Polidor Family Camping Resort je mali obiteljski kamp s četiri zvjezdice smješten u mjestu Funtana u Istri / Foto POLIDOR
Najave jesu nešto ispod očekivanja, međutim, s obzirom na to da je kampingu lanjska sezona bila najbolja godina uopće, ne radi se o nekom ozbiljnijem poremećaju, kaže Adriano Palman
povezane vijesti
- Glavina poručio malim iznajmljivačima: “Sustav privatnog smještaja je neodrživ, ima svega 58 dana popunjenosti”
- Tripadvisor analizirao konkurentnost ponude na Mediteranu, zanimljivo je da nas korisnici ne vide kao preskupu zemlju
- Ličko-senjskoj županiji posebno priznanje i nagrada “Hrvatska, prirodno tvoja”
Hrvatski kampovi lani su imali najbolju turističku godinu uopće. Kamping se tako i ne treba uspoređivati s prijepandemijskom 2019. jer je lani na valu dobrih trendova srušio sve rekorde.
COVID-19 je “pogurao” interes za kampiranjem te su tako mnogi gosti ustvari u novim okolnostima otkrili kampiranje kao način odmora, a paralelno se jača svijest o održivosti i ekološki prihvatljivijem odmoru, u čemu kampovi itekako imaju što za reći.
Hrvatski kampovi na ovogodišnjoj su listi najvećeg europskog autokluba, njemačkog ADAC-a, ponovo drugi po kvaliteti u Europi, što dokazuje koliko se posljednjih godina ulagalo u ponudu. Doduše, u prosjeku su na listi najskuplji.
Ova sezona počela je dosta kišno, međutim, prema podacima Kamping udruženja Hrvatske (KUH), do kraja lipnja, točnije do 25. lipnja, kampovi i dalje drže rezultat bolji nego lanjske rekordne godine.
Adriano Palman, direktor KUH-a, pojasnio je kako su kampovi u ovom razdoblju ostvarili osam posto više noćenja nego lani, odnosno čak 23 posto više nego 2019.
– Nažalost u lipnju, u odnosu na lani, imamo manji minus od nekih tri posto, čemu je razlog rupa u drugoj polovici lipnja, a koja će se nastaviti i u prvu polovicu srpnja.
Moramo uzeti u obzir da u Njemačkoj, koja nam je glavno emitivno tržište, školske ferije počinju od sredine srpnja nadalje, ovisno o saveznoj pokrajini, rekao je direktor KUH-a, dodajući kako u strukturi tržišta nema nekih većih promjena.
Uz Njemačku koja je za hrvatski kamping najjače tržište, tu su i Austrija, Slovenija i Nizozemska. U pandemiji se, dodao je, dogodio pomak u smislu da je promet s talijanskog tržišta dodatno pao tako da su Italiju “preskočile” Češka i Poljska.
Gosti iz ovih zemalja tako su počeli otkrivati kampiranje, a i porasla im je i kupovna moć pa biraju kvalitetniju ponudu i sve više dolaze na Sjeverni Jadran gdje je veća koncentracija kvalitetnih kamping objekata. Palman je isto tako dodao kako domaće tržište čini nekih tri posto udjela u kampingu.
Istra, pa Kvarner
Zanimljivo je kako je pandemija na neki način Hrvatima otkrila kamping pa su u pandemijskim okolnostima neki kampovi koji su bili otvoreni cijelu zimu, u zimskom periodu povoljnih cijena imali samo domaće goste i dobro radili.
No u globalu domaće tržište ima mali udio u ukupnom prometu, a i kamping je cjenovno u špici cjenovno u višem rangu ponude te je iluzorno očekivati da će se taj udio drastično povećati. A ovogodišnja špica sezone i u kampovima je ove godine nešto neizvjesnija nego lanjska.
Naši kampovi su izvorni, zaista stopljeni s prirodomOvog tjedna u Zaton Holiday Resortu održan je F.I.C.C. Svjetski kamping festival (F.I.C.C. World Camping Festival) na kojem je sudjelovalo oko 700 sudionika iz Europe i svijeta. Da je Hrvatska danas lider u turizmu na Mediteranu i u Europi, istaknuo je u Zadru Robert Pende, predstavnik Ministarstva turizma i sporta. – Naši kampovi su izvorni, zaista stopljeni s prirodom, što naši gosti i očekuju od boravka u kampovima. Gotovo polovica hrvatskih kampova ima 4 ili 5 zvjezdica i u budućnosti želimo ići u tom smjeru. Osigurali smo i znatna sredstva iz Europske unije, a podržavamo i sve investicije u domaće kampove. Želimo prepoznatljiv i održiv turizam, a ne “overturizam”. No, pritom je kvaliteta najvažnija, rekao je Pende. Tom je prilikom 29. lipnja, obilježen kao prvi Svjetski kamping dan. – Zašto 29. lipnja? Jer je danas blagdan sv. Petra i Pavla, a Pavao je bio svjetski putnik i veliki obožavatelj prirode. Kamping pokret postao je važan u planiranju odmora jer polako svi shvaćaju da je i ta struktura gostiju važna. I oni troše novac na benzinskim pumpama, u restoranima, trgovinama, moramo osvijestiti da i taj novac ide u lokalne ekonomije, rekao je predsjednik Federacije João Alves Pereira te dodao kako kamping turizam pokazuje predanost održivom razvoju. – Volimo i poštujemo prirodu i odgovornije se prema njoj odnosimo nego drugi oblici turizma. Održivi turizam ne ugrožava buduće generacije, zaključio je Pereira. |
– Što se tiče ostatka sezona, najave jesu nešto ispod očekivanja, međutim, s obzirom da je kampingu lanjska sezona bila najbolja godina uopće, ne radi se o nekom ozbiljnijem poremećaju.
