![Foto D. Kovačević](https://www.novilist.hr/wp-content/uploads/2020/06/Tesko-nama-s-Konzumom-jos-teze-bez-njega-Nema-izracuna-sto-bi-za-Hrvatsku-znacio-pad-Agrokora-717x478.jpg)
Foto D. Kovačević
Kad pogledam koliko mi duguju, najradije bi ga sravnio sa zemljom, a kad se sjetim kako u strane lance u Hrvatskoj naša roba nema ulaza prvi bih ga branio, jada se jedan dobavljač
Iako se analitičari, pa i političari natječu u oslikavanju najcrnjeg scenarija u slučaju raspada Agrokora nitko zapravo nema precizan izračun što bi za hrvatsko gospodarstvo značio pad te kompanije. Spominju se tek procjene da bi nekontrolirani raspad tog sustava vratio Hrvatsku u recesiju, licitira se da bi bila ugrožena egzistencija 150 tisuća obitelji, opstanak stotina tvrtki, a u konačnici prijeti i raspad državnog proračuna, jer svi spomenuti ne bi više bili u stanju plaćati porez.
Na pitanje kako je onda Agrokor postao to što jest i kako se su svi uključeni u poslovanje s tom kompanijom dopustili da tvrtka, koja može izazvati lančanu eksploziju i potop domaćeg gospodarstva, pretvori domaće gospodarstvo u svog taoca, svi imaju samo jedan odgovor – država. Iako će se vjerojatno odnos vlasnika Agrokora Ivice Todorića i hrvatske države od njene samostalnosti do danas analizirati još godinama, nije nezanimljiv pogled ni na to kako su ostale kompanije, velike za hrvatske prilike, dopustile da da ih Agrokor dovede u situaciju da njihova stabilnost ovisi, u ovom trenutku, puno više o njemu nego o njima i njihovim poslovnim odlukama.
I na to svi naši sugovornici, predstavnici velikih dobavljača imaju samo jedan odgovor – Konzum.
Za njih je unatoč vrijednosti Jamnice, Leda, Zvijezde ili Belja, Konzum središnja točka u priči o Agrokoru, pa bi se njihove reakcije mogle svesti pod jednu zajedničku.
Ima neka pjesma koja kaže…
Na pitanje kako su onda domaće kompanije držale glavu iznad vode i koliko ih pritišću kratkoročni krediti kojima su popravljali svoju likvidnost, izbjegavaju odgovarati konkretnim brojkama, ali opet većina njih ističe da ih je dobrim dijelom spašavao izvoz i činjenica da im inozemni partneri uglavnom redovito plaćaju.
Mnoge zasad spašava priliv iz izvoza
Možda se asu zbilja Konzumu mogli gledati kroz prste, jer su ,primjerice, i Kraš, i Saponia, pa i Podravka i njezin Belupo mogli računati na prihode s inozemnih tržišta. Tako je u prošloj godini čak 48,7 posto prihoda Kraša došlo iz izvoza, a prodaja se povećala u Saudijskoj Arabiji, Sjedinjenim američkim državama i Kanadi, ali i u europskim zemljama poput Austrije, Mađarske, Njemačke, Švedske, Slovačke, Švicarske.
Gotovo isti postotak svoje prodaje u inozemstvu ostvaruje i Saponia, a Podravkina farmaceutska tvrtka Belupo na inozemnim tržištima ubere čak 60 posto svojih prihoda.
Iako su za tvrke poput Dukata i Vindije ipak primarna domaća tržišta, jer primjerice Dukat na inozemnim tržištima ostvaruje oko 15 posto proizvodnje te tvrtke, ipak nastoje, posebice u regiji, naći nova tržišta za svoje proizvode. Tako je Vindija u Srbiji, BiH i Makedoniji otvorila i svoje tvornice, komercijalne poslovnice i maloprodajne trgovine, a raste njezin izvoz i na tržište EU. Uspjele su ući i u maloprodajne lance u inozemnom vlasništvu u Hrvatskoj.