Foto arhiva NL
Zakonom koji predlaže da se učitelje zapošljava na radno mjesto odgojitelja te da se odgojne skupine povećaju za 20 posto degradirat će se i dovesti u pitanje opstojnost kvalitetnog predškolskog odgoja, tvrde
RIJEKA – Sindikat radnika u predškolskom odgoju i obrazovanju oštro se usprotivio Zakonu o izmjeni Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju koji predviđa povećanje broja djece u odgojnim skupinama za 20 posto, ali i zapošljavanje učitelja na radno mjesto odgojitelja.
Sindikat smatra da takve odredbe degradiraju i ponižavaju sustav predškolskog odgoja, a protiv njihovog uvođenja, kaže tajnik Slaven Vukašinec, borit će se svim sredstvima pa bude li potrebno i organizacijom prosvjeda te u konačnici štrajkom.
– Nadamo se da do toga neće doći, jer ovdje se ne radi o interesima sindikata ili pojedinaca, već o interesima djece. U tekst izmjene Zakona, koji je Vlada pustila u proceduru, želi se ugraditi 20 posto više djece u odgojno-obrazovnim skupinama preko broja propisanog Državnim pedagoškim standardom što je izuzetno štetno za djecu, kao i da se na radno mjesto odgojitelja planira zapošljavati na neodređeno vrijeme učitelje razredne nastave koji će moći raditi samostalno u odgojno-obrazovnim skupinama s djecom od 6 mjeseci do polaska u osnovnu školu bez odgovarajućeg temeljnog obrazovanja i bez položenog stručnog ispita, što odgojitelji moraju imati.
Uz to, na mjesto ravnatelja dječjih vrtića planira se zapošljavati učitelje razredne nastave. Procedura donošenja izmjena navedenog zakona je nezakonita, a tekst koji se predlaže je proturječan. Donošenjem predloženog Zakona degradirat će se, poniziti i dovesti u pitanje opstojnost kvalitetnog predškolskog odgoja i obrazovanja u Hrvatskoj koje smo desetljećima zajedno s hrvatskim stručnjacima stvarali. Ovakvim pristupom izmjenama Zakona dovodimo u pitanje opstojnost studija predškolskog odgoja i obrazovanja, kao i ustavno pravo na jednako obrazovanje – pojašnjava Vukašinec.
Netočni podaci o deficitu
Ujedno dodaje da se Sindikat radnika u predškolskom odgoju i obrazovanju Hrvatske ne protivi radu učitelja razredne nastave u predškolskim ustanovama, ali se protivi njihovom radu prema modelu koji Ministarstvo znanosti i obrazovanja predlaže u tekstu prijedloga Izmjene Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju.
Učitelji, kaže, još od 1997. rade u predškolskim ustanovama u programu predškole ili temeljem Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju ako se na natječaj ne javi osoba koja ispunjava uvjete i to temeljem ugovora o radu na određeno vrijeme do popune radnog mjesta na temelju ponovljenog natječaja s osobom koja ispunjava propisane uvjete, ali ne dulje od pet mjeseci.
– Mi nismo protiv učitelja, oni su u vrtiće dobrodošli, ali pod istim uvjetima kao odgajatelji, a bez njihovog doškolovanja i položenog stručnog ispita kvaliteta se ruši. Onda se slobodno možemo vratiti 30 godina unatrag kada su odgojitelji imali samo srednju stručnu spremu – ističe Vukašinec.
Tajnik Sindikata navodi i da podaci o deficitu odgojiteljskog kadra nisu točni, jer statistika Hrvatskog zavoda za zapošljavanje pokazuje da je u Hrvatskoj trenutno nezaposleno čak 443 odgojitelja, a s obzirom na to da se ne javljaju svi Zavodu taj broj je vjerojatno i veći. Stav Sindikata da se predloženim izmjenama Zakona narušava kvaliteta sustava ranog i predškolskog odgoja dijeli i dekanica Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci prof.dr. Lidija Vujičić koja ističe da Hrvatska u europskim okvirima ima jedan od boljih sustava ranog i predškolskog odgoja.
Neprihvatljiv prijedlog
– Postigli smo kvalitetu kadra, imamo kvalitetan i adekvatan kurikulum i stalna usavršavanja i s ovakvim prijedlogom to će sve narušiti. Nije dobro dozvoliti zasnivanje stalnog radnog odnosa učiteljima u vrtiću. To su dva raziličita zanimanja, dvije različite profesije. Upravo iz tog razloga ove smo godine uveli izvanredni studij preddiplomske razine ranog i predškolskog odgoja na koji smo upisali 10 kandidata, a sve su mahom učiteljice koje su završile naš fakultet – ističe prof.dr. Vujičić.
Međutim, dodaje i da predložene izmjene nisu do sada javno objavljene što potvrđuje i ravnateljica Dječjeg vrtića Rijeka, Davorka Guštin, no ujedno navodi i da su izrečene na stručnom skupu odgojitelja.
– Zadnja verzija izmjena Zakona nije objavljena, ali na državnom skupu odgojitelja predstavnici Ministarstva najavili su mogućnost zapošljavanja učitelja koji bi u predškolskim ustanovama ravnopravno radili s odgojiteljima. Naravno da struka takav prijedlog ne može podržati i po tom pitanju je izvrstan potez napravio riječki Učiteljski fakultet uvođenjem izvanrednog studija. To je pravi put – navodi Guštin.
Što se pak povećanja djece u odgojnim skupinama tiče iako je takav prijedlog neprihvatljiv Guštin ističe da se Državni pedagoški standard već sada u nekim sredinama ne poštuje pa postoje slučajevi gdje je u odgojnim skupinama i do 30 posto više djece od propisanog, a sve je to posljedica prekapacitiranosti predškolskih ustanova u pojedinim jedinicama lokalne samouprave.
Vujičić: Na posao tek nakon prakse, staža i stručnog ispita
Na izvanrednom studiju preddiplomske razine ranog i predškolskog odgoja koji su većinom upisale učiteljice, priznat će im se opći predmeti, no odradit će praksu, položiti razliku predmeta, kao i stažiranje te stručni ispit i tek će se tada moći zaposliti na neodređeno u vrtiću.
To je jedini ispravni put. Predložene izmjene dovode u lošu poziciju Učiteljski fakultet, a nikako nisu dobre ni za dijete. Kao što nije dobro povećanje broja djece u skupini. To je neodrživo ako težimo kvaliteti – ističe prof.dr. Lidija Vujičić.