Hoće li last-minute to popraviti i popuniti kapacitete do kraja ili ćemo ostati nekoliko postotaka ispod lanjskog rekorda, vidjet ćemo, no to nije ništa kritično.
Ne može svaka godina biti rekordna, a i cilj nam je produljenje sezone, što naši kampovi sve više postižu upravo zbog svoje doista visoke razine kvalitete, istaknuo je direktor KUH-a.
Inače, cjelokupan hrvatski kamping sektor ima kapacitet kao talijanska regija Veneto u Italiji. U Hrvatskoj najveće kapacitete ima Istra, dok je Kvarner drugi.
U Istri se, pojasnio je direktor KUH-a, ostvaruje 52 posto svih kamping noćenja u Hrvatskoj. Zanimljivo je kako je u samoj Istri udio kampinga u noćenjima lani porastao na 40 posto, i to sa 37 posto udjela koliko je kamping imao udjela u županijskim noćenjima 2019.
Novi trendovi
O tome kakva je sezona ove godine, razgovarali smo s Giulijom Ukušić, voditeljicom Polidor Family Camping Resorta. Polidor, je naime, mali obiteljski kamp s četiri zvjezdice smješten u mjestu Funtana u Istri.
Otvoren je tijekom cijele godine, može primiti do 300 osoba, a ističe se ulaganjem u kvalitetu same ponude, što prepoznaju i gosti te je kamp nagrađen brojnim nagradama. Rezultati su za sada na razini lanjske godine, no ova je godina ipak donijela neke promjene.
– Ono što smo ove godine primijetili, a što nije bila praksa prijašnjih godina, jest to da se prvi popunio comfort smještaj, dakle, onaj malo jeftiniji, dok rezervacije za luskuzne kuće s bazenima i jacuzzijima ipak idu sporije.
Ove godine taj premium dio malo čeka. Vjerojatno je takav trend jer je inflacija sveprisutna pa gosti ipak više paze na svoj budžet.
Također smo u kampu primijetili kako se dosta manje traže dodatne usluge kao što su rent-a-bike, rent-a-boat i slično, kazala nam je voditeljica kampa Polidor, potvrdivši ustvari i nedavno istraživanje talijanskog udruženja za zaštitu potrošača Confcommercio prema kojem u ovom slučaju talijanski turisti ovog ljeta idu na odmor, dakle planiraju potrošiti na sam smještaj, ali planiraju štedjeti u izvanpansionu.
Očito je tako i s ostalim gostima. Isto tako, trend je da nema više prolaznih gostiju, dakle, onih koji ne rezerviraju smještaj unaprijed, nego “pokucaju na vrata”.
Njemci i Austrijanci
Što se tiče glavnih emitivnih tržišta, u Polidoru tradicionalno imaju najviše gostiju iz Njemačke i Austrije. Imaju i Nizozemaca, uglavnom na parcelama, a s obzirom na raspored školskih ferija koje tek trebaju početi, njih se u većem broju očekuje od srpnja.
Ukazuju i kako se osjeti da su Hrvati otkrili kampiranje.
Najveći greenfield projekt u kampingu je Punta nova u Povljani na Pagu
Što se tiče otvaranja novih kampova u Hrvatskoj, u pravilu se greenfield investicije odnose uglavnom na male obiteljske kampove. Tako je ove godine prvi put bilo i zatvaranja malih obiteljskih kampova iz jednostavnog razloga što su vlasnici otišli u zasluženu penziju i nije imao tko nastaviti obiteljski posao. Kao i u ostatku Europe, problem je i skupoća terena, skupa je izvedba, a svugdje po Europi je maksimalno zakomplicirana i prostornoplanska procedura, tako je otvaranje velikih kampova ustvari rijetkost. Trenutno najveći greenfield projekt je kamping projekt Punta nova u Povljani na otoku Pagu, koji je bio proglašen strateškim projekatom Republike Hrvatske. Ulaganje je vrijedno 50 milijuna eura, a budući kamp Aminess Avalona Camping Resort, kojim će upravljati kompanija Aminess hotels&resorts, imat će 328 parcela, 30 glamping vila i dvjestotinjak mobilnih kućica. |
– Ove godine nam se ponovno vraćaju gosti iz Italije, a kojih u godinama pandemije nije bilo. To vidimo i po posjetu na plaži gdje se primjećuje da ima vikendaša iz Italije, dakle, u predsezoni dolaze na kraće, od petka do nedjelje ili pak na jednu noć.
Mi smo na plaži imali jako puno gostiju na dan, onih koji bi ujutro došli, unajmili ležaljku, ovdje ručali i večerali i istu večer krenuli svojoj kući, tako da je to vjerojatno i zato što smo ušli u schengen i nema čekanja na granici. Njima je to sada puno jednostavnije i stoga imamo tih jednodnevnih gostiju i kroz tjedan, dodala je Ukušić.
Na pitanje koliko je ustvari pandemija “pogurala” interes za kampingom, naša nam je sugovornica kazala kako kamping definitivno ima trend rasta te da su se i sami kampovi promijenili u smislu ponude i infrastrukture.
Sada se radi o doista vrhunskim mobilnim kućicama i kamperima, gosti u kampovima mogu uživati u svim mogućim sadržajima, od grijanih bazena do malih wellnessa, pa čak i vodenih parkova i slično.
– Vjerujem da će se taj trend rasta nastaviti i dalje, tim više što su ljudi danas sve svjesniji potrebe očuvanja okoliša, zaključila je voditeljica kampa Polidor.