Hrvatska je u Italiji prepoznata kao destinacija s velikim brojem otoka, razvedenom obalom, razvijenim nautičkim turizmom, kao zemlja u kojoj svaki gost može pronaći kutak za sebe, odnosno može se distancirati što je izuzetno važno u doba pandemije. Na nama je da očekivanja ne iznevjerimo, poručila je direktorica milanskog Predstavništva HTZ-a Viviana Vukelić
povezane vijesti
Uvodi se COVID-putovnica vrijedna 53 milijarde eura! Pisali su tako ovog tjedna brojni talijanski mediji nakon najava vlade kako će od sutra, 16. svibnja, Italija uvesti svoju »zelenu putovnicu«, dakle ranije nego se očekuje da će zaživjeti i ona na razini Europske unije.
Kao i neke druge zemlje, Talijani su odlučili ne čekati, već krenuti u spašavanje turističke sezone s obzirom na to da je pandemija COVID-19 desetkovala turistički sektor ove turističke velesile. Podaci ISNART-Unioncamere, Talijanskog instituta za turizam, pokazuju da je ova zemlja lani izgubila 53 milijardi eura prihoda od turizma, a u prva tri mjeseca ove godine taj se pad nastavio pa je, s obzirom na to da Talijani imaju jak skijaški turizam, zimski turistički prihod pao za još nekih osam milijardi eura. Za usporedbu, Hrvatska je u rekordnoj 2019. imala oko 10 milijardi eura turističkog prihoda od stranih gostiju, dok je on lani pao za 5,7 milijardi eura.
Riječka šansa
I u Hrvatskoj se očekuje popuštanje ograničenja na talijanskoj granici što bi trebalo dovesti i veći broj talijanskih gostiju koji velikim dijelom u Hrvatsku dolaze u vlastitom aranžmanu, a samo se manji dio odnosi na organizirane dolaske. Naravno, Italija je sama po sebi turistička velesila koja se željno želi vratiti u igru, a u tome računaju i na domaće goste da ostanu u vlastitoj zemlji na odmoru. O najavama za sezonu bilo je govora i ovog tjedna na jednom od najznačajnijih talijanskih turističkih sajmova Borsa internazionale tourismo (BIT) koji je prvi put održan virtualno. Ondje su domaću turističku ponudu predstavljali Predstavništvo Hrvatske turističke zajednice (HTZ) i Turistička zajednica (TZ) Kvarnera. Da podsjetimo, na lanjskom je BIT-u održano i vrlo posjećeno predstavljanje Rijeke kao Europske prijestolnice kulture, Rijeka je bila u doista mnogobrojnim jakim talijanskim medijima i da nije bilo pandemije, sigurno bi privukla velik broj talijanskih gostiju. No, stvari su se stubokom promijenile.
Predstavništvo HTZ-a u Milanu vodi Riječanka Viviana Vukelić koja, opisujući trenutno situaciju, pojašnjava kako se od početka studenog ondje živi pod policijskim satom od 22 do 5 sati, a i dalje se na otvorenom nose maske jer je to obaveza u Italiji. Što pokazuje da je Hrvatska zapravo imala i prilično liberalne mjere.
Lani je u Hrvatsku s tržišta Italije ostvareno više od 248 tisuća dolazaka, što je 21 posto prometa iz 2019. godine te 1,47 milijuna noćenja, odnosno 27 posto prometa iz 2019.
– Pritom je najviše noćenja ostvareno u Istri, na Kvarneru te u Zadarskoj županiji, a gledajući po vrsti smještaja najviše je noćenja ostvareno u privatnom smještaju, kampovima i hotelima. Riječ je o dobrim rezultatima s obzirom na to da je tržište Italije bilo snažno pogođeno pandemijom, a prisutna je bila i snažna kampanja koja je za cilj imala poticanje putovanja Talijana u vlastitoj zemlji, kazala je Vukelić dodajući kako se iz kontakata s partnerima na BIT-u, ali i ostalih radionica, kao i u komunikaciji sa samim Talijanima, vidi kako interesa za Hrvatskom ima.
