Trgovinama i poduzećima nema tko dopremati robu

Prijeti alarmantni kolaps opskrbe! U Europi trenutno nedostaje čak 400 tisuća vozača kamiona

Branko Podgornik

Reuters

Reuters

Trenutačno u Europi nedostaje više od 400 tisuća vozača kamiona i taj problem je iz mjeseca u mjesec sve gori. Ugrožena je normalna opskrba prodavaonica i tvrtki, zbog čega trgovcima sve češće ponestaje robe, a tvornice imaju zastoje u radu



ZAGREB – Uz rastuću nestašicu plina, sirovina, plastike, građevnog drva, čipova i ostale robe, Europu i svijet pogodila je nova nevolja koja dodatno otežava trgovinu i proizvodnju te gura cijene uvis. To je nestašica vozača kamiona zbog koje trgovcima nema tko puniti skladišta, a poduzetnicima dopremati komponente nužne za proizvodnju. Stoga u europskim zemljama i SAD-u povremeno nestaje neke robe na policama prodavaonica, a tvornice bilježe zastoje u radu.



U Europi trenutačno nedostaje više od 400 tisuća vozača kamiona i taj problem je iz mjeseca u mjesec sve gori, prema alarmantnom izvješću kuće Transport Intelligence, objavljenom prije mjesec dana.


Među najpogođenijima je Ujedinjena Kraljevina kojoj manjka oko 100 tisuća vozača, posebno nakon Brexita i otežanog dolaska stranih radnika. Trgovci očekuju sve više problema s opskrbom bojeći se da neće moći posve zadovoljiti rastuću potražnju kupaca, posebice uoči božićnih blagdana. Mnogi restorani s brzom hranom posljednjih dana ne mogu pravodobno nabaviti sve potrebne namirnice, pišu britanski mediji.


Vozači na posudbi




U međuvremenu, države su posegnule za privremenim rješenjima. Kako bi ublažile nestašicu vozača kamiona, vlasti u Nizozemskoj su sklopile ugovor s vojskom o posudbi njezinih vozača. Vlasti u Njemačkoj i Britaniji planiraju upravljanje kamionima ponuditi ratnim veteranima koji su trenutačno nezaposleni, prema podacima kuće Transport Intelligence.

 


Kritična točka


Naime, potreba za prijevozom robe tijekom pandemije, usporedno s rastom internetske trgovine i oporavkom gospodarstva, znatno se povećala. S druge strane, broj raspoloživih vozača – koji u Europi prosječno imaju 55 godina – stalno se smanjuje. Mladi su istodobno slabo zainteresirani za taj posao jer su uvjeti rada iznimno teški, često nepodnošljivi.



Primjerice, vozač iz Bjelorusije Aleksandar Macijaš (30), koji je od svibnja počeo raditi za litavskog kamionskog prijevoznika Baltic Transline, požalio se medijima da je morao odustati od tog posla. Nakon dva tjedna obučavanja radio je i živio 13 tjedana u kamionu baziranom u Nizozemskoj, za plaću manju od 2.500 eura.


– Za ljudsko biće to nije normalan život. To nije posao, već nešto poput zatvora. To radiš kao da si zombi, požalio se Macijaš. Koliko su uvjeti rada mučni, potvrdio je nedavno Amazon koji je pod pritiskom javnosti priznao da njegovi vozači kamiona tijekom vožnje, zbog različitih okolnosti, nemaju prilike zastati u odmorištima, pa su prisiljeni mokriti u plastične boce. Čini se da neugodnostima nisu izloženi samo vozači Amazona.



Prema Financial Timesu, bit će ugrožena sezona kupovanja uoči Božića, ali ne samo to.


– Nestašica vozača kamiona prenijet će se u iduću godinu, tvrdi Luis Gomez, predsjednik američke kompanije XPO Logistics za Europu. Isto smatra kuća Transport Intelligence, koja daje do znanja da će gospodarstvo iduće godine imati još veće štete nego danas. »Nestašica vozača dosegnula je kritičnu točku, a još će se i pogoršati, unatoč mnogim strategijama koje se primjenjuju«, procjenjuje ta kuća.


Paket mobilnosti


Rješenje problema nije na vidiku. Europska unija je lani donijela tzv. Paket mobilnosti, prema kojem se od sredine veljače iduće godine trebaju poboljšati radni uvjeti za vozače kamiona. Oni će za poslove unutar jedne zemlje dobiti četiri dana odmora između prijevoznih tura, a u prekograničnom prijevozu trebaju se vraćati kući svakih osam tjedana.



Veliki kamionski prijevoznici tvrde da će nestašica vozača zbog tih novih propisa iduće godine biti još gora. S druge strane, sindikalni predstavnici vozača ne vjeruju da će prijevoznici poštovati europske propise jer iza njih ne stoji zakonska prisila. Pritisnuti nestašicom, mnogi su prijevoznici diljem Europe povećali plaće vozača kamiona. Neki u Britaniji najavljuju da će te plaće povisiti s 3.000 na 5.000 funti mjesečno, iako vozači tvrde da nije sve u novcu, nego i u uvjetima rada.


Najveću nestašicu vozača kamiona u Europskoj uniji bilježi Poljska, kojoj manjka njih 120 tisuća ili 37 posto. U teškoj situaciji je i Njemačka s manjkom od 60 tisuća vozača.


Francuskoj je još prije pandemije nedostajalo njih 40 tisuća, a danas je nestašica još gora. U SAD-u se samo ove godine broj vozača kamiona smanjio za gotovo 10 posto, dok azijskim zemljama manjka njih oko 20 posto. Budući da nitko ne očekuje brzo rješavanje tog problema, analitičari kažu da je jedno sasvim izvjesno: nestašica vozača kamiona, uz brojne druge nestašice, povećat će cijene prijevoza robe, a time i cijene u prodavaonicama.