Foto Davor Kovačević
Pitanja koja su otvorena jesu ona o tome koji je smisao bojkota, a koji je njegov krajnji cilj
povezane vijesti
Danas je počeo novi veliki bojkot trgovina, a Vlada izlazi sa širim popisom limitiranih cijena.
Stoga je to top tema ovotjedne Špice s Macanom, koja će biti vani u subotu u 10 sati, a nema boljih sugovornika za temu nego su to Slobodan Školnik, nekadašnji generalni direktor Emmezete, danas CEO u tvrtki Moemax Balkans, veliki protivnik ideje bojkota, i novinar i kolumnist Novog lista Dražen Katalinić, zadužen za praćenje ekonomije i trgovine koji o ovoj temi govori obuhvaćajući sve ekonomske, ali i socijalne aspekte bojkota.
Školnik: Nema kartelskih dogovora
Govoreći o potencijalnim kartelima u trgovini, Školnik poručuje kako takvih dogovora sigurno nema.
– Lanci se ne dogovaraju, nego samo prate jedni druge. Gotovo da sam siguran da se ne dogovaraju. To bi bilo nezakonito, ali i tko bi njih 10-15 doveo za stol da se dogovore, nema šanse.
Novinar Katalinić jasno poručuje:
– Bojkot je poruka Vladi – makroekonomski pokazatelji su dobri, ali cijene rastu. Građani im poručuju, ne radite budale od nas. Znamo je u opticaju “previše” novca nakon rasta dijela plaća, ali tu su problem i PDV i marže, zato su krivi i Vlada i trgovci, kaže Katalinić.
U raspravi koja se zahuktala, Dražen Katalinić upozorio je kako strani trgovački lanci u Hrvatskoj ne prikazuju dobit, nego fiktivno prikazuju gubitke, kako ne bi plaćali porez na dobit u Hrvatskoj nego eventualno samo u matičnim državama.
Ali Školnik odgovara kako tržišni rezon za ove cijene od strane trgovaca itekako postoji:
– Ako je Hrvatska izgubila 10 posto stranovništva, i zamijenila ga s 10 posto stranih radnika, izgubila je i 10 posto svoje normalne potrošnje. Strani radnici žive od 100 eura mjesečno, kupuju samo rižu, a naši građani su trošili puno više. Noirmalno da onda trgovci traže način za zadrže tih 10 posto svog prihoda – rastom cijena. Zaboravljate da uprave tvrtki traže od svojih menadžera da te cijene budu još i više, da prihod raste ne samo tih 10, nego i 12 ili 13 posto godišnje. I to je, morate znati, potpuno normalno, kaže Školnik.
Dohvatili su se i oko teme proračuna, odnosno fiskalne politike jer Školnik kaže kako povećane plaće povećavaju potrošnju, a državna i javna uprava i dalje ostaju neefikasne.
– Pogledajte Trumpa, on je za 200.000 ljudi u javnoj upravi poslao mail i rekao im uzmite otpremninu i otiđite. To je i naša Vlada mogla učiniti, poslati višak u realni sektor, a ovima što ostaju povećati plaće. Tako bi trošak ostao isti, pa bi i potrošnja ostala ista, a inflacija ne bi podivljala, kaže menadžer Školnik.
Školnik: Vlasnici lanaca imaju dobit od samo 0,5 posto – to je 13 puta manje nego država
Katalinić: Gdje su nam price-cutteri?!
U Špici s Macanom koja ide van u subotu, uz objavu na našem portalu Pogled.hr, predstavnik trgovaca Slobodan Školnik i novinar Novog lista Dražen Katalinić razgovarali su o novom bojkotu, novoj listi limitiranih proizvoda i efektima Vladinih mjera.
– Kad se analizira rashod trgovaca, jedan graf pokazuje da od njihovih primitaka čak 86 posto ide dobavljačima, uključujući energente, marketing i logistiku. Potom 5,5 posto ide zaposlenima, a čak 8,1 posto državi. Oko 0,3 posto ide bankama, osiguranjima i slično, a samo 0,5 posto vlasnicima tvrtki. To je ta velika dobit trgovaca! Dakle, država dobiva 13 puta više nego vlasnici trgovačkih lanaca. I ljudi očekuju pad cijena? To se neće dogoditi, rekao je Školnik, bivši šef Emmezete u Hrvatskoj, a sada Moemaxa.
Novinar Katalinić pita se zašto na hrvatskom tržištu nema price-cuttera, rezača cijena, kao primjerice u Njemačkoj, gdje takvi lanci funkcioniraju kao outleti ili diskonti.
– To je u Hrvatskoj trebao biti Lidl kad je došao, ali umjesto da dođu s nižim cijenama i pomognu da i drugi spuste cijene, bilo je obnuto, Oni su se prilagodili višim hrvatskim cijenama, upozorio je Katalinić.
Od subote na našem portalu
Pitanja koja su otvorena jesu ona o tome koji je smisao bojkota, a koji je njegov krajnji cilj, što se pritom traži od države, uz to jesu li uzrok poskupljenja trgovačke marže, što se može mijenjati u poreznoj politici, a na koncu i kako to da u Srbiji građani bojkotiraju vlast, a u Hrvatskoj – trgovine?!
Na našem portalu možete pratiti najvažnije poruke Špice s Macanom i prije objave, jer tu su najrelevantniji sugovornici i najaktualnije teme!
Od ovoga tjedna, podcast Špica s Macanom i naša tvrtka Media Solutions (Novi list, Glas Istre novine, Zadarski list, Glas Slavonije) ostvaruju zajedničku suradnju, a prva emisija u kooperaciji i pod medijskim pokroviteljstvom Media Solutionsa donosi vruću temu bojkota trgovina, rasta cijena i inflacije.
Emisija će u cijelosti biti emitirana u subotu u 10 sati na portalu Pogled.hr.