovanjima sve činiti da uzalud ne troše bilo koje resurse
povezane vijesti
Ekonomska nesigurnost izazvana negativnim pojavama suvremenog društva u kojemu živimo – od pandemije koronavirusa, energetske krize, rata u Ukrajini… – kod značajnog broja ljudi utječe na odluku o odabiru održivih putovanja. Pokazalo je to istraživanje koje je među više od 22 tisuće putnika iz 35 zemalja provela platforma Booking.com i u kojem je čak 76 posto putnika kazalo kako želi putovati održivije u sljedećih godinu dana, ali se mnogi od njih osjećaju potencijalno prisiljenim birati između smanjenja troškova putovanja i veće brige o izboru održivijih putovanja.
Velika nedoumica
Ekonomske prilike drastično su se, naime, promijenile od prošle godine, a velike teme o kojima danas ljudi razmišljaju jesu kriza troškova života i klimatska kriza. Više od tri četvrtine putnika, dakle, kaže da želi putovati održivije u sljedećih dvanaest mjeseci, dok isti broj smatra da globalna energetska kriza i sve veći troškovi života utječu na njihove planove potrošnje. Za neke se putnike to dvoje međusobno isključuje. Uz rastuću inflaciju gotovo polovina putnika uvjerena je da moraju napraviti izbor između održivosti i potrošnje, a 49 posto njih vjeruje da su održivije opcije putovanja preskupe, što iznosi porast od 11 posto u odnosu na podatke Booking.com za prošlu godinu. Ovim se ispitanicima kombinacija održivosti i putovanja može činiti manje bitnom kada su zabrinuti oko plaćanja računa i energetske krize.
S druge strane, s potpunim povratkom putovanja i ozbiljnijim promišljanjem svjesnih izbora, 43 posto današnjih putnika bilo bi spremno platiti više za opcije putovanja s certifikatom održivosti, povećavajući svoju potrošnju kako bi bili sigurni u pozitivan učinak. Naime, čak tri četvrtine vjeruje da ljudi moraju djelovati sada i donijeti održivije odluke kako bi spasili planet za buduće generacije. Vijesti i dalje imaju ključni utjecaj na 53 posto putnika koji kažu da su ih nedavni prilozi o klimatskim promjenama potaknuli da budu održiviji, a opet govori i o nedoumici s kojom se ljudi suočavaju kada treba više paziti na to kada, kamo i kako putuju. Dok gotovo polovina njih misli da će se stanje okoliša pogoršati u sljedećih šest mjeseci, 64 posto vjeruje da će se i kriza troškova života pogoršati, zbog čega će ljudi biti u nedoumici čemu dati prioritet dok nastoje uskladiti ono što im je važno sa zahtjevima svakodnevnog života.
Zanimljivo je da skoro polovina putnika želi popuste i ekonomske poticaje kako bi se odlučili za ekološke opcije, dok bi 42 posto njih na održivija putovanja potaknuli nagradni bodovi za održivije odabire koje bi mogli koristiti za besplatne dodatne pogodnosti ili popuste na internetskim stranicama za rezervacije putovanja.
Hrvatima održivo nije preskupo
Među nacijama čiji stanovnici i dalje dominantno misle da su održiva putovanja preskupa su, primjerice, Indija, Vijetnam i Kenija. Hrvatska je pri dnu liste, odnosno tek petina smatra da su održiva putovanja preskupa. Tu je i podatak da 61 posto Hrvata voli kada brendovi nude proizvode ili usluge koje su održive, ali to ne utječe uvijek na njihovu odluku o putovanjima. |
Povratak temeljima
No, znači li odabir održivog putovanja nužno i veće troškove? Krene li se od jedne od prvih definicija turizma, a koja je datirana još u 1905. godinu, koja ga opisuje kao »pojavu modernoga doba, izazvanu povećanom potrebom za odmorom i promjenom klime, probuđenim i njegovanim smislom za ljepote krajolika, radosti i užitak boravka u slobodnoj prirodi«, turizam sam po sebi ne bi trebao biti drukčiji nego – održiv, odnosno trebao bi podrazumijevati takvo »pametno« upravljanje resursima da se ekonomske, socijalne i estetske potrebe ostvaruju tako da se, kako kaže definicija, »poštuju kulturološki integritet, osnovni ekološki procesi, biološka raznolikost i sustavi na kojima se temelji život, stvara dobrobit i blagostanje cjelokupnome društvu, uzimajući u obzir potrebe i turista i njihovih domaćina.«
Činjenica je da se u utrci za zaradom na ta neka osnovna načela na kojima bi se turizam sam po sebi trebao temeljiti zaboravilo, pa se posljednjih godina sve glasnije govori o »overturizmu« i upravo se »održivi turizam« pojavio kao njegova protuteža. No, još uvijek u svjesnosti o aktivnostima prihvatljivim za planet prednjače turisti, a ne oni koji turistička putovanja osmišljavaju i promoviraju. Pokazala je to i ova anketa Booking.coma prema kojoj polovina ispitanih putnika vjeruje da nema dovoljno održivih opcija putovanja, a čak 74 posto njih želi da turističke tvrtke ponude više mogućnosti održivih putovanja. Prošle godine takvih je bilo 66 posto, znači da je veliki korak učinjen. No, unatoč dobrim namjerama, 44 posto putnika ne zna gdje pronaći održivije opcije, odnosno 40 posto njih ne zna kako ili gdje pronaći obilaske i aktivnosti koje će osigurati da se oduže lokalnoj zajednici, iako čak 75 posto turista traži upravo to – autentična iskustva karakteristična za lokalnu kulturu.
