Potpredsjednik Vlade i ministar unutarnjih poslova Davor Božinović rekao je u Hrvatskom saboru da se izmjenama Zakona o sigurnosti prometa na cestama uvode kako bi se uredilo prometovanje potpuno automatiziranih vozila na našim cestama tj. vozila bez vozača.


Uvođenje takvih vozila ima za cilj povećati sigurnost u prometu te smanjiti broj poginulih i stradalih osoba na cestama, jer se procjenjuje kako je vodeći razlog izazivanja prometnih nesreća upravo ljudski faktor (umor, gubitak koncentracije, precjenjivanje vozačkih sposobnosti,i sl), naveo je.




Božinović je pojasnio da se izmjenama i dopunama tog zakona osigurava provedba uredbi EU u području automatizirane vožnje i vozila, te  se propisuju pravila koja takva vozila moraju poštivati sudjelujući u prometu na cestama.


Potpuno automatizirano vozilo mora poštivati sva prometna pravila i propise, a vlasnik mora voditi računa o sigurnosnim postavkama vozila kako se njegovim prometovanjem ne bi ugrozila sigurnost prometa.


Uz to, automatizirana vozila mogu prometovati samo na odobrenom području, pod uvjetom da je vlasnik vozila pravna osoba, da je vozilo registrirano na području Hrvatske te da je namijenjeno za obavljanje djelatnosti javnog prijevoza.


Vozilo bez vozača mora biti vidljivo obilježeno natpisima da se radi o potpuno automatiziranom vozilu, a sudionici u prometu ne smiju ometati prometovanje takvih vozila na cestama, jer im u suprotnom prijeti novčana kazna od 1000 do 5000 eura.


Predloženo je da za prekršaje počinjene potpuno automatiziranim vozilom bude odgovoran njegov vlasnik, osim za prekršaje koji su proizašli iz radnji osoba koje su neovlašteno postupale s vozilom bez vozača. Iznimno, odgovarat će druga osoba ako je prekršaj proizašao iz skrivljene radnje te osobe, rekao je Božinović.


Orešković: Zakon ne rješava pitanje odgovornosti za nastalu štetu


Pozdravivši tehnološki iskorak Dalija Orešković (Klub HSS-a, GLAS-a i DOSiP-a) rekla je da nam taj zakon treba, ali da ne rješava sva pitanja koja bi trebao riješiti.


“Ovim zakonom prvenstveno se  rješavaju formalno-pravne pretpostavke da se potpuna automatizirana vozila puste u testnu fazu i da sudjeluju u prometu. Međutim, nije na jasan i nedvosmislen način odgovoreno na pitanje – ako dođe do sudara i štete, tko je kriv i od koga će građani potraživati naknadu bilo da se radi o tjelesnoj ozlijedi ili šteti na imovini”, rekla je.


Upitala je hoće li građani u tom slučaju potraživati naknadu od proizvođača, vlasnika vozila ili od operateru na daljinu.


I SDP-ova Sabina Glasovac smatra da bi uz ovaj zakon, koji pokriva područje sigurnosti, trebalo pristupiti i paketu drugih zakona poput izmjena Zakona o cestovnom prometu koji regulira usluge taksi prijevoza, zakonskoj regulaciji osiguranja, zaštite osobnih podataka, nadoknada šteta, kibernetičke sigurnosti ali i izmjena Kaznenog zakona.


Upozorila je i kako je mnogo kritika i zabrinutosti usmjereno na račun programa razvoja robotaksija tvrtke Rimac jer za razvoj tog projekata usmjeren ogroman javni novac, inicijalni rok isporuke je probijen a na predstavljanju unutarnjeg i vanjskog dizajna robotaksija, održanog ove godine, on nije uspio odgovoriti zahtjevima autonomne vožnje.


Marijana Puljak (klub Centra i Nezavisne platforme Sjevera) pozdravila je uvođenje autonomnih vozila poručivši da je tehnološki napredak neizbježan te da će autonomna vozila  uskoro biti na cestama htjeli mi to ili ne.


No, i ona kaže da se ne mogu ignorirati problemi koji se vežu uz projekt tzv. Rimčevog robotaksija koji je dobio značajna sredstva iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO).