Nove direktive

Povijesni prijedlog Europske komisije. Vozački ispiti polagat će se već sa 17 godina

Milan Pavlović

Foto S. Drechsler

Foto S. Drechsler

Definira se polaganje već sa 17 godina u privatne i profesionalne svrhe, odnosno vožnja kamiona i automobila uz pratnju



Na Odboru za promet i turizam Europskog parlamenta predstavljene su proteklog tjedna dvije direktive o sigurnosti na cestama, Direktiva o vozačkim dozvolama i Direktiva o zabrani vožnje na razini Unije. Radi se o povijesnom prijedlogu Komisije i prvom koji uopće definira smjer zajedničkih mjera kažnjavanja, te predlaže mogućnost polaganja već sa 17 godina u privatne i profesionalne svrhe, odnosno vožnju kamiona i automobila uz pratnju.


– Previše je smrti u prometu, previše izgubljenih mladih života, previše teško stradalih. Moramo stati na kraj tome. Sigurnost u prometu je apsolutni broj 1 prioritet EU-a. Trebamo nove mjere koje će vrijediti u svim državama članicama, jer postojeće očigledno ne daju dobre rezultate. Sad je vrijeme za to. Bez jedinstvenih pravila i zajedničkog okvira kažnjavanja teških prekršaja u prometu udaljavamo se od ključnog cilja, vizije nulte stope smrtnosti na europskim cestama do 2050. godine, kazao nam je tim povodom istarski europarlamentarac IDS-ov Valter Flego koji je putem svog odbora aktivno uključen u izradu tog paketa mjera i koji je ovih dana podnio i svoje amandmane na zakonske prijedloge.


Kategorija B+


Naime, cilj Unije da se u razdoblju od 2001. do 2020. godine broj smrtnih ishoda na europskim cestama smanji za 75 posto nije se ostvario. Stoga je, kaže Flego, jedini način novi, sveobuhvatniji, zajednički pristup cestovnom prometu s obvezujućim mjerama. Govoreći o Direktivi o vozačkim dozvolama, zanimljivo je da se prijedlog Europske komisije i prvi prijedlog Odbora za promet, koji je izradila zastupnica zelenih i predsjednica Odbora Karima Delli, znatno razlikuju. Naime, Delli je protiv smanjenja dobne granice za polaganje vozačkog ispita, a protivi se i vožnji uz pratnju od 17. godine. Zahtijeva uvođenje potpuno nove kategorije B+, u koju bi spadala vozila teža od 1,8 tone što se odnosi na mnoge od sve popularnijih SUV modela. Upravljanje takvim vozilima zahtijevalo bi dodatno polaganje, a mladi vozači bi takva vozila mogli voziti tek nakon navršene 21 godine. Takvim vozilima bi se trajno ograničila i brzina kretanja na prostoru cijelog EU-a i to na 130 kilometara na sat. Flego smatra da je riječ o iznimno opsežnom prijedlogu i da će pregovori bez sumnje biti vrlo teški.




– Izvjestitelji u sjeni drugih političkih grupa posebno od centra prema desno skeptični su prema mnogim prijedlozima izvjestiteljice Delli. Neki idu toliko daleko da kažu kako 90 posto njih može ići u smeće. Smatram da izvjestiteljica ima i dobrih prijedloga, koji primjerice vode lakšem izdavanju vozačkih dozvola. Ali, mislim da je pogrešno ne ići u smjeru smanjenja dobne granice za polaganje vozačke dozvole. Europi danas nedostaje 400 tisuća profesionalnih vozača kamiona i autobusa. To je vrlo zahtjevno zanimanje, mladi se sve manje za njega odlučuju. Prosjek godina u ovim sektorima je 50+. Europu čeka iznimno teška situacija idućih godina. Važno je mladima približiti vožnju, ali pravilnom sveobuhvatnom edukacijom i jasnim strogim pravilima, kaže Flego.


Mladi vozači


Hrvatska ima veliki problem kad su u pitanju mladi vozači. Naime, oni čine oko 8 posto ukupnog broja vozača, ali sudjeluju u oko 16 posto prometnih nesreća. I najviše nesreća sa smrtnim ishodom na hrvatskim cestama u prošloj su godini skrivili vozači između 25 i 29 godina. Ti se vozači ne smatraju vozačima početnicima, ali ni iskusnim vozačima. Flego ističe da je naša zajednička odgovornost da do 25. godine od početnika stvorimo odgovorne mlade vozače, a to je moguće jedino edukacijom i boljim zakonima.


Jedan segment koji u Odboru nije spomenut, a trebao bi biti reguliran na europskoj razini, jest upravljanje motociklima do 125 ccm. U većini zemalja nakon što istekne razdoblje privremene vozačke dozvole, vozači uz kategoriju B dobiju i automatski dozvolu za upravljanjem motocikla od 125 ccm. Zakoni se od zemlje do zemlje izrazito razlikuju, pa s dozvolom iz Njemačke ne možete voziti motor u Italiji. U Hrvatskoj pak morate polagati poseban vozački ispit. Flego smatra da je potrebno definirati okvir za B kategoriju vozila na europskoj razini.


– Susjedi Slovenci i Talijani regulirali su to zakonom. Smatram da bi polaganje za vozačku dozvolu za kategoriju B trebalo obuhvatiti i automatsko dobivanje dozvole za vožnju motocikla od 125 ccm, ali nakon 3 godine i testa sigurne vožnje, uz naravno ne kažnjavanje, kaže Flego.


Valter Flego za privremenu vozačku dozvolu do 21. godine


Kao jedini hrvatski član Odbora za promet, europarlamentarac Valter Flego je snažno vezan uz ovu temu pa je tako ovih dana predao i svoje zahtjeve odnosno amandmane na prijedlog dokumenta kojima je zatražio nižu dobnu granicu za polaganje, ali uz uvođenje strože kategorije za mladog vozača i privremene vozačke dozvole do 21. godine.


– Smatram da snagu vozila kojim će upravljati mladi vozači treba ograničiti na 75 kW uz nultu toleranciju na alkohol i droge. Također smatram da s navršenom 21 godinom, ako nisu prešli dopuštenu granicu kaznenih bodova i sa završenim programom doškolovanja vozača početnika, mladi vozač može dobiti trajnu vozačku dozvolu, kazao je Flego.