Foto Vedran Karuza
Promet novom cijevi tunela za sva vozila bit će otvoren tijekom sutrašnjeg dana
povezane vijesti
Danas je svečano otvorena druga cijev tunela Učka. Iz tunela su prvo izašli radnici koji su ga gradili, a zatim i mehanizacija koja je korištena za probijanje 5.630 metara dugog tunela, koji je, zajedno s poprečnim tunelima, najduži podzemni tunel u Hrvatskoj.
Nakon njih iz tunela su plešući na platformi jednog od kamiona izašli članovi Plesnog centra Tala, a zatim su sve uzvanike zvonjavom pozdravili Halubajski zvončari.
Promet novom cijevi tunela za sva vozila bit će otvoren tijekom sutrašnjeg dana, najavio je Lucijan Dušić, voditelj Centra upravljanja prometom i sigurnošću na Istarskom ipsilonu.
– Tunel će biti pušten u promet u drugom dijelu dana. Sve je spremno, svi sustavi funkcioniraju besprijekorno, od signalizacije, do sigurnosnih i ventilacijskih sustava i protupožarne zaštite. Sve se nadzire iz Centra upravljanja, gdje su uvijek prisutna dva operatera, uz dvadeset vatrogasaca, rekao je Dušić.
Stara cijev ide u obnovu
Nova i stara tunelska cijev biti će u prometu do kraja ovog mjeseca, kada se stara tunelska cijev, izgrađena još 1981. godine, zatvara zbog obnove i završnih radova na trima prolazima za vozila između dviju cijevi.
– Stara tunelska cijev mora se prilagoditi svim današnjim sigurnosnim propisima i direktivama Europske unije. Potrebno je do kraja probiti još tri poprečna prijelaza za vozila, što se nije moglo izvesti dok promet teče postojećom tunelskom cijevi.
Ti su prolazi najvećim dijelom već izgrađeni, samo je preostalo njihovo spajanje sa starom cijevi tunela. Obnovit će se i kolnička konstrukcija te sanirati problematične točke u tunelu, rekao je Dušić, dodajući kako će radovi na obnovi stare cijevi tunela trajati oko pola godine, nakon čega će obje tunelske cijevi biti otvorene za promet.
Do zatvaranja stare tunelske cijevi promet će njome teći samo jednim kolničkim trakom, jer prometna signalizacija u njoj nije prilagođena jednosmjernom prometu na obje trake, rekao je Tomislav Vinski, inženjer gradilišta tunela Učka.
Osim prigodnih obraćanja državnog i regionalnog vrha te vodstva Bina Istre, organiziran je defile u kojem sudjeluju građevinari i kamioni koji su sudjelovali u probijanju i izgradnji tunela, Halubajski zvončari, Folklorno društvo Pazin, grupa ritmičke gimnastike, Vespa klub Rovinj, Liburnija Classic Club Opatija, Porsche klub, Sudar Brass Ansambl, uz nastupe Radojke Šverko, Ante Gele i prof. Vladimira Babina te prelet akrobatske grupe Hrvatskog ratnog zrakoplovstva “Krila Oluje”.
Tehničko čudo i simbol zajedništva
Tehničko čudo, ali prije svega simbol zajedništva – sažetak je onoga što su danas na otvorenju druge cijevi Tunela Učka kazali govornici, premijer Andrej Plenković, ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, Dario Silić, generalni direktor Bina Istre, istarski župan Boris Miletić, a poručio je to i primorsko-goranski župan Zlatko Komadina preko svoje zamjenice Marine Medarić.
Na veliku svečanost stigli su brojni gosti i uzvanici. Uz premijera i ministra Butkovića, došli su i ministar turizma Tonči Glavina, ministar zdravstva Vili Beroš, ministar graditeljstva i obnove Branko Bačić, a tu su i brojni saborski zastupnici i strani gosti, predstavnici izvođača radova, ali i sami radnici koji su gradili tunel.
Na samom početku mjesto svečanosti preletjela su Krila Oluje. Hrvatsku himnu je otpjevala Radojka Šverko, a odzvanjala je pred novom cijevi tunela i istarska himna – “Krasna zemljo, Istro mila”.
Novu cijev tunela otvorio je biskup porečki i pulski Ivan Štironja, koji je tom prigodom istaknuo da “blagoslivlja i sve radove koji će se dogoditi”. Naime, kako je najavio Dario Silić, kreće obnova stare cijevi, koja će biti zatvorena do sljedećeg ljeta.
Uskoro autocesta s četiri trake
Plenković je obećao da će za dvije godine Istra biti u potpunosti povezana autocestom s četiri trake s ostatkom Hrvatske jer će do tada biti izgrađene i preostale dvije trake između Tunela Učka i Matulja, kao i vijadukti Limska Draga i Mirna. Na veliki ciklus ulaganja u prometnu infrastrukturu u svom se govoru osvrnuo i ministar Butković.
Boris Miletić nazvao je ovo povijesnim i velikim danom za Istru, koji se poklopio s datumom poziva narodu Istre 1943. godine na priključenje matici domovini. Miletić je istaknuo da druge cijevi tunela ne bi bilo bez političke odluke Vlade RH, kojoj je za hvalio na ostvarenju ovog projekta.
Prošlo je 43 godine nakon što je u promet puštena prva cijev tunela, novo je značajno poglavlje u bržem i sigurnijem prometnom povezivanju Istre s ostatkom Hrvatske. Druga cijev tunela Učka je i puno više od toga, jer čvršće povezivanje Istre s maticom Hrvatskom je još od Drugog svjetskog rata naovamo i prvorazredno političko pitanje.
Izgradnja druge cijevi tunela, zajedno sa započetom izgradnjom punog profila autoceste od tunela do Matulja, je i poticaj za nastavak izgradnje suvremenih prometnica između istarskog poluotoka i preostalog dijela države, pri čemu je riječ u prvom redu o povezivanju Istre suvremenom željeznicom, što bi u budućnosti podrazumijevalo i izgradnju trećeg, željezničkog tunela čime bi Istra bila u potpunosti prometno integrirana s ostatkom zemlje.