Žrtve kriminala

Trojicu hrvatskih pomoraca u stranim zatvorima vezuje isti brodar. Bavio se – trgovinom ljudima

Marinko Glavan

Ilustracija Reuters

Ilustracija Reuters

Neutemeljeno optužene Ivana Furčića (u zatvoru u Libiji) te Nikolu Tolja i Ernesta Pekara (u španjolskom zatvoru) povezuje isti brodar, ranije povezivan s brojnim kriminalnim radnjama, poput trgovine ljudima, otkrio je hrvatski koordinator ITF-a Romano Perić



Slučajevi hrvatskih pomoraca Ivana Furčića, koji je već dvije godine u zatvoru u Libiji pod optužbom za krijumčarenje nafte, te Nikole Tolje i Ernesta Pekara, zatvorenih u španjolskom Cadizu uhićenih pod otpužbom za šverc cigareta, međusobno su povezani, a povezuje ih isti brodar, ranije povezivan s brojnim kriminalnim radnjama poput trgovine ljudima, otkrio je hrvatski Koordinator inspektora ITF-a (Međunarodne federacije transportnih radnika) Romano Perić, ujedno i voditelj Ureda Sindikata pomoraca Hrvatske u Dubrovniku.


Glavni tajnik Sindikata Neven Melvan u telefonskom razgovoru nije želio navesti točne podatke o brodaru, budući da se cijeli slučaj još istražuje.


– Podaci o vlasnicima i naziv mijenjali su se doslovno iz mjeseca u mjesec, što samo po sebi pokazuje o kakvoj je kompaniji riječ. Kada istražimo sve do kraja, podatke ćemo objaviti, ali i dostaviti nadležnim tijelima, kao i odvjetnicima zatočenih pomoraca – rekao je Melvan.


Sporne cigarete 




Uhićenja Tolje i Pekara u Španjolskoj, te Furčića u Libiji, odigrala su se pod, u najmanju ruku, čudnim okolnostima. Tolja, inače iz Dubrovnika, i Pekar iz Rijeke plovili su na tegljaču »Eisvogel« talijanske kompanije Lucatelli koji je teglio brod »Falkvaag«, na kojemu nije bilo posade, a trebao je otići u rezalište. Španjolske vlasti na »Flakvaagu« su pronašle cigarete u vrijednosti od čak dvanaest milijuna eura, te za to optužile i uhitile cijelu posadu tegljača, zajedno s Toljom i Pekarom, u lipnju prošle godine, otkad čekaju početak suđenja.



Pokušali smo saznati preko koje su agencije za posredovanje u zapošljavanju pomoraca ukrcana trojica zatočenih pomoraca, ali bezuspješno. Neslužbeno saznajemo tek kako je Furčić bio ukrcan preko jednog ilegalnog posrednika iz Rijeke.



Još je gora situacija u kojoj se nalazi Ivan Furčić. On je plovio kao prvi časnik na brodu »Sovereign M«, koji je ipred obale Libije prije dvije godine zaustavila jedna od tamošnjih policija. Furčića i ostalih pet članova posade uhitili su pod optužbom za krijumčarenje nafte, a zbog političke situacije u toj zemlji još im nije počelo suđenje, a ne zna se ni kada će početi, niti u kakvim uvjetima su zatočeni pomorci, iako je dobra vijest da je njihov tamošnji odvjetnik uspio ishodovati da ih se prebaci u Tripoli, gdje su koliko-toliko sigurniji.


Perić je, kaže, do saznanja da je isti brodar bio upleten u oba slučaja došao na Mediteranskoj konferenciji ITF-a, u razgovoru s kolegama inspektorima iz drugih zemalja, koji isto tako sudjeluju u istragama vezanim za kriminalizaciju pomoraca.



Kriminalizacija pomoraca gorući je problem svjetskog pomorstva, koji već dulje vrijeme pokušavaju riješiti sve krovne organizacije pomorskih sindikata i udruženja, kao i međunarodna tijela u pomorstvu. Nerijetko su i hrvatski pomorci pod posve neutemeljenim optužbama bili zatvarani po svjetskim lukama, a najpoznatiji je bio slučaj dubrovačkog kapetana Kriste Laptala, otpuženog u Grčkoj, a kasnije i oslobođenog svih optužbi za krijumčarenje kokaina. U Panami su, također pod optužbama za šverc kokaina, koje su se kasnije pokazale potpuno neutemeljenima, bili zatvoreni riječki pomorci Loris Šubat i Duško Tanurdžić. Prošle godine dvojica također riječkih pomoraca, Duško Jelača i Vanja Maričić, provela su tri mjeseca u pritvoru u Angoli, pod neutemeljenim otpužbama za krađu brodskog goriva.



Prljava rabota 


– U razgovoru s inspektorom Paulom Falzonom s Malte pokušao sam doznati nešto više o brodu »Falkvaag«, na kojemu su zaplijenjene cigarete u vrijednosti od 12 milijuna eura, a teglio ga je »Eisvogel«, na kojemu su bili naši pomorci Tolja i Pekar. Saznao sam da je taj brod, kojemu je ovo zapravo bilo posljednje putovanje prije odlaska u rezalište, bio ranije uključen u trgovanje ljudima i krijumčarenje izbjeglica iz Libije i Sirije u Italiju, a vlasnik tog broda bio je i u najmu broda »Sovereign M«, u trenutku kada su ga zaustavili pripadnici jedne od libijskih milicija – rekao je Perić.


Što će ovo otkriće značiti u postupcima oslobađanja naših pomoraca, na čemu Sindikat pomoraca i ITF rade od početka oba slučaja, tek će se vidjeti, ističe glavni tajnik Sindikata Melvan, te naglašava kako su očito u oba slučaja pomorci žrtve kriminalnih organizacija.


– Oni su doslovce žrtve kriminalnih organizacija koje ih, bez njihovog znanja, koriste za svoju prljavu krijumčarsku rabotu. Pogledajmo slučaj Tolje i Pekara. Pomorac na tegljaču niti zna, niti može birati koji će brod tegliti, već to određuje kompanija. Ako je kompanija izdala nalog da tegle brod na kojemu su otkrivene krijumčarene cigarete, onda krivac može biti ili netko u kompaniji, ili naručitelj teglja, odnosno vlasnik tegljenog broda. Ni u kom slučaju pomorci nisu mogli utjecati na to koji će brod tegliti, niti znati što je u njemu. Tragično je, međutim, da se pravosudni sustavi diljem svijeta u takvim slučajevima okomljuju na pomorce, samo zbog toga što su im oni jedini dostupni. Doslovce ih uzimaju kao taoce, dok se ne rasplete situacija. Oni završe u zatvoru, a vlasnici sjede daleko izvan dosega – kaže Melvan.