U projektu će sudjelovati učenici osmih razreda koji će u sklopu nastave fizike i informatike istraživati svjetlosno onečišćenje te promjenama svojih svakodnevnih navika aktivno sudjelovati u čuvaju okoliša
povezane vijesti
- Ovo su najbolji školski ekoprojekti: Prva nagrada ide u Hercegovac, druga u Rijeku, treća u Đurđevac
- Najbolji školski ekoprojekti. Učenje o održivom življenju kroz igru i rad učenika daje nadu u bolju budućnost
- Projekti osnaživanja ekološke svijesti i kulture: nastava izvan učionice ovdje je jako važna
Osnovna škola Žnjan-Pazdigrad iz Splita jedna je od odgojno-obrazovnih ustanova koja je na natječaju za školske ekoprojekte 2022. Novog lista i Ine odnijela jednu od nagrada, i to zahvaljujući ekoprojektu »Svjetlosno onečišćenje« s kojim je osvojila treću nagradu u iznosu od 3.000 kuna. Na natječaj su pristigle prijave iz svih hrvatskih krajeva, a Žnjanska je škola prijavila čak četiri projekta, jer, uz nagrađeni, bili su tu još i projekti »Vrt u malom«, »Reciklaža nije gnjavaža« i »Ekološki ured«. Projekt s kojim su osvojili nagradu istaknuo se kao manje naglašena tema svjetlosnog onečišćenja, a u sklopu njega učenici će istražiti kako svjetlosno onečišćenje utječe na zdravlje čovjeka te na biljni i životinjski svijet. Bavit će se i pitanjem zašto svjetlosno onečišćenje predstavlja ekonomsku i astronomsku ugrozu, kao i koje su posljedice svjetlosnog onečišćenja i kako ga smanjiti.
Printer i zemlja
Najavljujući da će dobivenu nagradu škola iskoristiti za kupnju pisača u boji pomoću kojeg će učenici ispisivati fotografije i izrađene plakate, voditeljica projekta, Martina Sule, kaže da će škola nabaviti i zemlju za sadnju kako bi u školskom dvorištu mogli zasaditi biljke koje će krasiti školski okoliš.
– Osnovna škola Žnjan-Pazdigrad s radom je počela 2017. i prva je »osmoljetka« izgrađena u Splitu od 1990. godine. Dugo smo čekali školu, ali vrijedilo je čekati jer smo dobili jednu od najsuvremenijih i najopremljenijih škola, i to ne samo u Hrvatskoj već i u ovom dijelu Europe. Nova škola u splitskom kvartu Žnjan, koji se postupno transformirao iz poljoprivrednog predgrađa u urbano stambeno naselje, nije projektirana samo kao mjesto edukacije već i kao središnji javni i rekreativni prostor u kojemu je zajednički punkt vidno izostajao. Tijekom vrlo kratkog vremena škola je zaživjela kao prostor zajedništva te značajno podigla društveni i urbani standard čitavom okruženju, pojašnjava Sule.
Dodajući da su ostali projekti s kojima su se prijavili na natječaj Novog lista i Ine projekti koje je škola do sada provodila, Sule navodi da su njihove voditeljice učiteljice Kristina Oreč, Josipa Strikić, Josipa Blažević, Dijana Zorić i Iva Krklec.
– I ove godine planirano je provesti ekoprojekte. Cilj nam je svojim aktivnostima ostvariti dobivanje zelene zastave i stjecanje statusa Ekoškole, otkriva splitska profesorica.
»Mračan« projekt
Projekt koji ona vodi, kaže, počinje kad se spusti mrak i palimo električnu rasvjetu.
– Tada počinje naš projekt, projekt svjetlosnog onečišćenja. Projekt planiramo provesti s učenicima osmih razreda naše škole tijekom mjeseca travnja i svibnja ove godine u sklopu nastave fizike koju predajem i informatike koju predaju profesorice Nataša Zvonar i Mira Matijašević. Projekt je planiran i za kurikulum naše škole za školsku godinu 2022./2023. Cilj ovog projekta je aktivno uključivanje mladih ljudi, naših učenika, u zaštitu okoliša. To želimo postići i poticanjem da promijene svoje svakodnevne navike i na taj način čuvaju okoliš, ističe Sule.
Na nastavi fizike krajem mjeseca travnja učenici se upoznaju s pojmovima svjetlosti, prirodnih i umjetnih izvora svjetlosti, tijelima koja propuštaju svjetlost i onima koja ih odbijaju. Tada će početi i njihova istraživanja o svjetlosnom onečišćenju tražeći odgovore zašto je živim bićima potrebna svjetlost, nastavit će se proučavanjem koje vrste rasvjete koristimo za rasvjetu prometnica i ulica te kako oni utječu na onečišćenje, a istraživat će i kako se država uključila u borbu protiv svjetlosnog onečišćenja, kao i ostatak svijeta te će se sve okončati zaključcima kako kao pojedinci možemo svakodnevno utjecati na smanjenu razinu svjetlosnog onečišćenja.
Izložba u svibnju
– Učenici će sudjelovati u ovom projektu pretražujući podatke na webu, stručnoj literaturi te redovito izvještavati profesoricu fizike o provedenim istraživanjima. Profesorica će izdvojiti najvažnije vezano za ovu temu i na temelju toga učenici će na satovima informatike napraviti prezentacije, plakate i videouratke te ih prezentirati na satovima fizike i zajedno s drugim učenicima diskutirati što kao pojedinci možemo napraviti u sprječavanju svjetlosnog onečišćenja, formirati osnovne smjernice kako oni, kao nositelji društva u budućnosti, kvalitetno mogu utjecati na kvalitetu života na Zemlji. Videouradci i prezentacije će biti objavljeni na web-stranici škole, a plakati o svjetlosnom onečišćenju bit će izloženi u atriju škole tijekom Dana škole, krajem svibnja, zaključuje Sule.