Bez nagrade

Prosvjetni sindikati nezadovoljni: ‘Angažman na nacionalnim ispitima učiteljima neće biti plaćen’

Ingrid Šestan Kučić

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza



U svim osnovnim školama jučer su započeli prvi nacionalni ispiti za osmaše, a iako su škole i nastavnici uložili znatan angažman u pripremu njihove provedbe, kao i u samu provedbu, još uvijek ne znaju hoće li i koliko za taj opsežan posao biti plaćeni. Sudeći prema jučerašnjem stavu Ministarstva znanosti i obrazovanja o nagrađivanju nastavnika za njihov dodatni angažman na sveobuhvatnom standardiziranom ispitivanju znanja cijele generacije osmaša, uopće se ne razmišlja, jer na naš upit odgovorili su da su nacionalni ispiti oblik vrednovanja te kao i drugi oblici vrednovanja spadaju u dio poslova koje škole obavljaju na osnovi javnih ovlasti. Nadalje, osnovnoškolsko obrazovanje obvezno je za sve učenike u Hrvatskoj, a roditelji učenika dužni su brinuti se da učenik redovito izvršava obveze te u primjerenom roku javiti razlog izostanka učenika.


Topla voda


– Sudjelovanje učenika na nacionalnim ispitima kao obliku vanjskoga vrednovanja reguliranog važećim zakonima i pravilnicima, tretira se jednako kao redovno sudjelovanje na nastavi koja je svakom nastavniku plaćena u skladu s propisima te nema potrebe za dodatnim plaćanjem ukoliko se odvije u okviru osamsatnog dnevnog radnog vremena, ističu u Ministarstvu.


Činjenicu da angažman nastavnika na nacionalnim ispitima vrijedi nula eura s negodovanjem su dočekali prosvjetni sindikati, a navodeći kako se nije smjelo dogoditi da se s provođenjem ispita krene prije nego što bude poznato hoće li se i na koji način vrednovati rad, kako ispitnih koordinatora tako i učitelja koji će dežurati na samim ispitima. Predsjednik sindikata Preporod, Željko Stipić, ističe da su prosvjetne vlasti, uz prethodni dogovor sa sindikatima, iste ili slične poslove, u okviru probne državne mature, lani platile.




– Stoga, sada ne bi trebalo izmišljati toplu vodu, nego identično postupiti i u slučaju učitelja koji će sudjelovati u provedbi nacionalnih ispita. Preliminarni izračuni, utvrđeni temeljem broja učitelja koji će na ovim poslovima sudjelovati i prosječne bruto vrijednosti učiteljskog sata, pokazuju da bi za ovu svrhu trebalo osigurati tek nešto više od 900 tisuća eura. Ovaj iznos ne bi trebao biti sporan kada se zna da će učitelji ove poslove raditi mimo svoga redovitoga rada i izvan poslova obuhvaćenih svojim tjednim zaduženjima. Osim toga učitelji bi opravdano bili nezadovoljni ako bi se slični poslovi u srednjim školama vrednovali na jedan, a u osnovnim školama na drugi način, ističe Stipić.


Dodajući da rad na nacionalnim ispitima nije dio tjednog zaduženja nastavnika, jer uz taj posao nastavnici odrađuju i druge obaveze, Stipić kaže da standardizirano ispitivanje osmaša prolazi dječje bolesti kao i nekada državna matura.


– Nekada smo imali situaciju da su se ispiti državne mature odvijali za vrijeme nastave, a sada tu situaciju imamo s nacionalnim ispitima. Nastava je žrtva nacionalnih ispita. Njihovo bi provođenje trebalo biti u nenastavne dane. Kod nas je postala politika volje da se nastava tretira kao nešto manje važno jer nauštrb nastave idu natjecanja, sada nacionalni ispiti, a nedavno je išao i nogomet. To je nedopustivo, jer nastava je nukleus odgojno-obrazovnog rada. Sve ostalo naslanja se na nju, a žrtve neodržavanja nastave su učenici, upozorava Stipić.


Pokrenuti dijalog


Ujedno ističe i da je Sindikat Preporod u nekoliko navrata razgovarao s resornim ministarstvom o adekvatnom nagrađivanju nastavnika za provedbu nacionalnih ispita, a isto tvrdi i tajnica Sindikata hrvatskih učitelja, Ana Tuškan, koja kaže da taj Sindikat već godinu dana upozorava na potrebu definiranja naknade za rad na nacionalnim ispitima.


– To nikako nije redovan rad i nastavnicima taj angažman mora biti plaćen. Radi se o dodatnoj i novoj radnoj obvezi. Državna matura u srednjim školama se plaća. Znači državna matura za resorno ministarstvo nije redovan rad, a nacionalni ispiti jesu. Naš je sindikat još prije godinu dana predlagao da se rad nastavnika na nacionalnim ispitima uvrsti u Pravilnik o nagrađivanju nastavnika, kao što je to slučaj s državnom maturom, ali nismo bili podržani, objašnjava Tuškan.


Stipić pak navodi da se žurno, u roku naredna tri tjedna koliko će se odvijati nacionalni ispiti, treba pokrenuti dijalog sa školskim sindikatima oko rješavanja ovih pitanja.


– Za ovu godinu problem plaćanja treba riješiti Sporazumom između prosvjetne vlasti i osnovnoškolskih sindikata. Dugoročno problem treba riješiti kroz granski kolektivni ugovor o kojem će pregovori naskoro započeti, kaže Stipić.


Međutim, za Tuškan retroaktivno plaćanje nastavnika nije opcija, jer je nedopustivo da su nastavnici započeli raditi nešto za što ne znaju koliko će biti plaćeni. To je problem koji je trebalo riješiti na vrijeme, prije godinu dana, kada je provedba nacionalnih ispita bila najavljena.


– Ako Ministarstvo neće platiti, reći ćemo nastavnicima da traže prekovremene sate koji su uvećani za 50 posto i to će na kraju doći puno skuplje, zaključuje Tuškan.


Optimalno vrijeme provedbe


Objašnjavajući kako je pitanje naknada nastavnika pitanje koje moraju riješiti sindikati i resorno ministarstvo, ravnatelj Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja, Vinko Filipović, ističe da jedino što može komentirati je pitanje provođenja nacionalnih ispita u vrijeme održavanja nastave.


– Uvođenje državne mature i nacionalnih ispita nemoguće je provesti bez izazivanja promjena u nastavnom procesu i razumljivo je da je i sada provedba nacionalnih ispita tražila promjenu u organizaciji nastave. Vrijeme kada se provode je optimalno, jer ranije se nisu mogli provoditi zbog činjenice da nije još sve gradivo obrađeno, a kasniji termin bi ušao u pripremu provedbe državne mature, objašnjava Filipović.