snimio Davor Kovačević
"Slijedom navedenog, a s obzirom na to da je u konkretnom slučaju riječ o predreferendumskoj fazi postupka, da bi Ustavni sud intervenirao morale bi biti ispunjene naprijed navedene pretpostavke”, stoji u priopćenju Ustavnog suda.
ZAGREB – Ustavni sud u slučaju financiranja spotova o cjelovitoj mirovinskoj reformi nije našao osnove za postupanje jer je riječ o predreferendumskoj fazi postupka, iako je utvrdio da je medijska kampanja jednim dijelom motivirana referendumskom inicijativom i usmjerena uvjeravanju građana da bi podržavanjem inicijative doveli u pitanje one aspekte reforme koje Vlada smatra poželjnima ili neophodnima.
Ustavni sud napomenuo je pritom kako je u svojoj dosadašnjoj praksi izrazio stajalište prema kojem se iznimno ne isključuje mogućnost njegove intervencije i u predreferendumskoj fazi postupka, no da bi reagirao u toj fazi moralo bi doći do grubog kršenja pravila demokratske procedure, odnosno do takvog postupanja nadležnih vlasti koje faktično dokida ili ozbiljno narušava pravo građana na izjašnjavanje o potrebi da se zatraži raspisivanje referenduma.
“Slijedom navedenog, a s obzirom na to da je u konkretnom slučaju riječ o predreferendumskoj fazi postupka, da bi Ustavni sud intervenirao morale bi biti ispunjene naprijed navedene pretpostavke”, stoji u priopćenju Ustavnog suda.
ZAGREB – Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava ustvrdilo je u četvrtak da je odluka Ustavnog suda u vezi s njihovom promidžbenom kampanjom koja se provodi tijekom referendumske kampanje sindikata koji žele da se reforma ukine, potvrdila njihove tvrdnje da nisu grubo kršili pravila demokratske procedure ili narušavali pravo građana na izjašnjavanje.
“Na osnovu Priopćenja koje je danas poslao Ustavni sud jasno je izrečeno da Vlada Republike Hrvatske odnosno Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava korištenjem proračunskih sredstava ili na drugi način nisu grubo kršili pravila demokratske procedure ili narušavali pravo građana na izjašnjavanje o potrebi da se zatraži raspisivanje referenduma”, stoji u priopćenju ministarstva.
Ističu da je resorni ministar Marko Pavić to otpočetka tvrdio te da je naglašavao da je informativna kampanja o cjelovitoj mirovinskoj reformi kontinuirana i provodi se od listopada 2018. s ciljem informiranja sugrađana o cjelovitoj mirovinskoj reformi te je u potpunosti transparentna.
Ministar je, dodaje se, također naglašavao da je referendum demokratsko pravo koje Vlada podupire, ali smo isto tako, kao Vlada, dužni kontinuirano informirati svoje građane o reformama koje provodimo i što one donose.
“U predreferendumskoj fazi, odnosno u trenutku dok se ne zna hoće li biti referenduma Vlada je dužna informirati građane i o fiskalnim učincima sindikalne inicijative na državni proračun. To je potvrdio i predsjednik Ustavnog suda Miroslav Šeparović, kada je izjavio da je legitimno da Vlada svojim aktivnostima objašnjava do čega bi sindikalna aktivnost dovela te da Vlada ima pravo informirati građane i emitirati spotove plaćene javnim novcem jer u načelu i nema druge izvore sredstava nego proračunska”, navodi Ministarstvo u priopćenju.
Temeljem očitovanja o financiranju spotova o cjelovitoj mirovinskoj reformi koje je dobilo od Ministarstva rada i mirovinskog sustava, Ustavni sud je utvrdio da je medijska kampanja promoviranja cjelovite mirovinske reforme jednim dijelom motivirana referendumskom inicijativom i usmjerena uvjeravanju građana da bi podržavanjem inicijative doveli u pitanje one aspekte reforme koje Vlada smatra poželjnima ili neophodnima.
Nisu predočeni dokazi o kršenju pravila demokratske procedure
Ustavni sud navodi, međutim, da mu nisu predočeni nikakvi dokazi koji bi ukazivali na to da su Vlada, odnosno resorno Ministarstvo korištenjem proračunskih sredstava ili na drugi način grubo kršili pravila demokratske procedure, odnosno postupali na način koji faktično dokida iii ozbiljno narušava pravo građana na izjašnjavanje o potrebi da se zatraži raspisivanje referenduma, niti su se u vezi s time Ustavnom sudu obratili inicijatori referenduma.
Prema očitovanju Ministarstva, navodi Ustavni sud, da je medijska kampanja promoviranja reforme, koju Ministarstvo naziva informativnom, planirana u tri faze te je započela 17. listopada 2018. Treća faza, koja se sastoji od emitiranja spornog trećeg “spota” u programima javnih televizija započela je 26. travnja 2019. i traje do 10. svibnja 2019.
Za treću fazu kampanje, prema navodima Ministarstva, planirana su sredstva u iznosu od 1.056.267 kuna, dok su ukupno u 2018. i 2019. godini za kampanju utrošena sredstva u iznosu od 3.772.997 kuna, koja su osigurana u državnom proračunu na poziciji 3233, Prornidzba i informiranje, unutar aktivnosti A854006 -Administracija i upravljanje.