Foto Goran KOVAČIĆ/PIXSELL
U nastojanju da sezonce privuku raditi u turističke destinacije, hotelske uprave nude im dobre plaće, pa čak i atraktivni smještaj. Naime, iznajmiti stan na dulji period tijekom ljeta u turističkom mjestu nemoguća je misija te zato sve češće poslodavci nastoje svojim radnicima osigurati i smještaj tijekom turističke sezone
povezane vijesti
OPATIJA – Sezonski radnici ove su turističke sezone traženi kao »suho zlato«. Poslodavci s obale i dalje, čak i u trenutku ulaska u smiraj ljetne sezone, intenzivno tragaju za kadrom. U nastojanju da sezonce privuku raditi u turističke destinacije na obali, nude bolje uvjete rada i života – od dobrih plaća do atraktivnog smještaja. Iznajmiti stan na dulji period tijekom ljeta u turističkom mjestu nemoguća je misija. Sve je podređeno turizmu – cijena slobodnih kapaciteta »papreno« je visoka i teško je za očekivati da ju sezonski radnik može platiti. Zato sve češće poslodavci nastoje sezoncima osigurati i smještaj. Postoje primjeri da hotelske uprave neke svoje zatvorene i zapuštene objekte na korak-dva od mora pretvaraju u privremene domove sezonaca. Na prvi pogled takva ponuda o »radnom ljetovanju« zvuči jako dobra. Međutim, događa se da ti objekti ni minimalno ne ispunjavaju uvjete za normalan život. Situacije s kojima se susreću sezonci su raznolike. Ima i onih koji žive »zbijeni« u šupama, spremištima i rade prekovremeno, bez pauze za ručak, ali i onih čiji su poslodavci osigurali pristojne, korektne uvjete života i rada u turističkim destinacijama. Sve je manje i onih poslodavaca koji su spremni prevariti radnika, neisplatiti plaće, svjesni činjenice da taj isti već sutra može pronaći posao »kod susjeda«.
Amadria Park i LRH bez odgovora
Nažalost, ima i onih poslodavaca koji po pitanju zapošljavanja sezonskih radnika i njihovih uvjeta ne žele govoriti. Tako su iz Amadria Park hotela poručili kako je »poslovna odluka da se informacije vezane uz tu temu ne iznose«. Iz opatijskih Liburnia Riviera Hotela odgovori nisu stigli. |
Ugostiteljska usluga
Posredovanje pri sezonskom zapošljavanju jedna je od značajnijih aktivnosti Hrvatskog zavoda za zapošljavanje. U prvih šest mjeseci 2022. godine u djelatnostima pružanja smještaja, pripreme i usluživanja hrane, trgovini na veliko i malo te administrativnim i pomoćnim uslužnim djelatnostima zaposleno je 12.518 osoba s evidencije Zavoda, i to uglavnom konobara, kuhara, pomoćnih kuhara, čistača, sobara, prodavača, pomoćnih konobara, recepcionara i dr. U ostalim djelatnostima na sezonskim poslovima zaposlilo se 3.313 osoba, a najviše u djelatnostima prijevoza i skladištenja – 802 osobe, prerađivačkoj industriji – 554 osobe, te u djelatnosti umjetnosti, zabave i rekreacije – 471 osoba.
U lošinjskim Jadranka hotelima ističu kako im se sezonski zaposlenici vraćaju, za što vjeruju da je uzrokovano njihovim pristupom i uvjetima rada.