– Najveći se interes iskazuje za nautiku, kampove, zdravstveni turizam, otoke, ali i regije kao što su Istra, Kvarner, Zagreb i Dalmacija. Vezano za projekt EPK, on je za Rijeku bio sjajna prilika da se ova destinacija istakne kao privlačna europska destinacija bogate i atraktivne ponude, dok je za Hrvatsku ovaj projekt bio odličan povod za dodatnom promidžbom kulturnog turizma. U Predstavništvu smo kroz 2019. i početak 2020. odradili velik dio promidžbe koji je bio usmjeren na Rijeku i EPK. Nažalost, dogodila se pandemija, ali vjerujem da će Rijeka nastaviti u smjeru turističkog pozicioniranja kao urbana city-break destinacija, posebno u dijelu kulturnog, poslovnog i zdravstvenog turizma. Inače, Hrvatska je u Italiji prepoznata kao destinacija s velikim brojem otoka, razvedenom obalom, razvijenim nautičkim turizmom, kao zemlja u kojoj svaki gost može pronaći kutak za sebe, odnosno može se distancirati što je izuzetno važno u doba pandemije. Na nama je da očekivanja ne iznevjerimo te da ih opravdamo u smislu da budemo svi odgovorni i zajednički pridonesemo realizaciji ove izazovne turističke sezone, poručila je direktorica milanskog Predstavništva HTZ-a.
Intenzivne kampanje
Na pitanje koje se trenutno sve promotivne aktivnosti provode, kazala je kako se u kontinuitetu komuniciraju aktivnosti, aktualno stanje vezano za turizam i vijesti iz turističkog sektora, a velik broj eminentnih talijanskih medija poput La Repubblice, La Stampe, Anse, Si viaggia i drugi, objavljuju što poduzima Hrvatska za pripremu sezone što je vrlo dobro prihvaćeno. Također i stručni turistički mediji, koji prate talijanski sektor, poput TTG Italia, Travelquotidiano, Trend, Turismo attualita’, posvećuju posebnu pozornost pripremi sezone u Hrvatskoj.
– U medijima se izuzetno cijene napori hrvatske strane da učini sve potrebno za kvalitetnu pripremu nadolazeće sezone i to od uvođenja dodatnih punktova za testiranje na koronavirus, promidžbu zemlje, cijepljenje turističkih radnika, inicijativu COVID free otoci, ali se posebno spominje projekt Safe stay in Croatia i njegova edukacijska uloga, kako za domaće, tako i za strane turiste. Sama činjenica da u Hrvatskoj nema policijskog sata, da su mjere relaksiranije, a da posebnu brigu posvećujemo poštovanjima protokola i epidemioloških mjera, prilika je stranim turistima da se u Hrvatskoj odmore bez ograničenja. Inače, talijanski mediji ovih dana navode kako su sve mediteranske zemlje usredotočene na potvrde o cijepljenju i COVID free otoke, a najnovijom odlukom talijanske Vlade produljen je policijski sat do 31. srpnja uz mogućnost izmjena ovisno o epidemiološkoj situaciji. No, ovih će dana biti poznata nova odluka oko izmjene satnica za policijski sat čemu se svi nadaju, dodala je Vukelić.
