Zatvoren krug kontrole

START NAPLATE PUNJENJA ELEKTRIČNIH AUTOMOBILA Podjela plijena Hrvatske i MOL-a u Hlebinskoj školi naive  

Edi Prodan

MOL si je taj "džentlmentski luksuz" mogao dozvoliti s obzirom da je prije nekoliko godina postao vlasnikom Tifona, na čijih je 12 hrvatskih pozicija, iznimno frekventnih, sam instalirao punionice za električne automobile



 


Uvođenjem naplate za punjenje električnih automobila na INA-im benzinsim crpkama što se nalaze na najvažnijim autocestovnim pravcima započela je priprema turistčke sezone i od strane energetskog sektora. Koncesionar tih punionica je ELEN, HEP-ova za to specijalizirana tvrtka, a jedino što donekle buni je visoka cijena punjenja. Znatno viša u odnosu na onu koju je prije nekoliko mjeseci na Tifonovim “pumpama” uvedena putem aplikacije “Plugee” čiji je vlasnik MOL.


No, bez obzira kako tko formirao politiku cijena, znatno je važnije da je u tom sektoru tako dovršena podjela kolača. Na obostrano zadovoljstvo, MOL-a i države Hrvatske. S obzirom da je Hrvatska dioničar u INA-i, gdje je MOL većinski vlasnik, HEP, u cijelosti državna tvrtka, dobio je putem svoje tvrtke ELEN pravo na naplatu električne energije za punjenje automobila na tim crpkama. MOL si je taj “džentlmentski luksuz” mogao dozvoliti s obzirom da je prije nekoliko godina postao vlasnikom Tifona, na čijih je 12 hrvatskih pozicija, iznimno frekventnih, sam instalirao punionice za električne automobile. Na taj je način zatvoren krug kontrole punionica koji su zajednički formirali MOL – kao vlasnik Tifona i većinski INA, te Hrvatska – kao manjinski vlasnik INA-e i jedini HEP-a. Drugim riječima svi turisti koji se s plug-in ili električnim automobilima budu spuštali prema Jadranu svoj će novac morati uplatiti MOL-u ili Hrvatskoj.




Koliko je to pravodoban i dobro smišljen potez govori i podatak da je 2021. godine samo u Njemačkoj registrirano više od 680 tisuća električnih i plug-in hibrida (automobila s malom baterijom što mogu samo uz pomoć struje prometovati 50-ak kilometara). Lani se u Njemačkoj dogodio ekstremni rast prodaje električnih automobila, a još prema planu Angele Merkel predviđeno je da Njemačka do kraja desetljeća dođe do – 10 milijuna električnih automobila. S obzirom da je Hrvatska u turističkom smislu izrazita “auto destinacija”, jasno je da će se golemi broj turista već ovog ljeta do Jadrana dovoziti – električnim automobilima. Koje treba i puniti. To i platiti.
Hrvatski vlasnici električnih automobila privučeni iluzijom “besplatnosti” energenta? Hlebinska škola naive. Desetljećima smo u njoj, ali nikako da konačno nešto i naučimo.