– Sezonski zaposlenici redovito nam se vraćaju u velikom broju, pa možemo govoriti i o značajnom broju stalnih sezonskih zaposlenika, a vjerujemo da je to uzrokovano i našim pristupom te uvjetima koje osiguravamo za njih. Također smo proveli niz aktivnosti kako bismo privukli najbolje domaće i inozemne zaposlenike, jer naš je imperativ kvalitetno obučeno i profesionalno osoblje. Ove smo godine u našim hotelima i kampovima zaposlili 551 sezonskog radnika, a svakako bismo u tom području posebno istaknuli izvrsnu suradnju s ugostiteljskim školama iz cijele Hrvatske, kao i s međunarodnim školama iz Europe te suradnju s fakultetima za turistički menadžment u okviru koje osiguravamo vrhunsku stručnu naobrazbu za 168 učenika i studenata. Naši sezonski zaposlenici prolaze pomnu selekciju te ih zapošljavamo ovisno o njihovim interesima, talentima, profesionalnim i komunikacijskim vještinama, iskustvu i drugim karakteristikama koje nam omogućavaju da gostima pružamo najbolju moguću ugostiteljsku uslugu. Spomenutom selekcijom ove smo godine zaposlili najveći broj sezonskih zaposlenika iz Hrvatske, a također su s nama i zaposlenici iz Bosne i Hercegovine, Srbije, Makedonije, Filipina i Nepala. Plaća naših sezonskih zaposlenika viša je od prosjeka plaće sezonskih zaposlenika u našoj branši. Da osiguravamo dobre uvjete potvrđuje i podatak da imamo veliki broj sezonskih zaposlenika koji su s nama već nekoliko sezona. Također, prošle smo godine kao dodatni benefit uveli i tzv. service charge za zaposlenike, prihod koji kompanija distribuira mjesečno svim zaposlenicima u odjelu hrane i pića, što znači da pored plaće zaposlenici imaju i financijski dodatak na plaću. Imamo doista značajne beneficije i pogodnosti koje nudimo našim sezonskim zaposlenicima, poput besplatnog smještaja i obroka te pokrivenih troškova prijevoza. Uz to osiguravamo odlične financijske uvijete koji su dodatno povećani programima poticanja povećanja prodaje u kojima sudjeluju svi zaposlenici. Kontinuirano radimo na novim pogodnostima i jačanju postojećih. Ako se nas pita, zadovoljstvo gosta uvelike ovisi o zadovoljstvu zaposlenika. Upravo je ta misao kamen temeljac naše sveukupne vizije i misije da budemo svjetski lider u industriji ugostiteljstva. Uvjeti života i rada naših zaposlenika svakako su nam prioritetni i želimo da se svaki naš zaposlenik osjeća ugodno te cijenjeno, jer samo na taj način možemo osigurati najbolju uslugu za naše goste. Trudimo se da naši zaposlenici tijekom cijele godine dobivaju što više prilika za profesionalni razvoj, pa smo tako ove zime provodili intenzivne edukacije, u sklopu kojih su naši zaposlenici posjetili neke od najboljih hotela u Švicarskoj i učili od pravih velemajstora svog zanata, stoji u odgovoru iz Jadranka Grupe.
Izvan mjesta prebivališta zaposleno 4.825 osoba
Najviše sezonskih radnika po županijama zaposleno je u Splitsko-dalmatinskoj, Dubrovačko-neretvanskoj, Šibensko-kninskoj te Istarskoj županiji. Mobilnost radne snage zamjetna je tijekom ljetnih mjeseci u sezonskom radu, tako je izvan mjesta prebivališta na sezonskim poslovima zaposleno 4.825 osoba. Od ukupnog broja zaposlenih osoba izvan matičnog regionalnog/područnog ureda, najviše ih je zaposleno s područja Osječko-baranjske županije, odgovor je Hrvatskog zavoda za zapošljavanje koji ne raspolaže podacima o broju zaposlenih stranih radnika, kao ni podacima o plaćama sezonaca. |
Nagraditi izvrsnost
Među poželjne hrvatske poslodavce u turističkom sektoru svrstan je i Valamar. Osim što su podigli plaće za stručna zanimanja u hotelima, kampovima i ljetovalištima i približili primanja u Hrvatskoj vodećim europskim destinacijama, kreirali su i dodatne programe kojima je cilj poboljšanje zadovoljstva zaposlenika.
– Plaće za stručna zanimanja, uključujući kuhare, konobare, kućne majstore specijaliste i recepcionare u Valamaru podignute su u prosjeku za 14 posto, te njihova primanja ove sezone mjesečno iznose od 1.000 do 1.600 eura neto. Valamar jamstvo, garancija minimalnih neto primanja za radna mjesta sobarice, pomoćne kuhare, kuhinjske radnike, servire i druge, povećano je na mjesečni iznos od 750 do 1.100 eura neto. Valamar je razvio i velik broj programa nagrađivanja izvrsnosti, kroz koje su u prošloj godini djelatnicima isplaćene nagrade u okviru programa »13. i 14. plaće« u iznosu do 1.500 eura neto, ovisno o tome koliko su dugo i uspješno radili. Programom »Flexi posao« se zaposlenicima u hotelima, kampovima i ljetovalištima omogućuju dva slobodna dana u tjednu, pruža mogućnost rada u jednoj smjeni te prilagođavanje radnih obveza potrebama djelatnika, u cilju što bolje ravnoteže privatnog i poslovnog života. Programom »Živi destinaciju«, osim kvalitetnog smještaja i prehrane svim zaposlenicima koji dolaze raditi iz drugih krajeva Hrvatske, omogućavaju se popusti na više od tristo prodajnih mjesta, te im se pruža mogućnost korištenja destinacijskih zabavnih sadržaja, kao što su izleti ili sportske aktivnosti, kako bi što bolje upoznali destinaciju te proveli kvalitetno i zabavno vrijeme izvan radnog vremena, poručili su iz Valamara.