U predstavništvu, naime, kroz razne virtualne susrete za turističke agente naglasak stavljaju, ne samo na ljepote i motive dolazaka u Hrvatsku, već na informiranje, kao i na sve mjere koje se provode za siguran boravak na destinaciji s posebnim naglaskom na nacionalnu oznaku sigurnosti Safe Stay in Croatia. Vijest o ovom projektu je, kaže direktorica milanskog predstavništva, vrlo dobro odjeknula u medijima što se vidi po objavama u najčitanijim medijima te je Hrvatska kao Covid free zemlja, uz Španjolsku i Grčku, navedena kao primjer dobre prakse. Dodatno, predstavništvo je odradilo i prezentacije turističke ponude Kvarnera, Istre, Zadarske županije, a u svibnju slijedi Grad Zagreb. Isto tako turističku ponudu će s Jadrolinijom predstaviti na sajmu turizma BMT u Napoliju, od 18. do 20. lipnja. To će biti prvi sajam na jugu Italije u prisutnosti publike od pojave pandemije. U lipnju, također, slijedi provedba glavne brend i pozivne kampanje koja će obuhvatiti naznačajnije lokalne, nacionalne i specijalizirane medije.
Bonus za odmor
Govoreći o situaciji u talijanskom turističkom sektoru, te tome kako sami Talijani žele privući goste, direktorica milanskog Predstavništva HTZ-a kazala je kako su primarna tržišta za Italiju SAD, Kina, Rusija i slično, a upravo tih turista više od godinu dana nema u Italiji.
– Ministar turizma Italije Massimo Garavaglia smatra kako je bitno požuriti s otvaranjem turističkih kretanja u Italiji, što je i najavljeno od 15. svibnja. Italija je prošle godine izgubila 28 milijardi eura samo zbog manjka stranih turista, odnosno više od 1,5 posto BDP-a. Inače, SAD i Velika Britanija za Italiju predstavljaju više od 30 posto od ukupnih dolazaka stranih turista, a radi se o turistima visoke platežne moći. Kao i u svim zemljama, i talijanska Vlada poziva svoje stanovnike da godišnji odmor provedu u Italiji. Bonus za godišnji odmor je u Italiji produžen za dodatnih šest mjeseci te će vrijediti do 30. lipnja 2022. Radi se o vaučerima maksimalnog iznosa do 500 eura ovisno o broju članova obitelji i ekonomskoj situaciji.
– Novost ove godine je da će se moći iskoristiti i u agencijama te neće biti potrebno potrošiti cijeli iznos odjednom. Ova odluka rezultat je činjenice da je od 2,6 milijardi izdvojenih eura, potrošeno samo 820 milijuna, pojasnila je Vukelić te dodala i kako je talijansko Ministarstvo turizma, primjerice, od 7. svibnja pokrenulo kampanju na privatnoj televiziji Mediaset. Poznati voditelji ove televizije selfijem iz određene destinacije pozivaju Talijane da odmor provedu u svojoj zemlji i tako podrže sektor.
Bliski i sigurni
Hrvatska i kroz svoju diplomatsku mrežu ove godine prije svega promovira sigurnost destinacije. Jasen Mesić, veleposlanik Republike Hrvatske u Rimu, kazao je kako Hrvatska kao turistička destinacija na talijanskom tržištu uživa status bliske i sigurne destinacije, ekološki očuvane destinacije, ima dobar odnos cijene i kvalitete, čisto more, očuvanu kulturnu i prirodnu baštinu, odličnu enogastronomsku ponudu te je idealna destinacija za nautičare.
– Talijani su naši tradicionalni gosti. Tradicionalno su to turisti iz regije Friuli, Veneto, Emilia Romagna, Lombardia, Piemonte, Marche i Lazio. Vjerojatnije je da će ove godine u Hrvatsku dolaziti turisti iz geografski bližih regija ili oni koji imaju najavljene avionske linije, pri čemu treba istaknuti da je dobro odjeknula najava Ryanaira o uvođenju novih linija, kazao je Mesić. Kaže kako valja imati na umu da i ove godine turizam ovisi o dobroj epidemiološkoj situaciji, razini procijepljenosti i percepciji sigurnosti destinacije. Pojašnjavajući ograničenja koja su na snazi u Italiji, u Veleposlanstvu u Rimu, naveli su kako do 15. svibnja sve osobe koje su boravile u zemljama kategorije C moraju pri ulazu u Italiju predočiti negativan antigenski ili PCR test ne stariji od 48 sati te se podvrgnuti karanteni 5 dana, a nakon toga potrebno je ponoviti test. Prema najavama, od 15. svibnja bit će ukinuta obveza karantene, a za ulazak će se priznavati osim negativnog testa i potvrda o cijepljenju ili preboljenom COVID-19 u posljednjih šest mjeseci. Ova pravila vrijedit će kako za strane turiste, odnosno zemlje EU-a, šengenskog prostora te UK i Izrael, tako i za Talijane koji se vraćaju s odmora u inozemstvu.