– Iako se putovanja možda vraćaju, rastući životni troškovi i zabrinutost zbog klimatskih promjena doveli su do veće potražnje za jeftinijim opcijama i onima prihvatljivijim za planet, komentirao je rezultate ankete Glenn Fogel, izvršni direktor Booking.coma, zaključujući kako putovanje može biti usmjereno na opću dobrobit, a sami putnici pokazuju se kao današnji pokretači promjena, usvajajući održivije navike putovanja i tražeći odgovorna iskustva.
Bez sumnje, usred rastuće zabrinutosti zbog klime putnici su postali odgovorniji potrošači, od smještaja do izbora prijevoza. Naime, čak četiri od pet putnika tvrdi da mu je održivije putovanje važno, a namjeru putnici pretvaraju i u akcije te malim koracima nastoje pridonijeti održivijoj budućnosti. Štoviše, putnici često na odmoru nastoje donositi svjesne odluke koje nadilaze ove svakodnevne navike kojih se drže kad su u svojoj okolini. Više od tri četvrtine ispitanih je reklo i da gase svjetla i kućanske aparate u smještajnom objektu kad su odsutni. Primjerice, njih 67 posto isključi klima-uređaj u smještajnom objektu kad su odsutni, što je porast od 29 posto u odnosu na 2022., a 60 posto ponovo koristi isti ručnik više puta, što je porast od 25 posto u odnosu na lani. Osim toga, gotovo polovina ispitanika sada reciklira svoje smeće kada putuje (64 posto), oko 68 posto ispitanih pri kupnji koristi vrećice za višekratnu upotrebu, 58 posto nosi vlastitu bocu s vodom za višekratnu upotrebu… Također postoji konsenzus među putnicima o načelu »kupuj lokalno« dok su na odmoru, pa 43 posto njih daje prednost malim, neovisnim trgovinama.
Dvije trećine želi ostaviti mjesta koja posjećuju boljima nego što su ih zatekli, pa današnji putnici sve više prihvaćaju regenerativni pristup putovanju i traže odmor s maksimalnim pozitivnim učinkom, tražeći pritom vjerodostojno jamstvo prilikom rezervacije cijelog iskustva putovanja. Na primjer, putnici sada mogu jednostavno filtrirati svoje rezultate pretraživanja automobila za najam kako bi brzo pronašli potpuno električne i hibridne automobile u 111 zemalja za svoje sljedeće putovanje. Ili mogu odabrati jednu od više od 500.000 održivijih opcija za svoj sljedeći boravak, bez obzira na vrstu smještaja.
Travel life certifikat
Skoro dvije trećine njih osjećalo bi se bolje pri boravku u određenom smještajnom objektu kad bi znali da ima certifikat ili oznaku održivosti, dok 59 posto želi prilikom sljedeće rezervacije filtrirati opcije tražeći one s certifikatom održivosti. Kada je riječ o prijevozu, 43 posto sada planira svoje razgledavanje tako da mogu hodati, voziti bicikl ili koristiti javni prijevoz, dok čak 43 posto putuje izvan vrhunca sezone kako bi izbjegli prevelike gužve. Oba ova parametra porasla su za 10 posto u odnosu na 2022. godinu.
Kao odgovor na to, industrija putovanja mora se prilagoditi kako bi ispunila drukčija očekivanja ovih svjesnijih potrošača, kako bi zadovoljila trećinu koja je uvijek u potrazi za markama koje promiču održivost, kao i onih 69 posto koji su zainteresirani saznati više o tome zašto su određene opcije prepoznate kao održivije, poput ekološki prihvatljive LED rasvjete i toaleta s dvostrukim ispiranjem.
Budući da još uvijek svaki četvrti putnik ne vjeruje da su opcije putovanja označene kao održive doista održivije, industrija putovanja mora učiniti veliki napor kako bi pridobila povjerenje korisnika, zaključili su u Booking.com-u.
Govoreći o potražnji putnika za održivim putovanjima u Hrvatskoj, Tomislav Fain, predsjednik Udruženja hrvatskih putničkih agencija (UHPA) ukazao je kako je certificiranje u smjeru održivosti sve prisutnije među turističkim subjektima.
– Sve više kompanija u svoje poslovanje implementira razne Travel life ili slične projekte održivosti i samim time traže da to implementiraju i njihovi partneri na terenu.
UHPA je također certificirani Travel life certifikator te smo već odradili nekoliko radionica te su neke od naših članica na završnom koraku u tom procesu. I da, sve više partnera to traži, a samim time i turističke agencije idu u tom smjeru pa pretpostavljam i da je i klijentima sve bitnija održivost putovanja. Vjerujem da će u dogledno vrijeme to sve više zaživjeti, kazao je Fain.