– Ako se obveza karantene ukine 15. svibnja, taj datum mogao bi se smatrati početkom otvaranja Italije za turiste. Talijanska vlada najavljuje kako će ovi uvjeti ulaska vrijediti za sve zemlje koje će imati povoljnu epidemiološku situaciju i visoke stope procijepljenosti, kaže Mesić, dodajući kako valja imati na umu da Rim ima velik broj turista iz dalekih destinacija poput Japana, odnosno SAD-a.
– I to je jedan od razloga zašto se Italija zalaže za usklađenost europske zelene propusnice sa sustavima koji će biti uvedeni izvan EU-a, zaključio je hrvatski veleposlanik u Rimu.
Vole putovati automobilima
Većina Talijana u Hrvatsku dolazi vlastitim automobilom, međutim važne su i avio i brodske linije. Na pitanje kakve su po tom pitanju ove godine najave, Viviana Vukelić, istakla je kako je jedan od naših najvećih aduta svakako dostupnost i blizina destinacije. – Talijani vole putovati autom i tu su Istra i Kvarner posebno u prednosti. Prije pandemije, prema podacima talijanskog zavoda za statistiku, Talijani su najviše putovali autom, i to njih gotovo 60 posto, oko 20 posto zrakoplovom, desetak posto vlakom, a manje od četiri posto autobusom te brodom. Mogu reći da ima najava za brodske i aviolinije za sezonu 2021. U glavnoj sezoni za Hrvatsku će iz Italije letjeti Croatia Airlines, Vueling, Volotea, Ryanair, Easylet, a tu su i brodari Jadrolinija, SNAV, Gomo viaggi, kazala je direktorica milanskog Predstavništva HTZ-a.
»Sramežljiva« potražnja za istarsku obalu i Kvarner
Aurora Viaggi, turoperator sa sjedištem u Trstu, prisutan je na talijanskom tržištu od 1963. godine. Vera Kermez, direktorica ove agencije, kazala nam je kako je Hrvatska za ovu tvrtku uvijek bila jedno od najvažnijih odredišta i uvijek je prisutna u planiranju grupnih putovanja, ali i ponuda za individualce. – U dobrim smo poslovnim odnosima s brojnim lokalnim agencijama, hotelima i općenito turističkim objektima. Zahvaljujući izvrsnoj suradnji s njima, zajedno smo se suočili s teškim razdobljem pandemije i spremni smo za turističku sezonu koja je sada pred nama. Posljednjih tjedana bilježimo »sramežljivu« potražnju među gostima, posebno za istarsku obalu i regiju Kvarnera. Sam Kvarner je odredište koje najviše nudimo zahvaljujući našem znanju i iskustvu stečenom tijekom godina. A isto tako jer mislim da je Kvarner idealna destinacija za talijanskog turista zahvaljujući svojoj kombinaciji boravka na moru, uživanja u izletima u prirodu kao i zdrave klime tijekom cijele godine, kazala je Kermez. Pojasnila je kako talijanski kupci trenutno još uvijek oklijevaju s rezervacijama zbog karantene koja je trenutno potrebna po povratku s odmora. Isto tako istakla je kako je tijekom svog nedavnog posjeta regiji Kvarner naišla na sam veliku ozbiljnost u poštovanju protokola koje su usvojili smještajni objekti.
– To je upravo ono što zahtijevaju kupci. Iz tog razloga sam uvjerena da Kvarner udovoljava svim zahtjevima i spreman je dočekati talijanske goste, zaključila je Kermez. Da je Sjeverni Jadran oduvijek bio vrlo zanimljiv talijanskim turistima, potvrdila je i Viviana Vukelić. – Talijanski gosti vole dolaziti na Kvarner i u Istru jer se tu osjećaju sigurno, gastronomska ponuda je odlična, primjećuju i cijene nova ulaganja, imaju mogućnost bavljenja sportom zbog kvalitetne outdoor ponude, a možemo dodati i gostoljubivost domaćina te znanje talijanskog jezika što je Talijanima izuzetno važno, dodala je Vukelić.
Diplomacija sudjeluje u pripremi sezone
Govoreći o tome na koji način diplomatska mreža u Italiji pomaže u pripremi sezone u Veleposlanstvu u Rimu kazali su kako pružaju svu potporu HTZ-u pri njihovim aktivnostima te veleposlanik sudjeluje na svim sajmovima i većim događanjima HTZ-a. Jedan od poslova diplomatske mreže je i davanje informacija o uvjetima o ulasku u Hrvatsku pri čemu svi naglašavaju inicijative nadležnih tijela za pružanje sigurnog odmora. Na svim događanjima u organizaciji veleposlanstva, a koja je, jasno, epidemiološka kriza ipak ograničila, promoviraju se i hrvatske kulturne i prirodne baštine kao i gastronomska ponuda, te distribuiraju promotivni turistički materijali. U promociju hrvatskog turizma redovito uključuju i udruge Hrvata u Italiji, kao i mrežu počasnih konzulata.
Lakše u Grčku nego putovati po Italiji
Najave popuštanja mjera i ograničenja oko prelaska granice, ipak su donijele optimizma i u talijanski turistički sektor u kojem su jako stradali hotelijeri. Prema informacijama talijanskog hotelskog udruženja Federalberghi, hotelijeri su lani imali pad prometa od 85 posto, za neke hotele, primjerice u Milanu, Rimu i Firenzi on je bio čak 100 posto, s obzirom na to da su zatvoreni od ožujka i još uvijek nisu otvorili svoja vrata. Ljetovališni hoteli nekako su radili prošlog ljeta, pa se u udruženju nadaju da će i ovoga. Ipak, trenutno talijanske hotelijere više muči što Talijani, čini se, lakše mogu u Grčku nego putovati po Italiji te nedostatak stranih gostiju koji u ovoj svjetskoj turističkoj destinaciji, čine velik dio kolača.
Tako je, primjerice, za »Roma daily« Giuseppe Roscioli, potpredsjednik Federalberghija, kazao kako će mnogo ovisiti o povratku stranih gostiju. »Strani dolasci su i dalje upitni, nema letova, postoji karantena, nema putovnice za cijepljene. Talijani, međutim, odlaze u inozemstvo jer je Vlada smatrala potrebnim dopustiti im da odu na odmor u Španjolsku i Grčku, ali ne i u Palermo«, kazao je ovog tjedna talijanski hotelijer. Barnabo Bocca, predsjednik udruženja Federalberghi, kazao je prije desetak dana, pak, kako Firenca i Rim te kako ne može razumjeti kako Grčka od sredine svibnja dopušta ulazak cijepljenim strancima ili s negativnim testom. »Dok Grčka i Španjolska brane turistički sektor koji je vrlo važan za BDP, trebali bismo učiniti isto. Njemačka ne živi od turizma. Njihova glavna prednost je proizvodni sektor i zapravo su ga branili i nikada ga nisu zatvorili. Mi, s druge strane žrtvujemo svoj najbolji gospodarski sektor svojim dvjema konkurentima, a to su Grčka i Španjolska«, ukazivao je Bocca. Samim time, najava talijanske zelene propusnice, koja bi, kako su poručili iz talijanske Vlade, trebala omogućiti konkurentnost Italije je naišla na veliko odobravanje.